Meerdere motorcode's?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Meerdere motorcode's?

Post by TwoTone »

Volgens de site van onderdelenleverancier Havam bestaan er meerdere motorcode's voor gti's.

Klopt dit? Want volgens die site zijn er dan ook veel vermogensverschillen

14 GT,GTi,TE,TRS,VSX,Furio Kat. (58kW) Inj. TU3FMZ 5/1991 3/1997
14 GTi (72kW) Inj. TU3FJ2/K 5/1991 6/1994
14 GTi Kat. (66kW) Inj. TU3J2/LZ 1/1993 12/1995
14 GTi Kat. (69kW) Inj. TU3FJ2/Z 10/1991 3/1997

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Re: Meerdere motorcode's?

Post by kevin.broke »

TwoTone wrote:Volgens de site van onderdelenleverancier Havam bestaan er meerdere motorcode's voor gti's.

Klopt dit? Want volgens die site zijn er dan ook veel vermogensverschillen

14 GT,GTi,TE,TRS,VSX,Furio Kat. (58kW) Inj. TU3FMZ 5/1991 3/1997
14 GTi (72kW) Inj. TU3FJ2/K 5/1991 6/1994
14 GTi Kat. (66kW) Inj. TU3J2/LZ 1/1993 12/1995
14 GTi Kat. (69kW) Inj. TU3FJ2/Z 10/1991 3/1997


Alles waar de J in de motorcode voorkomt heeft multipointinspuiting, alles waar de M in de motorcode voorkomt heeft monopointinspuiting.

Zo werkt de inhoud ook:
TU9 = TU-blok met 954cc
TU1 = TU-blok met 1124cc
TU2 = TU-blok met 1294cc
TU3 = TU-blok met 1360cc
TU5 = TU-blok met 1527cc of 1580cc

Het laatste cijfer staat voor het aantal kleppen per cilinder.

TU3FJ2/Z is dus een 1360cc TU met multipointinjectie en 2 kleppen per cilinder.
TU5JP4 is een 1580cc 16-kleps TU met multipointinjectie.

Overigens bestonden de volgende sportieve uitvoeringen van de AX:

- Sport (1987-1988): Een TU2 met dubbele carburateurs en 95 pk.
- GT (1988): Een TU3 met enkele tweetraps carb en 85 pk.
- GT Injection (1989-1993): Een TU3 met monopointinjectie en 75 pk.
- GTI (1991-1994): Een TU3 met monopointinjectie en 90-100 pk (afh. van uitvoering).
- Furio (1993-1996?): De opvolger van de GT, TU3 met monopointinjectie en 75 pk.

Hierbij wordt de GT van '88 altijd "GT" of "GT Carb" genoemd. De GT Injection van '89-'93 krijgt vaak de naam "GTi", waarbij de kleine i voor "kleine injectie" staat.
De GTI heeft multipointinjectie en de grote I staat dan ook voor "grote" injectie. Citroën heeft echter altijd GTi op de auto gezet, waardoor dit vaak tot verwarring kan leiden.
Last edited by kevin.broke on TueMar21, 2006 9:52:40 PM, edited 1 time in total.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Okay, maar zouden dan die vermogensverschillen alleen software zijn? Of is er meer verschillend? Nokkenastiming/ lifthoogte ed?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

TwoTone wrote:Okay, maar zouden dan die vermogensverschillen alleen software zijn? Of is er meer verschillend? Nokkenastiming/ lifthoogte ed?


Je leest niet goed ;)

De eerste die je noemt (58kW) hebben eigenlijk 55 kW en hebben monopointinjectie.

Wat het verschil tussen de 66 kW en de 69 kW GTI is weet ik niet precies, weet wel dat dit verschil er is ivm emissie-eisen in diverse landen en dat door capaciteitstekorten/voorraden er hier ook nieuw een paar GTI's met 66 kW terecht zijn gekomen, terwijl dit 69 moest zijn :)

De 100 pk-sterke GTI is alleen in het buitenland geleverd (o.a. Belgi?), deze auto's hebben nl. geen katalysator.

O.a. de 90-RL-SB (van atmozz) is er zo eentje.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Lees prima ;)

Maar dan zal het kleine vermogensverschil tussen de 66 kW en 69kW wel software zijn ivm emissieeis :P

Post Reply