Stuur overpakken of doorgeven

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Stuur overpakken of doorgeven

Post by Mark »

Afgelopen zaterdag voor het eerst rijlessen categorie BE gehad.
Viel opzich wel tegen in die hele smalle straatjes. Is zo'n combinatie toch best wel groot nog.

Echter wat me nog het meest tegenvalt is het verhaal hoe je moet sturen.
Ik heb 10 jaar terug geleerd het stuur over te pakken. En nu mag dat niet meer. Nu moet ik het stuur doorgeven... :? Ik vind dit echt verschrikkelijk iritant en krijg dus voordurend te horen... Niet overpakken... Je rijd als een trucker...

Moet echt me kop erbij houden om het stuur door te geven. En het rijd echt moeilijk... Het stuurt bochtjes echt zoveel moeilijker. In plaats van 1 vloeiende beweging krijg je nu allemaal stootjes. En met inparkeren gaat het veeeeel trager...

Hoe stuurt iedereen hier? Overpakken of doorgeven.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Met rijlessen en het rijexamen moet je zoveel onzinnigs doen wat je normaal wel uit je hoofd laat.
Is echter de enige manier om voor een examen te slagen.

Je draait toch normaal ook niet je hele hoofd ipv alleen je ogen om in een achteruitkijkspiegel te kijken?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Bij rijles voor B leer ik ook overpakken. Als ik het goed heb.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Bij de slipcursussen doen we ook doorgeven, athans
eigenlijk meer 'doortrekken' oftewel politiesturen

Dit omdat je met overpakken constant met je hand aan de verkeerde kant van t stuur zit. Als de auto dan iets doet kan je niet snel reageren. Door (op de juiste manier) door te geven houd je je handen altijd op 'kwart voor 3' en kanje dus altijd vlot en accuraat reageren.

Als je echt vlot moet sturen zoals bij inparkeren (of tegensturen bij een achterwielslip) geld dat dan ntrlk niet, maar bij normale bochtjes wel.

mjaw, uiteindelijk moet je doen wat je zelf goed dunkt lijkt mij.
Ik merk bij de slalom dat ik automatisch wel mn sturen aanpas op de bocht..
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Tijdens een circuittraining op Snetterton instrueerde men mij zoveel mogelijk het stuur op dezelfde manier vast te blijven houden om zo blindelings de stand van je stuur te kennen.

Het is maar net wat je zelf het makkelijkst vindt.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ook in de smalle bochten moet ik doorgeven. Je wordt helemaal lijpo van al die regels.

- Voordat je knipper uitzet naar bijvoorbeeld rechts. Kijk rechts, Kijk links, Kijk rechts, kijk dode hoek.
- Dan ander je bocht. Kijk spiegel kant waar je niet heen gaat. Kijk spiegel kant waar je heengaat. Kijk de hele bocht naar je aanhanger totdat deze de bocht uit weer rechts komt. Kijk dan spiegel aan andere kant.
- Bij iedere tegenligger die passeert spiegels nakijken.

Echt serieus... Je kijkt zo verschrikkelijk veel in je spiegels en achter je dat je voor je ergens op knalt. Ik had na 3 uur lessen koppijn van het kijken.

En dan dat sturen erbij... Onder geen voorwaarde overpakken. Vervolgens draai je de scherpe bochten in woonwijken hakkerig door dat overpakken... Lijk wel een spastische mongool zo hard je dat stuur tussen je handen door moet overgeven... :?

Maar goed... Dat is waar op je examen opgelet wordt dus pas voorlopig mijn rijstijl maar aan.

En dan ook altijd zorgen dat je trailer recht achter je auto staat. Niet zoals je normaal doet netjes neerzetten voor een afslag dat je de bocht meteen kan gaan draaien. Nee trailer altijd 100% recht achter de auto.

Kortom. Dacht het even simpel te halen BE. Maar ben er nu al achter dat het echt opnieuw lessen is en heel veel afleren. Bluh.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

met doorgeven kun je sneller sturen als je een beetje op snelheid zit.
plus dat je op deze manier altijd meer controle houd over je auto als het mis gaat.

overpakken is makkelijker bij oude autos zonder stuurbekrachtiging.

doorgeven is beter en minder gevaarlijk bij nieuwe autos.
why?

