Geknoeid

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

gewoon erin zetten, maakt niks uit. Als je van 5 Amp. naar 20 Amp zou gaan ofzo had ik er ms bedenkingen bij gehad.

het verschil tussen 5 Amp. en 7,5 Amp. is minimaal en als je systeempje dan wel werkt is het helemaal goei. (Dadelijk drie weken aan het tobben terwijl er misschien alleen een zwaardere zekering in moet :scratch: ) :P

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

bedankt voor je reactie! ik ga vanmiddag even wat zwaardere zekeringen regelen/kopen, maar tot waar kan ik gaan zeg maar. stel dat 7,5 A het niet doet en de 10 A wel, zou dat ook nog kunnen of gaat het dan wel mis?
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

nou ja, net zolang tot je je draadjes ipv je zekering doorfikt. Dan is het foute boel.

Weet niet hoe dik je draden zijn > denk 1,5 mm2 ofzo. Die kunnen wel een 20 Amp. hebben maar dat is gewoonweg niet goed als een radio zoveel trekt. Dan heb je wel degelijk ergens een lekstroompje zitten (van ong. 17 Amp ofzo :P )

Als je echt kortsluiting hebt dan knalt je zekering er toch wel uit (eigenlijk ongeacht welke waarde die heeft omdat dan je maximale accu stroom eroverheen gaat. Zelfs de groene 30 Amp. zekeringen knallen er dan net zo makkelijk als een 5 Amp. uit)

Probeer es een 10 Amp. en hopelijk blijft die er wel inzitten.

(dan weet je ok gelijk dat het niet alleen de radio is die over die zekering loopt maar er meerdere verbruikers op zitten).

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Sta er trouwens niet van te kijken als je draadjes bij 20 Amp. lekker warm worden > voor 1,5 mm2 moet je echt niet verder gaan iig.

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

Ik ga het allemaal even proberen als ik zo dadelijk klaar ben met werken (en er nog een winkel open is waar ik zekeringen kan kopen) Bedankt voor je reactie(s) in ieder geval en ik laat even weten of het euvel verholpen is door een simpele ingreep
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

Nou ben gisteren weer even aan de slag geweest en het mocht niet baten :cry: De zekeringen 7,5A, 10A en 20 A zijn allemaal gesprongen
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Dan hebbie toch ergens serieuze kortsluiting.

Tja, wat dan te doen. Ik weet het ok nie meer. Tenminste > kan het je zo niet vertellen wat dan te doen.

Ik zou toch dan maar es gewoon een andere radio proberen (zoals eerder werd geopperd). Dat zou ms nog kunnen baten.

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

H? Jaap,

Heb je de oorzaak al gevonden van de kortsluiting? K was ff benieuwd omdat het best wel een erg %&^$#^probleem is voor je.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

Nope ik heb nog geen oplossing voor het probleem gevonden. Ik ga eens even ergens een andere radio proberen te cheffen en kijken of het aan de radio ligt en anders een andere antennekabel proberen, ik heb alleen niet zo gek veel tijd dus het moet even in de weekenden gebeuren. Maar ik houd jullie op de hoogte!
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

keizg
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: TueApr05, 2005 11:18:59 AM
Location: Usquert

Post by keizg »

- contact aan, antenne uitgeplugd = radio knippert aan/uit

Ik verdenk hier toch sterk een verkeerde aansluiting van je radio!
Waar heb je de voeding en massa voor je radio op aangesloten?
Ik denk namelijk dat je een van beide hebt aangesloten op je relais van je richtingaanwijzers.
Als je dezelfde test nog eens doet en dan eens je richtingaanwijzer of alarmlichten aanzet "knippert" je radio dan met dezelfde frequentie als je richtingaanwijzer? zo ja, dan is dat 100% zeker de oorzaak!
AX 1.4i GT te koop

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

voeding van mijn radio zijn gewoon de standaard draden die in een AX (elke auto) lopen; continue stroom, en wissel?stroom (contact aan/uit)
Dan zou dus de vorige eigenaar hiermee geknoeid moeten hebben en dat lijkt me niet waarschijnlijk maar toch maar even proberen
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

keizg
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: TueApr05, 2005 11:18:59 AM
Location: Usquert

Post by keizg »

Dan zou dus de vorige eigenaar hiermee geknoeid moeten hebben en dat lijkt me niet waarschijnlijk maar toch maar even proberen

Zo onwaarschijnlijk is dat nou ook weer niet, in mijn laatste 2 AX'en moest ik zelf ook de juiste draden zoeken voor de voeding van m'n radio,
Als er zo'n standaard plug in zit, dan wil dat nog niet zeggen dat deze ook goed is aangesloten!
AX 1.4i GT te koop

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Dan zou je hem toch ok moeten horen tikken toch??? klik, klak, klik, klak > knipperrelais.

Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom een (inmiddels) drie pagina tellend topic hierover ontstaan is terwijl er (geloof ik) nog niet geprobeerd is een rechtstreekse plus van de accu af te pakken.

Rechstreekse plusdraad van accu, massa ergens op een deurschanier ofzo > dat kan al niet meer mis dan. Op die manier kun je mogelijke oorzaken van je probleem uitsluiten.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

bokkie wrote:Dan zou je hem toch ok moeten horen tikken toch??? klik, klak, klik, klak > knipperrelais.

Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom een (inmiddels) drie pagina tellend topic hierover ontstaan is terwijl er (geloof ik) nog niet geprobeerd is een rechtstreekse plus van de accu af te pakken.

Rechstreekse plusdraad van accu, massa ergens op een deurschanier ofzo > dat kan al niet meer mis dan. Op die manier kun je mogelijke oorzaken van je probleem uitsluiten.


Nee, das een snugger idee als er ergens sluiting in die radio zit, kan je em dan meteen helemaal afschrijven, ongezekerd een apparaat aansluiten dat kapot kan zijn is niet echt handig te noemen.

Ik blijf er bij om een ander radiootje dr in te hangen, kan je de radio iig als bron uitsluiten.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Ooit van zweefzekeringen gehoord?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

bokkie wrote:Ooit van zweefzekeringen gehoord?


Zeker wel, maar daar hoor ik je niet over praten in je verhaaltje, die dingen zitten bij mij overal in mn zelf aangelegde bedrading.

Bovendien, als er ergens sluiting in de stroomdraad zit, dan zou dit altijd moeten optreden, met of zonder antennekabel aangesloten, dus ik denk dat de stroomdraad wel uitgesloten kan worden van problemen.

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Okee, ik had tot vanmiddag dus precies hetzelfde probleem als jaap1980. Zekering nummer 12 knalde er elke keer uit en ik had geen idee waar het vandaan kwam. Aangezien ik zelf net mijn radio erin had gepield, leek het waarschijnlijk dat hier ergens de oorzaak zat. Net zoals jaap1980 heeft, ging de stroom van de radio af bij het aanzetten van de gewone verlichting. De radio werkte wel zonder antenne, maar na het inpluggen van de antenne knalde de zekering weer(volgens mij bij contact aan en uit).

Oplossing in mijn geval:
De draad die ik had aangesloten als aarde voor de radio had blijkbaar iets met de verlichting te maken en veroorzaakte zodoende al die gekke verschijnselen.
Van de twee pluggen die uit je radio komen is er 1 voor de boxen en 1 voor de stroom. Op de plug voor de stroom heb ik alleen de continue stroomtoevoer en de stroomtoevoer bij contact 'aan' aangesloten. Dus heb ik geen aarde aangesloten op die plug!

Bij het aansluiten van de antenne heb ik er goed op gelet dat de binnenste enkele draad contact maakt binnenin het gat voor de antenne aansluiting(precies in het midden!).
De draderige huls die tussen de oranje en witte hulzen zit, maakt contact met de behuizing van de radio(aarde!).
Ik had dus geen mooie plug meer aan het uiteinde van mijn antennekabel, als je die wel hebt, kan je dit laatste stukje vergeten.

Bij mij maakt het geheel dus aarde via de buitenste mantel van de antenne en niet via de aarde-ingang van de stroomtoevoerplug.
:?
In ieder geval werkt nu alles naar behoren, inclusief de zekering!

@jaap1980: hopelijk kan je hier iets mee!
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

hhahaah lol allemaal leuk geprobeert mensen maar dit is gewoon een massa probleem als je een kabel direct van de min van de accu naar je radio had getrokken was het goed geweest,.. als de massa van de radio niet goed is trekt ie ergens anders vandaan in dit geval trekt ie et weg bij je verlichting,.. vandaar dat je zekering overbelast word,.. dit is echt een veel voorkomend probleemje bij oudere japannertjes,...

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

aja aarde maken via de antenne is normaal als je kijkt hoe een antenne aangesloten is zie je ook waarom een radio krijgt altijd massa via de antenne en massa aansluiting

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

dus waar het op neer komt is dat ik alleen de aarde draad los moet halen? ga ik doen! bedankt voor je reactie ik hoop dat het bij mij ook werkt!
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

Post Reply