Welke zou jij kiezen? (106 gti <> Clio Rs)

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Welke zou jij kiezen? (106 gti <> Clio Rs)

Post by Drake »

Na het korte avontuur met de mr2 ben ik weer op zoek naar een "opvolger" van de 106. Ofwel een jonge franse hot hatchback.

De volgende keuzes gaan het worden na lang wrikken wegen en een stuk of 15 auto's te hebben afgestreept (306 gti/clio williams/145QV/Civic VTI/Ibiza cupra/Lupo Gti/Saxo vts 16/nissan 200sx/integra type r/civic type r enz) proefgereden enz zijn de keuze's op 2 auto's gevallen :

Peugeot 106 gti phase 2 >2001 Ofwel meer van het oude maar ditmaal een jonger exemplaar welke niet meer het evenbeeld van een plank kwa comfort zal krijgen :wink: .
120 pk op 925kg

Image


Positief:
-iets betere wegligging/gedrag dan de clio.
-makkelijk te repareren.
-Infeite een ax op steroïde.
-Sterk uiterlijk
-Het is een peugeot annex PSA product.
-onderschat
-Besturing directer en rauwer.

Negatief:
-Minder volwassen.
-Minder vermogen dan de clio.
-Bediening minder soepel dan die van de clio
-Heeft kwa uiterlijk om hem echt af te maken wat aanpassing nodig (verlaging strips in kleur e.d)
-Ik heb al een 106 gehad (iets anders is wel eens leuk).


Renault Clio RS phase 2 >2001
172 pk op 1010 kilo

Image

Positief:
-Makkelijkere wegligging (niet zo tail happy als de 106).
-Modern uiterlijk.
-Meer opties standaard.
-Sneller in een rechte lijn (170pk t.o.v 120).
-Vaak in betere staat.
-Soepele bediening (koppelt schakelt en remt beter dan de 106).
-Comfortabeler.

Negatief:
-Het is een renault (createur de drameur).
-Moeilijker te repareren dan de 106.
-Uiterlijk wat bollig.
-Niet zo speels als de 106 kwa weggedrag.

Bijde auto's hebben zo hun voor en nadelen en een tussenweg is er niet echt. De clio is wat duurder dan de 106 (106 rond de 7.5k en de clio rond de 9.5k), bijde auto's zullen van rond 2001 zijn en een km stand hebben van 70-100k . Ik heb op 1 of andere manier nog denk wat argumenten annex overtuiging nodig om echt tot een keuze over te gaan :wink: .

Met andere woorden: Welke keuze zou jij nemen en vooral waarom?

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 377
Joined: FriDec07, 2007 10:11:33 PM
Location: warmenhuizen(dichtbij alkmaar)

Post by baklap »

ik zou voor de clio kiezen..ik vind niet dat hij er bolliger uit ziet..het is Comfortabeler, wat belangrijk is voor de lange afstanden(als je die maakt) het grootste nadeel alleen is dat het moeilijk te repareren..maarja aan de andere kant :P jaa het is echt een moeilijke keuze..welke is goedkoper in alle opzichten?!
ga nooit harder rijden, dan je beschermengel kan vliegen!


WIE IS WIE

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Chris als ik een keus zou moeten maken uit beide auto was dat voor mij heel eenvoudig het zou zeker de 106 worden.

Mijn motivatie heeft niets met techniek of kwaliteit van beide merken te maken maar alleen met het uiterlijk bekijk nou zo'n Clio is aan de voorkant :( ik vindt het er NIET uitzien :oops: .

Ik begrijp dat ik mogelijk mensen pijn doe met de opmerking over een Clio, maar trek het je niet aan het is maar mijn mening.

Verder Chris, sterkte met je keuze.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 377
Joined: FriDec07, 2007 10:11:33 PM
Location: warmenhuizen(dichtbij alkmaar)

Post by baklap »

oke, de voorkant is wel minder mooi, maar de achterkant vind ik wel weer super..
ga nooit harder rijden, dan je beschermengel kan vliegen!


WIE IS WIE

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

baklap wrote:oke, de voorkant is wel minder mooi, maar de achterkant vind ik wel weer super..
Uhmm persoonlijk vind ik een standaard renault op snelheid een K*t auto om mee te sturen dan is de peug echt stukken beter. Dat gooien met de kont, tja dat is een persoonlijk probleem want op iedere racecursus leren ze als eerste dat er in de bocht eigenlijk niet meer geremt dient te worden tenzij je daadwerkelijk met de kont wil gooien. Je snelheid dien je nl voor de bocht eruit te halen zodat je er sneller uit kunt komen.