stel je voor: je rijd lekker in je nieuwe auto met airbags met je rolex horloge om je arm.
opeens moet je uitwijken voor een remmende auto en net op het moment dat je overpakt en je arm kruislings over elkaar ligt knal je tegen de auto op. de airbag schiet met 175km/u open. dan doet zon horloge denk ik wel pijn :P 8)

ik gebruik alle manieren overpakken doorgeven en met een hand :) ligt aan de situatie.
Image
TO DO:
stoel weer aan de bodem bevestigen
eeuwige roestgaten behandelen
nieuwe handremkabel.
olie/koelvloeistof,filters, etc vervangen.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ja, je moet ook rekening houden met de uitzwaai van de achterkant van de aanhanger, Dus je moet veel meer spiegelen dan normaal, das logisch :P Maar na elke auto die passeerd vind ik wel wat overdreven.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Losroyos wrote:Ja, je moet ook rekening houden met de uitzwaai van de achterkant van de aanhanger, Dus je moet veel meer spiegelen dan normaal, das logisch :P Maar na elke auto die passeerd vind ik wel wat overdreven.
Je hebt misschien gelijk, maar om te slagen gaat het er niet om wat jij vindt, maar wat de examinator vindt.
Het is niet anders.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Overpakken heeft inderdaad nooit goed gewerkt omdat het teveel 'losse' momenten kent. Bovendien ze je veel mensen nog steeds de binnenkant van het stuur grijpen bij 'overpakken'. Met rechts pakt men de linkerkant van het stuur aan de binnenkant vast terwijl de andere hand daar helemaal bovenlangs wordt gedaan (of andersom met links). Een hele ingewikkelde (en potentieel gevaarlijk) manier die je weerloos laat in noodsituaties, je kunt dan namelijk nooit meer snel reageren omdat bijna het hele lichaam (2 armen) eerst helemaal terug moeten naar de startpositie.

Doorgeven kun je op verschillende manier doen trouwens, de afstand tussen het doorgeven kan aardig groot zijn. Met kleine stukjes wordt het natuurlijk een beetje horten en stoten.
Zelf geef ik al jaren door of houdt de handen geheel aan het stuur (de circuit manier zeg maar). Hangt beetje van situatie af, je kunt ook anticiperen op de benodigde stuurbeweging.

Wat ook typisch is (althans het is mij bij veel mensen opgevallen) is dat men nogal links of rechts dominant is met de armen. Een rechtshandige is daardoor geneigd veel met rechts te doen en heeft daardoor linksaf de neiging het stuur met rechts naar links (boven) te gaan 'duwen' in plaats van het stuur met links naar links (beneden) te trekken.
Daardoor wordt 1 van de 2 armen gereduceerd tot 'vasthouden' in plaats van sturen. Ook dat verhoogt het 'stoterige' stuurgevoel dat je beschrijft.
Allemaal dingen die goed te oefenen zijn trouwens.

Er zijn hele boeken geschreven over dit soort technieken... :)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Het volgende moet je niet tijdens je rijlessen en op je rijexamen gaan doen!

Even een zijsprong, en iets dat je absoluut alleen op een volkomen lege parkeerplaats of zoiets moet proberen:

Linkerhand stuurt
Rechterhand schakelt
Linkervoet bedient koppeling
Rechtervoet bedient tegelijkertijd gaspedaal en rem, met rem als draaipunt

(Terug-)schakelen met double declutching oftewel tussengas, en tegelijkertijd remmen voorzover nodig.

Dit is m.i. verreweg de snelste en comfortabelste manier van rijden, en bovendien spaar je het mechaniek zoveel mogelijk.

Op deze manier rijdt de gemiddelde BMW etc. die voor de rotonde aan je achterbumper hangt, na de rotonde plotseling 300m achter je... :D :D :D
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Stuur kwart over drie beet pakken. En dan buiten, binnen, buiten, iets met clippingpoint en apex :P

Maar met lessen was het echt gewoon overpakken.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Ik rij eigenlijk altijd met handen kwart over 3, op hele lange snelweg stukken op 10 voor half 8 omdat dat heel ontpannen rijd(word het wat drukker gaan ze meteen naar kwart voor 3)

Verder doe ik op inparkeren of straatje keren na altijd doorgeven, zit gelukig zelden bij mensen in de auto die dan nog overpakken lijkt me heel onhandig.

Zal de volgende keer eens extra opletten hoe ik nu precies stuur.

durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord
Contact:

Post by durksz »

ik heb van mn rijinstructeur geleerd over te pakken, net als mn zus en al mn vrienden..... doorgeven rijd wel zo beroerd.

ook toen ik voor BE ging heeft mn rijinstructeur en examinator niet een woord gerept over mn sturen.

handen wel op kwart voor 3.
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)

BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

... handen op 10 over 10 (dus op 10 en op 2) ... :D
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Doorgeven vind ik echt een stuurtechniek voor oude wijven. :roll:

Bij een redelijk scherpe bocht doe ik idd ook altijd met 1 hand aan de binnenkant van 't stuur grijpen. Stuurt gewoon veel vlotter.

En met (achteruit) inparkeren is het gewoon pols op 't stuur en rond gooien die handel. (Dan leer je 't ook wel meteen af om aan 't stuur te draaien terwijl je stilstaat! Even een dikke hint naar iedereen die loopt te zeiken over 't ontbreken van stuurbekrachtiging op de AX! :evil:)

Ps.: vervolgopmerking over stuurbekrachtiging in de vorm van een stevige eigen mening: stuurbekrachtiging op een personenwagen vind ik grenzeloos gelul! Op de snelweg heb je onzin sowieso niet nodig en als je vind dat sturen te zwaar gaat bij inparkeren (of wegrijden uit geparkeerde toestand) dan maak je zelf de stomme fout door te weinig voertuigsnelheid aan te houden! (En anders heb je gewoon serieus de verkeerde breedte van banden onder je auto!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

MNM(tm) wrote:... Bij een redelijk scherpe bocht doe ik idd ook altijd met 1 hand aan de binnenkant van 't stuur grijpen. ...
Typische vrouwen techniek :lol: Effe serieus, mocht je om wat voor reden ergens met je wielen tegenaan rijden, v. een stoeprand, dan slaat je stuur terug. Je polsen gaan dat niet leuk vinden.

Tijdens de slipcursus werd de doorgeef manier gepredikt. Ik vond dat toen niet prettig rijden. Maar sinds ik het deepdish sportstuur in de AX heb zitten en het stuur een heel stuk dichterbij staat, is de doorgeef techniek een stuk prettiger.

Tegenwoordig ben ik dus een doorgever, moet het echt snel, dan overpakken. Binnenkant stuur pakken is echt een no-go (al gaat dat in de Picasso ook erg lastig).
Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Bossie wrote:Typische vrouwen techniek :lol: Effe serieus, mocht je om wat voor reden ergens met je wielen tegenaan rijden, v. een stoeprand, dan slaat je stuur terug. Je polsen gaan dat niet leuk vinden.
Met 'losse polsen' valt dat wel mee. :lol:
Bossie wrote:Tijdens de slipcursus werd de doorgeef manier gepredikt. Ik vond dat toen niet prettig rijden. Maar sinds ik het deepdish sportstuur in de AX heb zitten en het stuur een heel stuk dichterbij staat, is de doorgeef techniek een stuk prettiger.
Kijk, dat laatste is idd wel een goed argument. Lastige is echter dat ik zelf in m'n auto('s) altijd vrij ver naar achter moet zitten, omdat ik anders met m'n benen te gen 't stuur aan zit en daardoor dus vrijwel m'n gehele armlengte nodig heb om bij 't stuur te kunnen (met fatsoenlijk rijcomfort). Wat dat betreft had ik wel graag gezien dat de AX met een in diepte verstelbaar stuur was uitgevoerd.
(Anderszijds zie ik ook zat vrouwen die letterlijk met hun bek op 't stuur zitten dat er geen andere mogelijk overblijft dan de doorgeef-methode! :roll:)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

MNM(tm) wrote:
Bossie wrote:Typische vrouwen techniek :lol: Effe serieus, mocht je om wat voor reden ergens met je wielen tegenaan rijden, v. een stoeprand, dan slaat je stuur terug. Je polsen gaan dat niet leuk vinden.
Met 'losse polsen' valt dat wel mee. :lol:
Bossie wrote:Tijdens de slipcursus werd de doorgeef manier gepredikt. Ik vond dat toen niet prettig rijden. Maar sinds ik het deepdish sportstuur in de AX heb zitten en het stuur een heel stuk dichterbij staat, is de doorgeef techniek een stuk prettiger.
Kijk, dat laatste is idd wel een goed argument. Lastige is echter dat ik zelf in m'n auto('s) altijd vrij ver naar achter moet zitten, omdat ik anders met m'n benen te gen 't stuur aan zit en daardoor dus vrijwel m'n gehele armlengte nodig heb om bij 't stuur te kunnen (met fatsoenlijk rijcomfort). Wat dat betreft had ik wel graag gezien dat de AX met een in diepte verstelbaar stuur was uitgevoerd.
(Anderszijds zie ik ook zat vrouwen die letterlijk met hun bek op 't stuur zitten dat er geen andere mogelijk overblijft dan de doorgeef-methode! :roll:)
Je mag het op een meeting wel een keer uitproberen in m'n AX. Ik wil de Picasso ook wel een keer meenemen, kijken of je daarin ook het stuur aan de binnenkant vast wilt pakken 8)
Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Bossie wrote:Je mag het op een meeting wel een keer uitproberen in m'n AX. Ik wil de Picasso ook wel een keer meenemen, kijken of je daarin ook het stuur aan de binnenkant vast wilt pakken 8)
'sgoei, dat wil ik idd wel eens ervaren, dat deepdish stuur.
Enneh, dat Picasso-stuur is idd een ramp voor 'binnenkant grijpers'. :lol:
Volgens mij doen steeds meer fabrikanten aan een soort ontmoedigingsbeleid ofzo. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply