ventilator koelsysteem slaat niet aan

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

ventilator koelsysteem slaat niet aan

Post by axpiet »

Nadat ik de borrelende geluidjes uit het koelsysteem opgelost lijk te hebben (gewoon bijvullen en een aantal keer ontluchten) slaat de ventilator niet aan. motor 10 minuten stationair laten draaien ventilator slaat niet aan. Het lampje van te warme koelwatertemperatuur gaat niet branden. Met een paperclip de de stekker doorverbonden slaat de ventialator wel aan. Dus de sensor is verdacht hoe kan ik deze testen.

By the way ik heb een firtst 1.1 i type 2

THANX AX Piet

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

testen wordt moeilijk althans je kan wachten tot het lampje "te heet" brand maar dat beveel ik je niet aan.

het is een typisch citroën kwaaltje dat die dingen het begeven van een paar knaken
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

Joost wrote:testen wordt moeilijk althans je kan wachten tot het lampje "te heet" brand maar dat beveel ik je niet aan.

het is een typisch citroën kwaaltje dat die dingen het begeven van een paar knaken


een paar knaken volgens mij een eurotje of 25 of heb je een goedkoper adresje? Bij welke temp moet de sensor reageren en moet het koelsysteem leeg om de sensor te vervangen?

Thanx AX Piet

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

axpiet wrote:
Joost wrote:testen wordt moeilijk althans je kan wachten tot het lampje "te heet" brand maar dat beveel ik je niet aan.

het is een typisch citroën kwaaltje dat die dingen het begeven van een paar knaken


een paar knaken volgens mij een eurotje of 25 of heb je een goedkoper adresje? Bij welke temp moet de sensor reageren en moet het koelsysteem leeg om de sensor te vervangen?

Thanx AX Piet



kijk even op masterbase.nl 10 eur ongeveer.
Temperatuurschakelaar, radiateurventilator

het is geen thermometer maar een ding wat bij een bepaalde warmte uitzet en daardoor de ventilator aangooit.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

thermo-schakelaar :P

wat dus het zelfde is als een thermostaatsensor

die zorgt ervoor dat je ventilator aanslaat, doet ie dat niet, is ie stuk. :wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

DuFF wrote:thermo-schakelaar :P

wat dus het zelfde is als een thermostaatsensor

die zorgt ervoor dat je ventilator aanslaat, doet ie dat niet, is ie stuk. :wink:


Ik dacht dus deze


Koelmiddeltemperatuursensor

KW

530114

KW
530114 19,20 EUR / stuk (Adviesprijs)
Motorcode HDZ (TU1M), blauw, lila


maar het is dus een van deze

Temperatuurschakelaar, radiateurventilator

KW

550111

KW
550111 10,60 EUR / stuk (Adviesprijs)
Motorcode HDZ (TU1M), Vanaf VET nummer 03829, Tot VET nummer 05225

550145

KW
550145 13,40 EUR / stuk (Adviesprijs)
Motorcode HDZ (TU1M), Vanaf VET nummer 05226

550020

KW
550020 10,40 EUR / stuk (Adviesprijs)
Motorcode HDZ (TU1M), Tot VET nummer 03828


Wat is dat VET nummer wat er achter staat en hoe kom ik er achter welk VET nummer ik heb?

Moet het systeem leeg om de temperatuurschakelaar te vervangen?

THANX AX Piet

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

die temperatuurschakelaar zit halverwege ja, dus de boel loopt wel leeg, mischien iets van een teiltje onder zetten als je gehecht bent aan je huidige koelvloeistof :lol: , anders boven een putje ofzo, en dan die schakelaar eruit draaien, loopt de boel vanzelf leeg, nieuwe erin, aansluiten, heel 't systeem ontluchten/bijvullen en voila.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

Oke bedankt, ook nog een antwoord op het VET nummer?

THANX AX Piet

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

temperatuur schakelaar radiateur ventilator gekocht koste bij de citroengarage 26,50 ex btw !!!!!!!!!!! :twisted: :twisted:

heb hem toen maar bij P. Heijl in Den Bosch gehaald daar was hij 13,50 :lol: :lol:

Als citroen garage zou ik me eigen maar eens diep schamen :oops: :oops:

Vraagje voor het monteren zit alleen een alu ring bij is dit een pakking? of moet er nog iets meer tussen?

THANX AX Piet

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

pas op !, de mijne is momenteel stuk, terwijl ie nogmaar een maandje oud is :?

dus ze kunnen onbetrouwbaar zijn, ik kan nu weer een nieuwe gaan halen :(

en rij tijdelijk met een 'kortgesloten' ventilator :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

DuFF wrote:pas op !, de mijne is momenteel stuk, terwijl ie nogmaar een maandje oud is :?

dus ze kunnen onbetrouwbaar zijn, ik kan nu weer een nieuwe gaan halen :(

en rij tijdelijk met een 'kortgesloten' ventilator :roll:


Dan weet jij vast wel of die alluminium ring het enige is wat tussen sensor en radiateur hoort te zitten ofdat er nog iets extra's tussen moet een pakking of iets dergelijks :wink:

THANX AX Piet

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Prijzen zeggen niets...
de wondere wereld die netto-inkoop en bruto-verkoop heet...
Maar ver boven de €15 netto excl.BTW mag het niet liggen lijkt me.
Een dealer rekent hoe dan ook Bruto-prijzen... en dan vaak nog een "piece d'origine" premie erbovenop.

Hoe dan ook... een AX fan slaat pas héél erg laat aan.
De temperatuur meter is sowieso erg onduidelijk en het rood lijkt pas te beginnen bij ca. 120graden.
Dus.... voor zekerheid.... heel lang wachten....kijkend op de temp.meter... of 'ie aanslaat.
Bij mij (AX GT carburateur met vrij nieuwe radiateur) lijkt het echt alsof de boel al op ploffen staat.... maar dan, bij wat wel 110-120 lijkt, slaat'ie toch aan.

Bij m'n CX (Gti automaat) slaat de fan bij precies 94 graden op het LCD-display aan.
Kortom, het wisselt nogal en denk niet dat de temp.indicatie al te accuraat is.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Gisteren tijdens het vervangen van de koppakking van Rock's hebben we ook de themocontact vervangen (was stuk) ook nog even gecontroleerd wat er op stond als schakelpunt maar dat was 97 gr.C.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

Henk Bats wrote:Gisteren tijdens het vervangen van de koppakking van Rock's hebben we ook de themocontact vervangen (was stuk) ook nog even gecontroleerd wat er op stond als schakelpunt maar dat was 97 gr.C.

Groetjes, Henk


Weet jij dan misschien of er nog iets meer tussen schakleaar en radiateur moet als alleen dat alu ringetje wat er al op zit?

THANX AX Piet

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

bij mij zit er alléén het aluminium ringetje tussen.

geen vloeibare pakking ofzo, dus dat zal niet nodig zijn.


net na de kopwisseling zat er nog een luchtbel oid in het systeem(oorzaak weet ik even niet meer) waardoor die even flink warm opliep, maar dat kwam dan ook mede omdat de ventilator niet aansloeg, en die wou dus bij die temperatuur nog niet aanslaan, wat ie wel hoort te doen, toen hebben we m maar kortgesloten zodat ie het doet zodra die op contact staat, en nu blijft ie ook netjes rond de 90/95 graden :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply