Na een koppakking te hebben vervangen en wat koelproblemen te hebben verholpen is nog geen 2 dagen later het volgende probleem (lees: uitdaging ) ontstaan.
Door de melodieuse beats die uit mijn AX vloeiden hoorde ik ineens rik tik tik tik... oh nee he, wat nu weer?
Bij het linkervoorwiel hoor je een tikkend geluid dat in snelheid toeneemt naarmate je harder rijdt en vice versa.
Bij het vervangen van de koppakking heb ik mn AX rechtsvoor opgekrikt... zou het iets te maken kunnen hebben met de remmen? Of betekent dit het einde van mijn aandrijfas?
Gelukkig heb ik nog wat dagen vrij om wat te sleutelen. Welke AX kenner kan mij van enige tips voorzien?
Is het in bochten of rechtdoor?
Als het in bochten is: alleen in scherpe?
(aandrijfassen hoor je namelijk (in het begin) alleen in de bocht. Homokineten hoor je in scherpe bochten als ze versleten zijn. In beide gevallen moet je de hele as vervangen.)
Voordat ik alles uit elkaar sloop ben ik eerst even langs de dealer gescheurd voor wat advies.
Die zeiden dat het wellicht een aandrijfhoes oid kon zijn wat aanliep. Of het kabeltje van de km teller. Die tikt bijna ritmisch mee met het getik bij mn linkerwiel.
Ik kruip er zo even onder denk ik.
Misschien dat het wat anders kan zijn. Alle suggesties zijn welkom!
Uiteraard, met een andere snelheidsmeter van de sloop, maar er zijn vast enkele clubleden die nog zo'n type1 teller op de plank hebben liggen, die kan je zo overbouwen, je zal waarschijnlijk alleen het kilometrage moeten aanpassen (of niet natuurlijk )
wiellager kan je ook checken door bv 1 wiel op te krikken en dan ongeveer 50-60km/h gaan rijden. 't wiel in de lucht draait dan op dubbele snelheid en dan hoor je 't veel luider.
(heb vandaag een fusee met wiellager vervangen, en heb het zo gecheckt waar 't geluid nou vandaan kwam)
euwh... past dat in mijn AX? volgens mij heb ik een type 1 dashboard (feb. 1992, 1.1 i). Echter, mijn kilometrteller unit heeft geen toerenteller enzo... zou het wel werken zonder gekloot met draadjes enzo? plug & play zeg maar...
hmz, een heel nieuw dashboard heb ik geen interesse in. Wel een nieuwe km teller... heb dat ding es uit elkaar gehaald, maar begrijp nog steeds niet waar die tik vandaan komt. Tandwielen schoongemaakt, gecheckt enzo.. maar nog steeds die irritante tik
Geen mooi luxe AX GT dashboard voor jou? Helaas... dan kan ik je niet helpen. Moet ik morgen ff voor je @ sloop kijken? Ben er toch.
Post hier maar ff een fotootje van de jouwe!
Helaas is mijn net nieuwe ixus kapot gegaan (ook al) Geen fototje dus... Maar joh, ik kijk zelf wel even een keertje op de sloop... Volgens mij staan er ax-en genoeg..