ECU problemen

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Sjoerd
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SatJun30, 2007 6:41:01 PM

ECU problemen

Post by Sjoerd »

Hallo,

De Ax van m'n vriendin is uitgevallen en wil ook niet meer starten. Het is een Ax uit '92 met een Bosch systeem.

Als ik het contact aan zet zou er een controle lampje moeten gaan branden, maar dit gebeurt niet. Ik heb alle zekereingen gecontroleert en heb ook de ECU zelf vervangen.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en wat misschien de oplossing is??

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mogelijk is het relais wat rechts onder de ECU zit, stuk.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sjoerd
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SatJun30, 2007 6:41:01 PM

Post by Sjoerd »

Ok, ik zal die eens gaan uitwisselen met een ander. Bedankt voor de tip :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Doet er helemaal niets branden?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Sjoerd
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SatJun30, 2007 6:41:01 PM

Post by Sjoerd »

jawel, Alle controle lampjes op het dashboard doen het, behalve die van de ecu. Verder doet alles in de auto het ook en draait de startmotor ook gewoon.
Ik heb net gekeken naar het relais onder de ecu en geluisterd of ik hem hoor klikken als het contact aan gaat, maar er komt geen klik uit. Dus beste kans dat hij stuk is.

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

je kan ook een soortgelijke relais er op zetten dat heb ik ook gedaan
weet je wat die dingen nieuw kosten ???
pff veelste veel !
want dat relais van mij van de brandstofpomp bleef gewoon aan
ook als ik hem van contact af haalde. ..
dus ik liep savonds weg bij me auto die heel zacht een zoemend geluid maakte bleek die relais niet goed te zijn =)

me pa had nog een zoort gelijk ding liggen. ..
dus die heb ik erop gezet =)

maar succes
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

Sjoerd
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SatJun30, 2007 6:41:01 PM

Post by Sjoerd »

Ik heb vandaag het relais gewisseld, helaas zonder resultaat. ik ben er wel achter gekomen dat de brandstofpomp niet wordt aangestuurd. Volgens de lokale citroen specialist wordt dan ook de ecu niet op de juiste manier van stroom voorzien. Weet iemand hoe de kabels vanaf het relais naar de pomp lopen?? of heeft iemand een andere oplossing??
Alvast bedankt.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Doet je brandstofniveau-meter het wel?
Doet je sigarette-aansteker het?
Doet je claxon het?

Zoniet, dan is waarschijnlijk stand 2 van je contactslot stuk.
En je zou zekering ZE7 (10A) nog ff kunnen checken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sjoerd
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SatJun30, 2007 6:41:01 PM

Post by Sjoerd »

Alles aan boord doet het. De zekering ZE7, waar zit deze? gewoon in de zekering kast in het dashboard? wat deze zijn allemaal heel.
Ik begin een beetje het vage gevoel te krijgen dat ik een kabelbreukje heb :(

Sjoerd
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SatJun30, 2007 6:41:01 PM

Post by Sjoerd »

ik heb de kabels doorgemeten, en ik heb geen kabel breuk. Weet iemand hoe het zit tussen het contact slot en de ECU/ relais voor brandstofpomp?
Ik bedoel dan stekkers, kabels en dergelijke??
Alvast bedankt :)

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Ik heb zo'n soortgelijk probleem gehad, echt frustrerend, bij mij was het wel een kabelbreuk, het komt er op neer dat de Ecu geen spanning krijgt, dit is heel makkelijk te controleren door de stekker die ergens bij de Ecu zit los te halen en te meten of er spanning op staat, het is een stekker met 3 polen en met de draad kleuren geel,groen en blauw en je moet meten op de witte stekker.De stekker zit vaak onder de metalen plaat waar je Ecu op vast zit.
Volgens mij moet er op geel en blauw 12 volt staan en die groene weet ik ff niet, MnM misschien een idee :) ?????
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

wat doet die auto dan ?
draait de start motor nog wel rond ?
maar slaat hij gewoon niet aan ?

want dan is het je ondstekings module die stuk is
en kun je gewoon bij de sloop een nieuwe halen. ..
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

FmXXX-STanie wrote:wat doet die auto dan ?
draait de start motor nog wel rond ?
maar slaat hij gewoon niet aan ?

want dan is het je ondstekings module die stuk is
en kun je gewoon bij de sloop een nieuwe halen. ..

't Is zeker weten niet de ontstekingsmodule, want dan zou je nog w?l het brandstofpomp-relais moeten horen klikken en het motormanagement lampje zou dan gewoon moeten branden.

Ben ff crea geweest met de Haynes:

Image
...en de bijbehorende legenda.