Ik zal niet ontkennen dat ik wel weer vind dat de gewonere versies van de clio confortabeler vind dan de peugs. Dus als je iets snels wilt de peug en als je lekker wilt hobbelen dan de kliko
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

Peugeot Vs Renault

Post by MrBBQ »

He Drake,

Het is net wat je gaat doen met de auto, lange afstanden of korte stukjes.
Ik denk dat je de Peugeot meer aan kan passen dan de Renault en het onderhoud kan je zelf doen van de Peu. (dit schilt weer geld).
Ik zou persoonlijk voor de Peugot gaan, lekker verlagen en strak afveren, grote wielen er onder en is dan een luxe snelle kart.
Zou kunnen overwegen om er dan nog een snellere motorblok in tedoen :) ! (jooeeeppppie) leuk klusje_)

Of tewel ga voor de Peugeot !

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

probleem van de 106 is dat hij veilig een bocht doorgaat zolang je het gas erop houd maar als je moet liften omdat iemand voor je in de remmen gaat of een rare beweging maakt, dan heb je een heel groot probleem anders dan dat is het juist een voordeel ivm je mooi overstuur kan oproepen en ik heb er geen probs mee.

De clio kan in het geval van de rs ook zeker met de kont opzij, je moet alleen wat meer moeite doen.

Om even wat media erbij te pakken:

De clio rs 182 review van Top Gear:
http://www.youtube.com/watch?v=dO0bH8soT2Q

Best handeling car met de 106 gti als 2e plaats (toen was de clio rs natuurlijk nog niet aanwezig)
deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=vuZulCKFby4
deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=tWqWuRcrLuc

Seat ibiza cupra R vs clio rs Fifth gear:
http://www.youtube.com/watch?v=5sz2tXpr ... re=related

Clio rs phase 1 vs saxo vts 16v Fifth gear:
http://www.youtube.com/watch?v=zIm6N9o5TNU

Overgens is de clio Rs op een circuit sneller mede door het extra vermogen maar veel scheeld het niet.

Ik rij overgens grotendeels lange afstanden, de peugeot zal geen andere blok krijgen of wat dan ook, vanwege betrouwbaarheid zullen bijde auto's ongeacht de keuze niet heel veel aanpassingen krijgen (denk aan alleen inlaat/uitlaatraject). Het zal ook geen spijkerharde kart worden, dat is een van de redenen waarom de oude 106 was weggegaan, ding was op een circuit bloedsnel maar daarbuiten was er lastig mee te leven. Een standaard 106 gti gaat al hard de bochten door en je zal net zoveel fun hebben.

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

Post by MrBBQ »

Drake wrote:probleem van de 106 is dat hij veilig een bocht doorgaat zolang je het gas erop houd maar als je moet liften omdat iemand voor je in de remmen gaat of een rare beweging maakt, dan heb je een heel groot probleem anders dan dat is het juist een voordeel ivm je mooi overstuur kan oproepen en ik heb er geen probs mee.

De clio kan in het geval van de rs ook zeker met de kont opzij, je moet alleen wat meer moeite doen.

Om even wat media erbij te pakken:

De clio rs 182 review van Top Gear:
http://www.youtube.com/watch?v=dO0bH8soT2Q

Best handeling car met de 106 gti als 2e plaats (toen was de clio rs natuurlijk nog niet aanwezig)
deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=vuZulCKFby4
deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=tWqWuRcrLuc

Seat ibiza cupra R vs clio rs Fifth gear:
http://www.youtube.com/watch?v=5sz2tXpr ... re=related

Clio rs phase 1 vs saxo vts 16v Fifth gear:
http://www.youtube.com/watch?v=zIm6N9o5TNU

Overgens is de clio Rs op een circuit sneller mede door het extra vermogen maar veel scheeld het niet.

Ik rij overgens grotendeels lange afstanden, de peugeot zal geen andere blok krijgen of wat dan ook, vanwege betrouwbaarheid zullen bijde auto's ongeacht de keuze niet heel veel aanpassingen krijgen (denk aan alleen inlaat/uitlaatraject). Het zal ook geen spijkerharde kart worden, dat is een van de redenen waarom de oude 106 was weggegaan, ding was op een circuit bloedsnel maar daarbuiten was er lastig mee te leven. Een standaard 106 gti gaat al hard de bochten door en je zal net zoveel fun hebben.

