Rik tik tik tik tik...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Rik tik tik tik tik...

Post by MonoTom »

Dan heb je eens een AX Plaisir...

Na een koppakking te hebben vervangen en wat koelproblemen te hebben verholpen is nog geen 2 dagen later het volgende probleem (lees: uitdaging :? ) ontstaan.

Door de melodieuse beats die uit mijn AX vloeiden hoorde ik ineens rik tik tik tik... oh nee he, wat nu weer?

Bij het linkervoorwiel hoor je een tikkend geluid dat in snelheid toeneemt naarmate je harder rijdt en vice versa.

Bij het vervangen van de koppakking heb ik mn AX rechtsvoor opgekrikt... zou het iets te maken kunnen hebben met de remmen? Of betekent dit het einde van mijn aandrijfas?

Gelukkig heb ik nog wat dagen vrij om wat te sleutelen. Welke AX kenner kan mij van enige tips voorzien?

Mijn dank is groot!

Thomas

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Is het in bochten of rechtdoor?
Als het in bochten is: alleen in scherpe?

(aandrijfassen hoor je namelijk (in het begin) alleen in de bocht. Homokineten hoor je in scherpe bochten als ze versleten zijn. In beide gevallen moet je de hele as vervangen.)
Kijk uit, een Cactussssss

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Juist als je rechtdoor rijdt. Het gekke is dat het precies is gekomen nadat ik mijn koppakking had vervangen.

Wanneer ik door de bochten rijdt wordt het geluid ook niet harder / sneller oid.
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Heb je iets los gehad in je onderstel?

Zo niet -> check eens op steentjes in je banden ;)

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Nee, ik heb het onderstel niet losgehad. Helaas is het ook geen steentje.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Mijn mysterieuze boenkje bleek een wiellager te zijn. Maar dat zie je pas als je 'm eruit perst dus ik zou eerst alle andere mogelijkheden afgaan ;)

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Daar heb ik ook al aan gedacht.

Voordat ik alles uit elkaar sloop ben ik eerst even langs de dealer gescheurd voor wat advies.

Die zeiden dat het wellicht een aandrijfhoes oid kon zijn wat aanliep. Of het kabeltje van de km teller. Die tikt bijna ritmisch mee met het getik bij mn linkerwiel.

Ik kruip er zo even onder denk ik.

Misschien dat het wat anders kan zijn. Alle suggesties zijn welkom!

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Sja, na een grondige inspectie bleek bijna alles in orde te zijn. Homokineet, aandrijfhoes/as, km kabel waren allemaal ok.

Het getik bleek weg te komen uit mijn kilometerteller (unit). Kennelijk is daar een tandje van een tandwieltje afgebroken oid (wijzer trilt ietwat).

Kan verder geen kwaad dacht ik zo. Wel een irritant soundje erbij, maar ach... tis een oude wagen.

Of... is dit te fixen?

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Uiteraard, met een andere snelheidsmeter van de sloop, maar er zijn vast enkele clubleden die nog zo'n type1 teller op de plank hebben liggen, die kan je zo overbouwen, je zal waarschijnlijk alleen het kilometrage moeten aanpassen (of niet natuurlijk ;) )

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by GTE »

wiellager kan je ook checken door bv 1 wiel op te krikken en dan ongeveer 50-60km/h gaan rijden. 't wiel in de lucht draait dan op dubbele snelheid en dan hoor je 't veel luider.
(heb vandaag een fusee met wiellager vervangen, en heb het zo gecheckt waar 't geluid nou vandaan kwam)
1721 cc Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

:shock: rijden met een opgekrikte auto? ipv 1 wiel een hoek op de pompkrik bedoel je? :lol:

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

nee joh, gewoon zo'n krik op wieltjes (aldi)
zie je wel meer - op de snelweg bijv.
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

ff 50 rijden op je verrijdbare krik :lol:

Maar die kmtellerkabel zou ik lekker laten zitten tot ie echt stuk is. Tenzij je je echt gek ergert aan het geluid.

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Ik heb net de km teller eruit gesloopt en even met een elektrische schroevendraaien getest. In die teller zit idd een irritante tik.

Ik probeer hem even open te maken om te kijken waar het aan kan liggen. Zonder de kms terug te draaien natuurlijk :).

Misschien dat iemand een 2ehandse heeft liggen voor een schappelijke prijs? Wat moet zo'n teller kosten eigenlijk op de sloop?

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Heb een compleet GT-dashboard voor je, staat nog mooier ook!!

Met toerenteller enzo ;)

tientje mag je 't hebben.

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

euwh... past dat in mijn AX? volgens mij heb ik een type 1 dashboard (feb. 1992, 1.1 i). Echter, mijn kilometrteller unit heeft geen toerenteller enzo... zou het wel werken zonder gekloot met draadjes enzo? plug & play zeg maar...

Ben morgen in Utrecht, dus tja...

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Het past wel in je AX, maar dan moet je het hele dashboard vervangen.

Als je de afgeronde bovenkap hebt is het een type 2 dash, met een rechte bovenkap is het een type 1 dash.

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

hmz, een heel nieuw dashboard heb ik geen interesse in. Wel een nieuwe km teller... heb dat ding es uit elkaar gehaald, maar begrijp nog steeds niet waar die tik vandaan komt. Tandwielen schoongemaakt, gecheckt enzo.. maar nog steeds die irritante tik :evil:

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Geen mooi luxe AX GT dashboard voor jou? Helaas... dan kan ik je niet helpen. Moet ik morgen ff voor je @ sloop kijken? Ben er toch.
Post hier maar ff een fotootje van de jouwe!

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Bedankt voor het aanbod!

Helaas is mijn net nieuwe ixus kapot gegaan (ook al) :evil: Geen fototje dus... Maar joh, ik kijk zelf wel even een keertje op de sloop... Volgens mij staan er ax-en genoeg..

Thomas

Post Reply