Logische redenering: als je 't dubbel-relais (wat bij de ECU zit en de spanning naar de injector, DIS en brandstofpomp schakelt) al hebt vervangen en die nog steeds niet klikt, kan dat twee oorzaken hebben:
  1. Slechte massa;
  2. Geen schakelspanning vanaf contactslot.

De ECU [142] wordt namelijk wakker gemaakt via de relais-helft die ook de injector [570] activeert, en wel met pin 4 van het relais.
De brandstofpomp [755] wordt ingeschakeld met de andere helft van het relais; dezezelfde helft die ook de DIS [45] activeert (en ook de voorverwarmingsweerstand van de labda-sensor [900]).

In opdracht van de schakelspanning die bij het contactslot vandaan komt (of beter: zou moeten komen! ;)), schakelt het dubbelrelais namelijk een permanente (en zelfs volgens de Haynes niet eens afgezekerde (!)) 12Volt door naar bovengenoemde onderdelen.

Zonder schakelspanning vanaf het contactslot gebeurt er dus gewoon HE-LE-MAAL niets! 8-)

Maarrrrrrrr...: het kan dus ook nog een slecht / verbroken massa-contact zijn, want je kunt ergens wel een spanning op zetten, maar als de kring niet gesloten is (naar massa), dan kan er geen stroom lopen. En zonder stroom geen activiteit. ;) Dus...: controleer ook of pin 7 van het dubbel-relais wel goeD aan massa ligt.

Het dubbel-relais is dus, wat metingen betreft, het aandachtspunt.
(Hetgeen NIET betekent dat het dubbel-relais stuk is / hoeft te zijn. Het gaat hier om meten, uitzoeken waar het fout gaat. En de aansluitingen van het dubbel-relais zijn daar een vrij goede locatie voor.)

Mijn vermoeden gaat in ieder geval sterk uit naar een draadbreuk vanaf het contactslot, ?f wellicht zelfs een defect contactslot.

Wat betreft die constante 12Volt die door het dubbel-relais doorgeschakeld wordt: dat zou een blauwe draad moeten zijn, die op het dubbel-relais op de pinnen 8, 11 en 15 moet zitten.
(waarschijnlijk is de draad op pin 11 overigens groen. :?
Maar ook al zou daar geen 12Volt op staan, dan nog zou je het relais moeten horen klikken als je 't contact aan zet.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sjoerd
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SatJun30, 2007 6:41:01 PM

Post by Sjoerd »

Ik heb al gemeten op de stekker van het relais, ik heb wel spanning op pins 8, 11 en 15. ik heb alleen nog niet gekeken naar de massa, weet iemand toevallig waar het massa-punt van deze stekker zit?? Ik bedoel dan niet de pin, maar het punt zelf.
Tot zover ontzettend bedankt voor de tips, top!!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Je hebt wel spanning op 8, 11 en 15...
Dus geen spanning op pin 4 ? (als je 't contact aan hebt gezet!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sjoerd
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SatJun30, 2007 6:41:01 PM

Post by Sjoerd »

Nee, volgens mij niet. Ik heb al een paar dagen geleden gemeten. dus ik weet het niet meer precies, ik zal morgen nog eens gaan meten.

Sjoerd
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SatJun30, 2007 6:41:01 PM

Post by Sjoerd »

MNM(tm) wrote:Je hebt wel spanning op 8, 11 en 15...
Dus geen spanning op pin 4 ? (als je 't contact aan hebt gezet!)


Er zit geen pin 4 in de stekker, wat nu??? Op de pinnen 8, 11 en 15 komt wel keurig 12 volt door

Sjoerd
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SatJun30, 2007 6:41:01 PM

Post by Sjoerd »

Na vanmiddag nog wat te hebben gemeten en als een aap naar een roestig klokkie te hebben gekeken, doet de AX weer wat hij moet doen; RIJDEN.
Ik heb echt geen idee wat er gebeurt is, maar nadat het contact een tijd heeft aan gestaan, doet hij het weer perfect.
Allen bedankt voor de moeite en de info :D

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Kan er maar 1 ding op zeggen: RaaR!

M'goe, dan kun je (/ kunnen jullie) er dus gewoon bij zijn, aankomende meeting! :D
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

erikmol
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: ThuDec25, 2008 6:52:09 PM
Location: den haag

is het probleem nog steeds verholpen?

Post by erikmol »

Hoi Jasper,

is je probleem definitief niet meer teruggekomen? Ik heb namelijk hetzelfde vage probleem.
ben erg benieuwd of je het probleem hebt kunnen traceren!

gr erik

Post Reply