Dan kan je misschien toch beter gaan voor de Renault Clio, zeker als je lange afstanden gaat rijden ! (meer confort )

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Precies maar veel scheeld het niet hoor :wink:

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 377
Joined: FriDec07, 2007 10:11:33 PM
Location: warmenhuizen(dichtbij alkmaar)

Post by baklap »

maarja de renault zijn wel probleemkrengen hoor..een vriend van een heeft een megane..ow ow ow hou maar op..
ga nooit harder rijden, dan je beschermengel kan vliegen!


WIE IS WIE

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

baklap wrote:maarja de renault zijn wel probleemkrengen hoor..een vriend van een heeft een megane..ow ow ow hou maar op..
Maar de clio's hebben daar duidelijk minder last van. Het is vooral de megane serie (scenic) die een beetje behoorlijk slecht in elkaar gezet is.

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

ik zou de clio nemen, gewoon om minder last te hebben van mensen die in de rechtdoor op circuit sneller zijn dan jij. (mijn ax kan veel porsche drivers in de bochten houden, ok omdat de drivers traag zijn, maar pks zouden wel handig zijn).

Om je moed te geven om toch een Renault te kiezen post ik een foto van een Clio woensdag op Zolder :

Image

:lol:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Moed? dat ding rook alsof hij uit elkaar gaat ploffen :lol:

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik heb die clio v6 een keer zien rijden op de snelweg bij Breda.
en op Zeeland hier een aantal keer.

als ik dan zou moeten kiezen tussen een clio en een 106?
(en ja, dan ga ik alleen uit op het uiterlijk)
clio !

Image :twisted:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Een v6 is niet te vergelijken, die is kwa uiterlijk heel gaaf

Maar dan zou je ook eens naar een 106 maxi kwa uiterlijk ernaast kunnen zetten om het eerlijk te houden ;)

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

clio interieur is ruimer als van de 106, rianter
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Ik heb niet echt een zware voorkeur, al vind ik de peug qua uiterlijk meer karakter hebben. Een kliko is leuk voor de rechte stukken, het bochtenwerk van een (standaard) kliko vind ik werkelijk dramatisch. Geen gevoel in het stuurwerk en dweilerig.

Met de peug heb ik geen ervaring dus ik kan geen vergelijking maken.
AX GTI '91

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Ik rij iedere dag een renault twingo uit ongeveer dat bouwjaar, ik hoop alleen wel dat ze een andere koppeling hebben in die clio, want deze kan ik niet waarderen. Owja en de motorsteunen zijn te zacht, je voelt het blok soms stuiteren in z'n 1.
Ik neem aan dat dat stukken beter is in de clio, net als de stuurbekrachtiging?
Das volgens mij het dilemma; het is een Renault..
Altijd meer PK's dan jou!

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Persoonlijk vind ik voor de wat langere afstanden de Clio wat fijner. Ligt wat zwaarder op de weg en voelt wat soliderder aan. De peug evenals de Citroën zijn wat zenuwachtiger is mijn ervaring. Misschien is het een beetje onmogelijke keuze die je maakt, een snelle reisauto die perfect is voor het circuit. Qua conform en mogelijkheden neig ik dan meer naar de Clio omdat je vaker lange/middellange afstanden rijdt dan dat je circuitwerk doet. Vergeet niet dat het circuit een hobby is en de overige afstanden werk/semi-verplichtig zijn.
Ik zou dan ook het bochtenwerk proberen op te vangen als je dat perse wilt door wat aanpassingen aan de auto en tevens proberen wat gewicht te besparen. Oftewel mijn keuze zou zijn de Clio. En wat betreft het uiterlijk, ik vond die MR2 het mooist;)

Just my 2 cents
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

De clio rijd heel anders dan een twingo of een standaard clio :wink:

Het hoeft niet perse een pure reiswagen te zijn maar wel een die op de lange afstand te verdragen is, een standaard 106 gti is vrij comfortable.

Circuit is inderdaad een bijzaak :wink: maar ik moet op de openbare weg ook lol met het ding kunnen hebben.

Post Reply