Koelwatertemperatuurmeter

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Koelwatertemperatuurmeter

Post by Jongejan »

Mijn AX 14 TGS met KDY-motor, dus nog met verdeler, heb ik voorzien van een tellerpartij met koelwatertemperatuurmeter.
Dit was niet standaard.
Alleen doet deze het nog niet.
In het thermostaathuis zit een opnemer met een groene steker met 2 aders, deze gaat naar de ECU.
In de zijkant van de cilinderkop zit een opnemer met een blauwe steker met 1 ader, deze gaat naar mijn idee naar het lampje in de tellerpartij.
Om de meter werkend te krijgen moet ik volgens mij de opnemer met de blauwe steker vervangen door een exemplaar met 2 aansluitingen.
Mijn vraag is nu: door welke?
En op welk pootje van welke steker op de tellerpartij moet ik dan de extra draad aansluiten?

Image
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat vind ik nou een leuke vraag voor Marco...

mag ik even opmerken dat je blok overigens ellendig droog is! netjes hoor..
Image

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Aan de distributiezijde is het blok niet zo mooi droog, het gebruikelijke oliezweten op de hoek boven de dynamo.
De AX is van januari 1993 met nog maar 120.000 op de klok.
Gekocht in februari 2005 met 90.000, ca. drie jaar bereden door m'n eega.
Heeft daarna ruim 2 jaar stilgestaan, wachtend op het rijbewijs van m'n dochter.
Ben nu alles aan 't nalopen, distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen.
Koelsysteem wordt gespoeld, radiateur uitwendig schoongemaakt met perslucht, verse olie en filter enz.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Lekker hoor, zo'n opfrisbeurt! Hopelijk gaat de koppakking nog wel even mee, en anders maar vervangen ;-).

Sensor: Als ik het me nog kan herinneren heeft Marco me vorig jaar op CitroMobile een sensor met een roze ring gegeven... Er is ook nog een ander, maar die geeft om een of andere reden weer een andere waarde... En dan zie ik ook nog een keer dat de blauwe stekker maar 1 draadje heeft, ik weet niet of dat nog problemen gaat veroorzaken?

-Edit-

Jup, blok ligt hier in m'n huis en de sensor is voorzien van een roze ring...

MAAAR!!! Wacht even op antwoord van Marco, mijn blokje is wel iets anders (en het zou zomaar afhankelijk kunnen zijn van het dashboard)...
Image

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

De sensoren met twee aansluitingen zijn een combinatie van een contact tegen massa en een temperatuurafhankelijke weerstand tegen massa.
Met een multimeter is makkelijk te onderscheiden welke aansluiting welke is.
De bestaande draad op het contact, een nieuwe draad op de weerstand.
Een draad trekken van sensor naar tellerpartij is geen probleem.
Ik ben dus op zoek naar het onderdeelnummer van de juiste sensor en de aansluiting op de tellerpartij.
De tellerpartij komt overigens ook uit een 14 TGS
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Iedereen terug van vakantie?
En heeft iemand al antwoord op m'n vragen uit het eerste bericht?
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

ik heb dit bij mij als volgt opgelost (was ook niet standaard)

Zelf nieuwe kabel getrokken vanuit de motorruimte naar het dashboard, omdat deze kabel in mijn kabelboom uberhaupt niet voor een 2 polige temp sensor was voorbereid. De 2 draden heb ik vervolgens op de tellerbak verbonden aan de 9 polige connector op pin 2 en 4 volgens mij.

Bron: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=14555

Pin 2 is voor de koellamp, pin 4 is voor het metertje. Welke op welke moet aan de andere kant is 50% kans, werkt het metertje niet, moet je dat stekkertje even omdraaien.

Wel superrelaxed zo'n meter, heeft mij afgelopen seizoen al 1 keer gered bij een koelvloeistoflekkage :)
Image Image

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Welke sensor heb je gebruikt?
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Blauw, 2 pins afkomstig uit een 1.1i volcane met magneti marelli systeem

Volgens mij is blauw met 2 pinnen altijd goed
Image Image

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Toevallig geen onderdeelnr.?
Mijn 1.4i heeft nog een Bosch MA2.2 ontsteking.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Nope, geen nummer, kwam uit mijn moeders oude volcane die naar de sloop ging. Maar zoals gezegd, blauw 2 Pims moet altijd werken.

Mijn sensor heeft gewerkt op de volcane dis bak en nu ook op mijn gti verdelerkapbak. Staat overigens ook weer volledig los van je ecu, sensor is direct verbonden met tellerbak, niks anders dan temp afhankelijke weerstand. Voor de ecu is namelijk de groene sensor...
Image Image

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Post by Fieten.s »

Vraagje:

Waar heb je de draad in de motorruimte aangesloten? Op de sensor of ergens anders?

Bvd
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Heb een nieuwe draad getrokken die ik gewoon aan een psa-stekkertje van een oude kabelboom heb gesoldeerd, en die heb ik op de sensor zelf geklikt. Oude stekkertje met 1 pin hangt nog los te bungelen.
Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...een "nieuw" stekkertje dus met twee zelf getrokken draden naar het dashboard?!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Jep, hoezo?
Image Image

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Weet iemand de pinbezetting van de ronde meerpolige connector, welke zit boven de versnellingsbak/onder de accu en de verbinding is tussen de kabelboom welke door het schutbord naar voren komt en de kabelboom onder de motorkap?
In mijn geval namelijk heb ik wel aansluitdraden op pin 2 en 4 van de 9-polige stekker op de tellerpartij, maar alleen de draad van het temperatuurcontact eindigt op de sensor.
De andere draad eindigt dus ergens anders en ik vermoed dus in die meerpolige connector.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

Wat doet de groene stekker eigenlijk (linkse) die is bij mij kapot.. (groene draad van groene stekker is n heel stuk isolatie afgevallen, koper zit er nog wel in, maar ziet dr erg brak uit, is dat beetje te maken? of zijn die stekkers een bepaalde standaard?)

(Ja, mn draadboom is echt in slechte staat :roll: )

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

De tweepolige groene steker zit op de temperatuursensor in het thermostaathuis.
Deze sensor is verbonden met de ECU, meet de koelwatertemperatuur en zorgt ervoor dat de ECU bij een koude motor het stationaire toerental verhoogt met behulp van de stappenmotor op het injectiehuis.
Compris?
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

oke, dat werkt wel :), alleen ik kan zo'n 3 cm aan koper zien. (ff fixen)
kan ik diezelfde draad aftappen voor de meter op het dashbord?

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Nee, dat kan niet, daarvoor is de rechter blauwe sensor.
Voor de temperatuurmeter in de tellerpartij moet er wel een tweepolige in zitten.
De éne draad is voor het rode lampje van te hoge koelwatertemperatuur, de andere voor de meter.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

Post Reply