haperende motor/ geen reactie bij gas geven

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Naomi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

haperende motor/ geen reactie bij gas geven

Post by Naomi »

Mijn AX heeft tegenwoordig probleem dat als ik al rijd en vervolgens gas bij wil geven er NIETS gebeurt! Laatst niet harder dan 10-20 km/u alleen nog op opkomen koppeling gereden.

Hij is bij twee garages geweest: 1e keer hoge druk slang vervangen, reed 60 km prima, tot het een hele dag regende... Geen startproblemen, maar geen reactie op gas tijdens rijden. Ineens haperingen in motor. Plankgas, geen enkele reactie en soms pakt ie hem dan wel ineens weer even en accelereert ie.

laatst dus helemaal niet meer, behalve op koppeling laten opkomen. Auto laten staan, volgende dag deed ie het ineens prima (?!) toch naar garage gegaan, kan niets vinden en begrijpt het ook niet. gaskabels en alles in orde..

Voor mijn gevoel heeft het te maken met vocht..(hele dag regen). Geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben, geen verstand van auto's nl.
Iemand een idee?

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

Kun je aangeven wat voor een Type AX, benzine of diesel motor, bouwjaar, kilometerstand?

Verder vind ik het vervangen van een hogedruk slang een beetje vaag? naar mijn weten zitten er helemaal geen hogedruk slangen in een AX.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Naomi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by Naomi »

het is benzine motor, bouwjaar 1994, 89000 km, type AX 1.1I Volcane

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

gaskleppotiometer, of iets met de onsteking, maar ik ga even eerst van het eerste uit gezien ik het probleem eerder zelf ongv heb gehad

anders mischien brandstof pomp of de onsteking, kan zoveel zijn helaas.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

Drake wrote:gaskleppotiometer, of iets met de onsteking, maar ik ga even eerst van het eerste uit gezien ik het probleem eerder zelf ongv heb gehad

anders mischien brandstof pomp of de onsteking, kan zoveel zijn helaas.

Het zou de gaskleppotiometer kunnen zijn, maar dat zou wel bizar zijn gezien de leeftijd en de kilometerstand van de auto. En dan nog zou dat ding over de hele breedte versleten moeten zijn, ik denk dat het in de aansluiting van dat ding zit, de stekkers.

Het kan ook bijna niets anders zijn lijkt mij, als het de brandstof pomp of de onsteking is, dan zou de motor flink gaan stotteren en moeten uitvallen.

Afhankelijk van waar je woont, is er vast en zeker wel iemand die even naar je AX wil kijken, voor Regio Rotterdam ben ik de vrijwilliger :wink:

Naomi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by Naomi »

Thanks! NL is klein...regio Rotterdam, valt daar ook niet Amsterdam onder? :D

Ik ga met de info nogmaals naar de garage!
Naomi

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Naomi wrote:Thanks! NL is klein...regio Rotterdam, valt daar ook niet Amsterdam onder? :D

Naomi

vast wel als je naar Rotterdam rijdt :lol:

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

kakanox wrote:
Naomi wrote:Thanks! NL is klein...regio Rotterdam, valt daar ook niet Amsterdam onder? :D

Naomi

vast wel als je naar Rotterdam rijdt :lol:

Ik reed gisteren nog langs Amsterdam, met een lekkende olie-leiding, ik zou zeggen volg het groene spoor en je komt bij mijn Witte Xantia uit :lol:

Ik zou snel een andere garage zoeken, ze weten daar volgens mij niet wat ze aan het doen zijn.
Een goede Citroen dealer bij jouw in de buurt is www.autooldenhage.nl

De chef van de Technische dienst daar geeft ook advies op het Citroen-Forum, waar een hoop tevreden klanten van hem zitten.
Ik zou zeggen, print dit verhaal uit en maak een afspraak met hem.

Zelf denk ik dat het aan dit onderdeel of het stekkertje/kabeltje ligt.
Dit is de gaskleppot.meter, dat ding ziet hoever jij je gaspedaal heb ingetrapt, trap je hem verder in, dan word er een signaal aan de computer gegeven om meer benzine in te spuiten en dus rij je harder. Dit is een foto van een AX met een Magneti-Marelli brandstofsysteem, je heb ook nog Bosch, daar ziet dit onderdeel en stekkertje er iets anders uit, maar het is hetzelfde princiepe.

Image

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Rob GT »

Gaan er ook lampjes branden op het dashbord?

(Ik weet nu ongeveer hoe ik ecu's uit kan lezen)
Image

Naomi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by Naomi »

[quote="Rob GT"]Gaan er ook lampjes branden op het dashbord?

Er is 1 keer een lampje eventjes gaan branden (van zelfdiagnose motor) maar daarna niet meer terwijl ie het toen echt niet meer/slecht deed...

Momenteel met droog weer rijd ie prima, maar sinds vanochtend ratelt de motor als ik mijn koppeling in trap.. Gaat lekker!

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

Daar moet gewoon een keer serieus naar gekeken worden, dat wil ik best doen, zodra mijn eigen auto gefixt is. Dat word dus niet komend weekend, weekend erop is het kerst, hmm???, het schiet niet echt op zo. Ergens in het weekend volgend jaar? schiet maar een datum :wink:

Post Reply