mistlampen werken niet

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

mistlampen werken niet

Post by Axdriver »

Ik heb een ax GT van 91 oud model, nu heb ik mistlampjes in de bumper maar ze werken niet. Ik heb de lampjes zelf al getest en deze werken. Ik heb de schakelaar getest en deze werkt ook. Dus volgens mij zit het probleem in de relais. Maar ik weet niet waar deze relais staat. Iemand een idee waar de relais van de mistlichten staat?

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Het kan ook kabelbreuk zijn, of slecht contact door corrosie.

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

ik weet het niet, als het licht opstaat dan brand de schakelaar van de mistlichten gewoon maar als ik de schakelaar indruk dan gaat het lampje van de schakelaar ook uit. Daarmee dat ik dacht dat het in de relais zat maar waar zit die? iemand een idee

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

In mijn AX (?95) zitten ze bovenin mijn zekeringkast...

Ik heb eerder ook al de vraag gesteld waar welke kleur relais voor staat.. Weet dat de zwarte de interval van de ruitenwisser is..

En zo wist ik er nog een paar :oops: Goed, de mistlampen hebben hier ook hun relais...

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

ik heb oud model ax en er zitten dus geen relais in mijn zekeringkast

W600SV
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: TueFeb24, 2004 11:15:41 PM
Location: Rotterdam

Post by W600SV »

Heb hetzelfde probleem, heb een GT uit 91.

Heb achter de lampen gemeten, gaf 8v, dus een probleempje met massa.

Volgens mij zitten de relais overigens ergens verstopt onder het dashboard rechts ( daar komt het schakelgeluid vandaan! ), maar nog niet gezocht.

Overigens, weet iemand nog een setje mistlampen voor weinig; de mijne zijn vergaan! ( Heel handig; afdekrubbers, vcooral als ze vergeten worden)

Gr,
Wie heeft in godsnaam al die mensen verteld dat je minder hard door een bocht kan dan rechtuit!!

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

ff op de sloop kijken. Ik heb pas een BX mistlicht (exact hetzelfde) voor 5 euro gemonteerd. Bij mij was roest het probleem.

Had me trouwens de moeite kunnen besparen, maar dat terzijde.



Bij aangeboden staat een GT in onderdelen aangeboden, misschien een tip?
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

W600SV wrote:Heb hetzelfde probleem, heb een GT uit 91.

Heb achter de lampen gemeten, gaf 8v, dus een probleempje met massa.

Volgens mij zitten de relais overigens ergens verstopt onder het dashboard rechts ( daar komt het schakelgeluid vandaan! ), maar nog niet gezocht.

Overigens, weet iemand nog een setje mistlampen voor weinig; de mijne zijn vergaan! ( Heel handig; afdekrubbers, vcooral als ze vergeten worden)

Gr,




je oren zijn nog goed hoor
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

onder het dashboard zitten dus 5 relais, weet iemand welke relais voor de mistlampen dient? Ik weet dat de meeste linkse de interval van de ruitenwisser is. Maar wie weet welke de andere 4 zijn?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Axdriver wrote:onder het dashboard zitten dus 5 relais, weet iemand welke relais voor de mistlampen dient? Ik weet dat de meeste linkse de interval van de ruitenwisser is. Maar wie weet welke de andere 4 zijn?



zolas beloofd ik heb gevoeld en geluisterd maar damn ik merk het verschil niet dat plastic klikt overal het lijkt erop de 1 na linkse!

misschien kan je het wel terug vinden aan de hand van de kleur codering van de draden
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Manus
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 42
Joined: SatMar06, 2004 4:19:55 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by Manus »

Axdriver wrote:ik weet het niet, als het licht opstaat dan brand de schakelaar van de mistlichten gewoon maar als ik de schakelaar indruk dan gaat het lampje van de schakelaar ook uit.


Ik heb dus bijna het zelfde probleem, alleen bij mij gaat de schakelaar niet uit maar feller branden zodat het lijkt alsof je mistlamp aanstaat alleen de mistlamp doet het dus niet.

Ik heb me achterlicht unit al eruit gehaald maar zit bij deze axjes de mistlamp soms aan de Remlichten gelinkt ?

Want de mistlamp unit in het achterlicht (Links Onder) daar zit helemaal geen aansluiting in die houder en ook geen electro aan gekoppeld.
<< Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet >>

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

In de vraagbaak staat een stroomschema en als het goed is dat kan je daaruit afleiden welke relais van je mistlicht is. Indien je geen vraagbaak hebt is het toch wijs om deze aan te schaffen daar heb je namelijk altijd wat aan.
AX GTi, sold!

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

gewoon nieuwe bekabeling trekken, een relais zelf onder je dashboard klussen en dan weet je zeker dat het goed is.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Sgurk wrote:In de vraagbaak staat een stroomschema en als het goed is dat kan je daaruit afleiden welke relais van je mistlicht is. Indien je geen vraagbaak hebt is het toch wijs om deze aan te schaffen daar heb je namelijk altijd wat aan.


Kijk bij aangeboden.. daar staat een digitale vraagbaak.. Extreem handig! 8)

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Mijn mistlampen hebben het nog nooit gedaan, en daarom heb ik de vraag: wanneer zouden de mistlampen het moeten doen? Als het mistlampje brand op het dashboard (dus in het knopje) of als dit lampje uit is?

Ik ga het waarschijnlijk nog 1 keer proberen te maken en dan ga ik nieuwe bekabeling trekken. Ik wordt namelijk een beetje hopeloos
Last edited by axgt-er on WedJul07, 2004 3:30:40 PM, edited 1 time in total.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

het mistlampje op je dashboard is volgens mij alleen voor de mistlamp achter, voor heb je dacht ik geen indicatie dr op zitten, maar ik kan me vergissen, ook heb je kans dat ie alleen branden wil als je dimlicht aan hebt staan

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Ik heb in ieder geval het relais gevonden, want deze zit gewoon achter de schakelaar :D. Wat ook bij het de alarmlichten het geval is. Ook even een multimetertje gekocht, zodat ik alles even kan doormeten. Ik ga waarschijnlijk wel een aantal draden vervangen.

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Ok, wat hierboven staat is fout, want dit is het relais van de mistlampen achter.

Ik heb alles doorgemeten. Het relais gevonden :) Het is (als je recht voor de auto/motor staat) de linker van de 2 relais die boven de accu zitten. Mijn zekering voor de mistlampen ontbrak ook, deze zit ook boven de accu (F2).

Nu nog op zoek naar 2 mooie breedstralers, want mistlampen gebruik je toch nauwelijks. 8)
Maar dit is toch al een hele verbetering. En zeker de analoge multimeter die ik voor 7 euro heb gehaald :D

Post Reply