Ga je harder als je de koppeling intrapt?

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Ga je harder als je de koppeling intrapt?

Post by Tijmen »

Mijn vriendin is gestart met rijlessen en -vanzelfsprekend- heb je dan een rijinstructeur die je verschillende wijsheden probeert bij te brengen. Een voorbeeld is deze:

Als je de koppeling intrapt voor een bocht ga je harder
(hiermee bedoelt hij dat je versnelt - dus harder gaat - ten opzichte van het moment net voor je de koppeling intrapt.)

Nu ben ik benieuwd wat jullie van deze uitspraak vinden. Heeft hij gelijk?
AX GTI '91

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

nee, hij bedoelt dat je niet remt op de motor, en dus met een hogere snelheid de bocht door gaat.

bijkomend voordeel van gewoon aangekoppeld en iets gas de bocht door rijden, is dat je auto in principe nooit achterstevoren kan komen te staan door sneeuw of ijs, als je met de koppeling in de bocht om gaat en het is glad.. sta je zo achterstevoren..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Niet alleen als het glad is, je hebt meer tractie als de motor nog meewerkt imo.

Je hebt vaak wel het gevoel harder te gaan, puur omdat de auto stukken minder afremt als bij gaslos.
AX 11TRE 1988

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Nee

Maar ik geloof ook niet dat een rij-instrukteur eerst verplicht is een doctoraal in de nederlandsche taal te halen.

Taalkundig gezien doet het intrappen van de koppeling in dit geval alle andere zaken die de snelheid beïnvloeden teniet. Dat betekend, in deze zinsconstructie, dat zelfs als je gelijktijdig zou remmen of op dat moment bergop rijdt de snelheid blijft toenemen.
Klinkt een beetje zoals Geert Wilders de Islam benaderd, als je maar gewoon alle relevante informatie weglaat lijkt het bijna waarheid.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Achja, rijinstructeurs zijn ook wel een beetje vreemd :lol:



Ben sinds vandaag nog maar één examen verwijderd van het instructeursbewijs

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Nou ik mocht dus noooooit mij de kopling ingetrapt een bocht door. was ten strengste verboden.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ik ook, en de reden lijkt me duidelijk, in de juiste versnelling (niet te hoog) heb je veel meer controle in een bocht..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Terecht ook. Een auto gaat 'zeilen' als je dit doet. Kan me niet voorstellen dat een instructeur dit juist stimuleert te doen.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Dat heeft mijn instructeur ook geleerd !

en dat ik met me gulp moet spelen als ik dit bord ben gepasseerd:
Image

En een noodstop maken als je moet niezen, want je mag natuurlijk niet autorijden met je ogen dicht. :idea:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

2Black wrote:Maar ik geloof ook niet dat een rij-instrukteur eerst verplicht is een doctoraal in de nederlandsche taal te halen.
Dat hebben ze recent veranderd (nieuw kabinet hè), tegenwoordig moet dat wel. Ik verwacht eindelijk een grotere vraag naar gepromoveerde neerlandici.

En voor punaxio: ;)
Last edited by pcrodent on WedFeb09, 2011 1:27:22 PM, edited 1 time in total.
Kijk uit, een Cactussssss

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

pcrodent wrote:
2Black wrote:Maar ik geloof ook niet dat een rij-instrukteur eerst verplicht is een doctoraal in de nederlandsche taal te halen.
Dat hebben ze recent veranderd (nieuw kabinet hè), tegenwoordig moet dat wel. Ik verwacht eindelijk een grotere vraag naar gepromoveerde neerlandici.
Er wordt verwacht dat je normaal nederlands kunt spreken. Er zaten mensen bij mij in de klas die halfgebakken nederlands spreken omdat ze van italiaanse afkomst zijn en die zijn ook rijinstructeur geworden.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

zal ik nog een mooie vertellen... mijn nichtje heeft nu rijlessen en zij zegt dat je niet meer mag overpakken op het stuur, maar juist moet doorschuiven....


En over die koppeling... Klaar zijn voor de bocht!! dus voor de bocht in de juiste versnelling en van de koppeling af! Doe ze in de racerij ook...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

v.andriessen wrote:zal ik nog een mooie vertellen... mijn nichtje heeft nu rijlessen en zij zegt dat je niet meer mag overpakken op het stuur, maar juist moet doorschuiven....
Overpakken mag wel. Een goede instructeur leert een leerling 2 stuurmethodes: Overpakken en doorgeven.
Bij bijvoorbeeld keren in 3 x steken is doorgeven niet ideaal. Overpakken gebruik bij snel sturen zoals bij bijvoorbeeld keren of fileparkeren e.d.

Voor al het overige waar geen snelle stuurtechniek voor nodig is wordt door methode doorgeven gehanteerd was als voordeel heeft dat je preciezer kan sturen.

We weten allemaal dat weinig mensen na het behalen van het rijbewijs dit nog steeds zo doen maar zo wordt het ze wel geleerd!

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

ik stuurde wel is ofdat ik een stuurknop had in de auto, maar werd de rijinstructeur boos en zei dat het geen heftruck was. maarja dat was wat ik toen de hele dagen deed dus ging soms automatisch :oops:

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Punaxio wrote:
pcrodent wrote:
2Black wrote:Maar ik geloof ook niet dat een rij-instrukteur eerst verplicht is een doctoraal in de nederlandsche taal te halen.
Dat hebben ze recent veranderd (nieuw kabinet hè), tegenwoordig moet dat wel. Ik verwacht eindelijk een grotere vraag naar gepromoveerde neerlandici.
Er wordt verwacht dat je normaal nederlands kunt spreken. Er zaten mensen bij mij in de klas die halfgebakken nederlands spreken omdat ze van italiaanse afkomst zijn en die zijn ook rijinstructeur geworden.
Oops, my bad, ik zal even een knipoogje in m'n post editen zodat duidelijk is dat het een grapje was. :P
Kijk uit, een Cactussssss

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Nee, dit ligt niet aan het nederlands van de instructeur, hij beweert werkelijk - ook na navraag ondersteund met de natuurkundige motivatie dat het niet zo kan zijn dat je zonder aandrijving harder gaat op een vlakke weg- dat je harder gaat als je de koppeling intrapt.

Dat je klaar moet zijn voor de bocht begrijp ik ook, maar harder gaan door de koppeling in te trappen gaat er bij mij niet in.

Hij beweert trouwens dat dit door de bluemotion-technologie van VW zou komen...
AX GTI '91

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Als deze man dit serieus meent zou ik een andere rijschool gaan zoeken. Als hij hier te weinig verstand van heeft, dan vast ook van de rest....

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Tijmen wrote: Hij beweert trouwens dat dit door de bluemotion-technologie van VW zou komen...
kortom een eikel :P
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Sjaakie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 313
Joined: WedAug19, 2009 10:09:58 PM
Location: IJsselstein

Post by Sjaakie »

Mijn instructeur dacht dat z'n golf achter een diff had en voor geen diff. Hij wist wel dat zijn golf FWD was ;).
Beter bekend als Kees/Henk..

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Post by saxo100 »

nou, ik ben benieuwd wat ze de mensen wijsmaken als je in een automaat rijdt :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:

Post Reply