Ik ben op zoek naar een goed isolatiemateriaal voor mijn ICE in de auto, zodat ik de deuren goed kan dempen. Uiteraard moet dit zo licht en goedkoop mogelijk zijn, maar het moet ook goed dempen en m'n auto mag er niet van gaan rotten!
Wat voor iets zoek ik precies??
Het leek me een goed plan om hier een topicje van te maken waarin we alles kunnen samenvatten (Sticky misschien??)
Ik trap af...
Isolatiematerialen: De voor en nadelen
Moderators: Drake, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Merk: Rockwool
Type: Spijkerflensdeken 122/123
Voordelen (uit ervaring):
nnb
Nadelen (uit ervaring):
nnb
Eigenschappen volgens fabrikant:
Onbrandbaar, veroorzaakt geen rook/giftige gassen bij brand
Waterafstotend, niet-hygroscopisch en niet-capillair
Uitstekend geluidabsorberend
Chemisch neutral en veroorzaakt of bevordert geen corrosie
Volledig recyclebaar
Niet onderhevig aan krimp of uitzetting
Geen voedingsbodem voor schimmels
Overige info
Prijs en contactgegevens verkopende partij:
nnb
Type: Spijkerflensdeken 122/123
Voordelen (uit ervaring):
nnb
Nadelen (uit ervaring):
nnb
Eigenschappen volgens fabrikant:







Overige info
Prijs en contactgegevens verkopende partij:
nnb
bitumen
voordeel goedkoop
grootste nadeel : stinkt in de zomer (iig die van de gamma) , en laat redelijk vlot los
Vibraflex (www.merford.nl)
voordeel:
net zo goed (miss zelfs beter als dynamat)
stuk goedkoper 1m2 : 6,80
makkelijk verwerkbaar (mits geen -10)
nadeel , bestellen is duur ivm gewicht (afhalen kan)
voordeel goedkoop
grootste nadeel : stinkt in de zomer (iig die van de gamma) , en laat redelijk vlot los
Vibraflex (www.merford.nl)
voordeel:
net zo goed (miss zelfs beter als dynamat)
stuk goedkoper 1m2 : 6,80
makkelijk verwerkbaar (mits geen -10)
nadeel , bestellen is duur ivm gewicht (afhalen kan)
Dynamat is het beste wat er is voor de auto, wordt niet voor niets door autofabrikanten die hele dure auto's maken gebruikt.
Applicatie ervan is voor oplettende kijkers regelmatig bij "Rides" of "American Hotrod" op Discovery te zien.
Je hebt ook speciaal bitumen plaat die bij zelfbouwspeaker specialisten te koop zijn, heb zelf nog wat liggen.
Bitumen is idd erg zwaar, 5-10 kg per deur, maar kan (in tegenstelling tot Dynamat) niet goed onder de motorkap verwerkt worden vanwege gebrekkige warmtebestendigheid.
Let tevens op dat de lijmlaag die op de achterkant van een bitumenplaat zit bij bepaalde temperaturen een etsend effect op je lak kan hebben.
Maar helaas, voor goede demping bestaat geen simpel en goedkoop oplossinkje. Als je gaat dempen moet je het goed doen anders heeft het weinig zin, je moet dan echt alles afsluiten.
Applicatie ervan is voor oplettende kijkers regelmatig bij "Rides" of "American Hotrod" op Discovery te zien.
Je hebt ook speciaal bitumen plaat die bij zelfbouwspeaker specialisten te koop zijn, heb zelf nog wat liggen.
Bitumen is idd erg zwaar, 5-10 kg per deur, maar kan (in tegenstelling tot Dynamat) niet goed onder de motorkap verwerkt worden vanwege gebrekkige warmtebestendigheid.
Let tevens op dat de lijmlaag die op de achterkant van een bitumenplaat zit bij bepaalde temperaturen een etsend effect op je lak kan hebben.
Maar helaas, voor goede demping bestaat geen simpel en goedkoop oplossinkje. Als je gaat dempen moet je het goed doen anders heeft het weinig zin, je moet dan echt alles afsluiten.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Om resonanties en dreungeluiden te onderdrukken moet je de plaatdelen van trage massa voorzien. Een goede onderdrukking zonder het gewicht is dus niet mogelijk.
Via DEZE link kun je zien wat massaplaat voor invloed heeft op de demping.
Via DEZE link kun je zien wat massaplaat voor invloed heeft op de demping.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94