electronica: contactslot-experiment

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Glenn@nl wrote:
Ga je deze schoenendoos zo onder je stoel zetten?


in eerste instantie wil ik 'm ff onder de bijrijdersstoel kwijt :) (wat minder gevaarlijk als je plotseling remt ofzo) en als 't allemaal werkt moet ik de contacten isoleren (er zit nu nog wat metaal in dat *heel misschien* contact met elkaar kan maken als je de draadjes flink schud) en in iets stoppen wat ook tegen een beetje vocht kan :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Image

Zo, even een wat duidelijker overzichtje gemaakt van wat er nu eigenlijk allemaal per stand van het contactslot met elkaar verbonden wordt. :)
(Ik blijf ook maar bezig, hè?! :P)

Image

Als je ècht een geheel correcte vervanger voor 't contactslot wilt bouwen, moet je 't zo doen:

Image
Last edited by MNM(tm) on SunJan15, 2012 12:41:38 AM, edited 4 times in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ja, volgens mij heb ik het ook zo gedaan, en zoals ik al zei: alles werkt zoals ik zou verwachten, alle juiste lampjes enzo, maar starten: ho maar.

Ik ga dit weekend wel ff dingen doen met trial-and-error :-S ik ben benieuwd wat eruit komt...

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Ik ben ook met een soort projectje bezig, maar nou vroeg ik me af: zwart 1 en 2 verbinden, zou de startmotor met de +12v moeten verbinden, maar zit daar een startrelais achter, of schakelen de draden in zwart1 en zwart2 direct de startmotor?

En als dat zo is, hoe groot is de stroom die de startmotor vraagt bij het starten? Iemand een idee?
Image Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Ik denk dat het volgende schema zou moeten werken...

Is vrij eenvoudig, bestaat uit 2 relais, een knopje en wat draden ;)

Je hebt een 'maak' en 'breek' relais nodig (altijd-aan of altijd-uit)

DMV Grijs 2 schakel je de boel, dat betekend dat je relais voeding krijgen van grijs 2, dus ze werken alleen als grijs2 aan de 12+ hangt, en dat is alleen in stand 'M' en 'D'

Je draait je sleutel dus naar stand 'M' en er staat 12V+ op je knop, druk je de knop in, zal het maak relais 30 aan 87 verbinden en komt de +12V van zwart 1 op zwart 2 te staan, de startmotor zal draaien. Ook komt er 12V+ op 85 van het breek relais, en omdat deze in serie zit in de draad bruin 2 van het startslot, zal tijdens het starten bruin2 verbroken worden. laat je de knop los als de motor gestart is, valt de spanning van de startmotor en ook van het breek relais weg, waardoor bruin2 weer netjes verbonden wordt tijdens het rijden (bruin2 is o.a. radio, is wel leuk tijdens het rijden ;) )

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel, maar als het niet duidelijk is uitgelegd, dan hoor ik het wel.

Op of aanmerkingen en/of suggesties/verbeteringen zijn altijd welkom!

Image
Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ehm... Kan aan mij liggen hoor, maar ik had in mijn post een paar posities terug al een compleet en correct schema neergezet. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

ja, maar dat wil ik dus niet gebruiken, dat is mij dan weer net te gevaarlijk in verband met diefstal.

Mijn bedoeling is dus om de sleutel te gebruiken om stand A en M te activeren, en vervolgens alleen een drukknop te gebruiken voor de D stand.

Zo kan iemand die inbreekt (heb ik 3 weken geleden nog mogen meemaken ) niet meteen met je auto aanrijden zonder sleutel.

Maareh, het schema heb ik nog ietsjes aangepast en het werkt! :D

het zit nu mooi compleet gesoldeerd en netjes ingebouwd en weggewerkt :D

Doet precies wat ik wil en zal morgen even foto's en het nieuwe schema posten... :D
Image Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Foto's en definitieve schema staan hier:

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 197#266197
Image Image

Post Reply