Het grote AXClub verhaal

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

2Black wrote:[edit]zeg, hoe komt die , (komma) ineens in de zin? Die hebben we niet tussen de want en de met geplaatst. Die is erbij verzonnen (door v.andriessen).
En dat veranderd de taalkundige loop/mogelijheden van de zin nogal.[/edit]

Sterker nog, als ik het goed heb is de zin taalkundig inmiddels al niet meer mogelijk.
door die komma (wat geen WOORD is) werd de zin destijds weer wel kloppend... dus is vindt dat je niet zo moet zeuren :oops: hihihi
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Er was eens een badeend op wereldreis want, met de AX GT van Stig was het zat oftewel de
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

v.andriessen wrote: door die komma (wat geen WOORD is) werd de zin destijds weer wel kloppend... dus is vindt dat je niet zo moet zeuren :oops: hihihi
We hebben vast in een ander tijdperk lagere school genoten.
Met de zin was niets mis zonder komma.

Een voorbeeld:

Er was eens een badeend op wereldreis want met de AX GT van Stig was het ... [onmogelijk de Porsche Carrera van Hamster, de Ferrari van Clarkson of de Fiat 500 Abarth van Captain Slow een wedstrijdje te houden op de weg naar Loch Ness.]

Ik zeg ook niet dat de zin verkeerd loopt met de komma.... alleen dat de komma er niet stond en dat er ook geen komma hoefde. Taalkundig is want met geen enkel probleem.

Je kunt moeiteloos zeggen; "Er was eens een badeend op wereldreis want met v.andriessen viel niet langer correct nederlands te spreken..."

"was het zat oftewel de" is daarentegen wel erg vreemd zo niet onmogelijk. "Was het zat, (komma) oftewel" is een mogelijkheid hoewel "zat oftewel" dan weer heel erg vreemd is. ( de "zat" zit een beetje in de weg van het "met" voor "de AX GT"...., )
De crux van het probleem vindt z'n oorsprong bij "zat", niet bij de komma. Wanneer "zat" zou worden vervangen door "om" zou de zin daar verder kunnen lopen (bijvoorbeeld).
Kan de taalkunde moderator hier zijn/haar licht over laten schijnen?

:wink: :D :) :? :roll:

Sinds 28 minuten beleef ik mijn 41ste verjaardag, en taal is leuk, dus ik zit nu even van mijn al jaren durende liefde voor taal te genieten....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Er was eens een badeend op wereldreis want, met de AX GT van Stig was het zat oftewel de kaassoufle
Spreken is goud, Ductape is zilver.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

2Black wrote:
v.andriessen wrote: door die komma (wat geen WOORD is) werd de zin destijds weer wel kloppend... dus is vindt dat je niet zo moet zeuren :oops: hihihi
We hebben vast in een ander tijdperk lagere school genoten.
Met de zin was niets mis zonder komma.

Een voorbeeld:

Er was eens een badeend op wereldreis want met de AX GT van Stig was het ... [onmogelijk de Porsche Carrera van Hamster, de Ferrari van Clarkson of de Fiat 500 Abarth van Captain Slow een wedstrijdje te houden op de weg naar Loch Ness.]

Ik zeg ook niet dat de zin verkeerd loopt met de komma.... alleen dat de komma er niet stond en dat er ook geen komma hoefde. Taalkundig is want met geen enkel probleem.

Je kunt moeiteloos zeggen; "Er was eens een badeend op wereldreis want met v.andriessen viel niet langer correct nederlands te spreken..."

"was het zat oftewel de" is daarentegen wel erg vreemd zo niet onmogelijk. "Was het zat, (komma) oftewel" is een mogelijkheid hoewel "zat oftewel" dan weer heel erg vreemd is. ( de "zat" zit een beetje in de weg van het "met" voor "de AX GT"...., )
De crux van het probleem vindt z'n oorsprong bij "zat", niet bij de komma. Wanneer "zat" zou worden vervangen door "om" zou de zin daar verder kunnen lopen (bijvoorbeeld).
Kan de taalkunde moderator hier zijn/haar licht over laten schijnen?

:wink: :D :) :? :roll:

Sinds 28 minuten beleef ik mijn 41ste verjaardag, en taal is leuk, dus ik zit nu even van mijn al jaren durende liefde voor taal te genieten....
Oke.. heb jij gelijk. :wink:
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

zeker alleen omdat hij jarig is :wink:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

warnette
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueJun02, 2009 2:06:41 PM

Post by warnette »

Er was eens een badeend op wereldreis want, met de AX GT van Stig was het zat oftewel de kaassoufle ookwel

Post Reply