Na wat reparaties verder aan mn AX (1.1i, 1992) hoor ik ineens overal vreemde geluiden vandaan komen die ik niet echt kan plaatsen. Natuurlijk een bekend fenomeen, die geluiden zaten er al, maar ineens ga je er op letten...
Toch lijkt me iets niet goed... wanneer ik over een klinkerweggetje cruise klinkt het net alsof de hele motor los zit. Flink wat gerammel dus
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Ik heb wat zitten bladeren in het forum: wellicht de motorsteunen? Wanneer ik mn motor beweeg gaat de linker steun ietwat mee, is dat normaal? of zouden er bouten kunnen zijn afgebroken oid?
De meeste rammels komen bij je ophanging vandaan. Bij je motor is het geen metaal tegen metaal namelijk maar zit er altijd rubber tussen. Wat ook heel vaak rammelt zijn interieur delen. bv je kachelradiateur die los zit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
sja, de kachelradiateur heb ik laats al vervangen. Misschien is het een hitteschild? van de 3 bouten mist er 1tje namelijk. Ik las ergens dat dit ook zeer vervelende geluiden kan produceren... Echter klinkt deze sound alsof mijn hele motor los zit!!
Mijn motorische kennis rijkt niet zo gek veel verder dan de vraagbaak / heynes... wat o wat kan het zijn?
rijd eens langzaam achteruit, schudt dan je hele blok? zo ja, til je motorblok aan de bakzijde eens stevig op, waarschijnlijk til je 'm zo uit de steun
motorsteun bovenaan is gevoelig.
als die onder de accu kapot is weet je het ook, want dan ligt meteen je blok eruit
Je moet inderdaad eens aan je blok schudden (wel wachten tot ie koud is) en als ie veel beweegt is waarschijnlijk ergens een motorsteun naar de mallemoer
Pump Your Body To The Bass
The Kick Will Be Right In Your Face
Cracking Sounds Are In Ya' Ears
So Turn Around & Show Some Fear
Pounding Noises, Hard As Hell
Will Give You Some Outrage In Pain
Noises Deep Down In Your Head
The Music Makes You Go Insa-a-a-a-a-ne!
Tim @X wrote:Je moet inderdaad eens aan je blok schudden (wel wachten tot ie koud is) en als ie veel beweegt is waarschijnlijk ergens een motorsteun naar de mallemoer
tillen is makkelijker voor de bovenste. die onder de accu kan je het beste loshalen en bekijken met een krikje onder het blok (dus accu eruit, dan kan je de bouten eruit draaien).
die onder de auto kan je bestuderen als je onder de auto ligt, op oprijbokjes oid. tip: ga niet onder je blok liggen
Eerst maar eens in zijn achteruit gezte, maar niets hoor.
Het lijkt erop dat de motorsteun rechts (accu) goed vastzit. Onder de motor heb ik nog niet gekeken ivm het weer (wist niet niet eens dat daar ook een steun zat). De motorsteun aan de linkerkant is wel wat flexibel, maar ik kan hem niet optillen. Komt dat door het rubber? of zou die kapot zijn?
Wat kan er eigenlijk kapot gaan aan een motorsteun behalve de bouten?
Eerst maar eens in zijn achteruit gezte, maar niets hoor.
Het lijkt erop dat de motorsteun rechts (accu) goed vastzit. Onder de motor heb ik nog niet gekeken ivm het weer (wist niet niet eens dat daar ook een steun zat). De motorsteun aan de linkerkant is wel wat flexibel, maar ik kan hem niet optillen. Komt dat door het rubber? of zou die kapot zijn?
Wat kan er eigenlijk kapot gaan aan een motorsteun behalve de bouten?
het rubber kan uitdrogen en scheuren en dan gaan de bouten vanzelf.
onder de auto = eigenlijk geen motorsteun, maar een reactiearm. gaat kantelen van je blok bij gasgeven tegen.
ik zou toch ff een flinke garagekrik of 2 onder je blok pleuren en ff beide motorsteunen loshalen en goed controleren. bij mijn rode Plaisir zag het er allemaal redelijk ok uit, op een kapotte bout na... maar ik kon vervoglens de heel motorsteunophanging eruit tillen Niet om je horrorscenario's aan te praten trouwens. bij de grijze GT was gewoon de bout gebroken.
hmz... is dat een hoop werk om beide steunen los te maken en de reactiearm? Die 2 krikken heb ik wel liggen. Ik had bijna al de linker motorsteun losgeschroefd om die rubbers de inspecteren. Als ik het goed begrijp valt dan je blok naar beneden....
MonoTom wrote:hmz... is dat een hoop werk om beide steunen los te maken en de reactiearm? Die 2 krikken heb ik wel liggen. Ik had bijna al de linker motorsteun losgeschroefd om die rubbers de inspecteren. Als ik het goed begrijp valt dan je blok naar beneden....
Niet zomaar, maar je zet wel een HOOP spanning op je andere steunen, je schakelstangen en je aandrijfasjes.
Beter goed ondersteunen. Bij mijn grijze GT waren nl. ook alletwee de aandrijfassen rot na die actie.
MonoTom wrote:Toch lijkt me iets niet goed... wanneer ik over een klinkerweggetje cruise klinkt het net alsof de hele motor los zit. Flink wat gerammel dus :evil:
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Wie zegt dat het gerammel van je motor komt? Zou het niet van schokbrekers (op) of zo kunnen komen?
Sja, ik heb geen idee hoe een losse / kapotte schokbreker klinkt...
Ook weer zoiets en misschien heeft het er wel mee te maken... wanneer ik gewoon rijd en op het moment dat ik het gas loslaat of juist gas geef schokt die auto ook redelijk...
zou dit kunnen duiden op een defecte reactiearm / motorsteun?