Achtersideskirts

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Achtersideskirts

Post by Mark »

Die dingen beginnen me echt zwaar te irriteren.

Standaard had ik rechte wielkassen... Rond geslepen. En rondesideskirts gemonteerd. Die inmiddels al weet ik veel hoe vaak los zijn gekomen.

Je hebt die schroefrand niet om ze vast te zetten. Die een GT(i) wel heeft. Je moet het dan gaan zitten lijmen op dat hele kleine randje waar de bovenkant van de skirt tegen de carroserie komt.

En ja hoor. Vanmorgen muziek hard aan. Bass vol open. Halve achterklep trilt los.. Niet het ergste... Sideskirt weer los. De sikaflex lijm houd het gewoon niet.

1 kant heb ik al 4 gaatjes in de carroserie geboort en met tiwraps de skirt op 4 plekken vast gezet. Maar dat klemt er niet zo mooi omheen als lijmen. Ik wordt lijp van die rotskirts. Nu zit ie dus half vast. En heb pas zaterdag tijd om het weer goed vast te zetten. En dan geven ze weer regen door. :x
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

tank_driver
AX Master
AX Master

Post by tank_driver »

kitten met speciale skirt kit
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Die sikaflex was al speciaal voor auto's. Spoilers ETC. Lijmrandje is gewoon te klein. Denk 2 mm. En er kan dan lucht onder komen. Moet je nagaan hoeveel wind je dan vangt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

tank_driver
AX Master
AX Master

Post by tank_driver »

jaja snap ik steek je hand maar eens uit het raam met 120km/h

ik heb verschillende ax-jes gezien die de skirts gepopnageld hadden dat bleef wel zitten maar dan zit je wel met popnagels aan de buitenkant :(
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Anouschka
AX Master
AX Master

Post by Anouschka »

Popnagels kun je overspuiten. Maar Mark, je hebt me wel overtuigd, ik hou gewoon rechte wielkasten!

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

wat ik heb gedaan:
eerst met sikaflex goed vastgezet, en daarna de open ruimte voorzichtig beetje bij beetje opgevuld met pur, blijft supergoed zitten. Zo min mogelijk pur gebruiken, want het werkt heel erg en dus veel bewegingsruimte overlaten. Ook de deeltje goed vasttapen zodat de pur het niet lostrekt. Misschien dat de pur namelijk sterker werkt dan de sikaflex kit de skirts vasthoudt.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Even een tip voor mensen die nog moeten slijpen..... je moet het "halve maantje" niet geheel uitslijpen...... laat tussendoor een paar stoken staal zitten (ter hoogte van de gaatjes van de skirt) die je vervolgens om kan buigen tot houdertjes,...

Moeilijk uit te leggen, maar eigenlijk heel simpel als je het zou kunnen voorstellen :)

Sorry Mark,... jij kan weinig met deze tip..... is het nog mogelijk om met "stoelhoekjes" (stalen V profieltjes) houdertjes te maken ?.... of heb je niet genoeg ruimte over onder de skirts om ze op de carrosserie te schroeven.....

Cheers.
R.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

je kan er ook eerst pur op spuiten en daarna als het uitgehard is op maat snijden

dan met sikaflex lijmen op de pur en nog even wegsnijden wat er overblijft

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Kee. Zitten nuttige tips bij!

Peurschuim... Kun je daar overheen lijmen? Pakt sikaflex daar wel goed op?

En de tip van niet helemaal uitslijpen is ook wel slim ja. Helaas te laat voor mij. Hoek profiel wordt prutsen nu...

Ik zat zelf aan nog wat anders te denken. Maar kom er nog niet helemaal uit. Eerst een foto:

Image

Je ziet op de foto de 4 schroefpunten waar die origineel vast zit. Helaas is de ruimte daarna schuin en komt niet tegen je carosserie. Alleen het bovenste puntje.

Vanaf die middelste lijn tot de bovenste lijmrand zou het eigenlijk vlak moeten zijn. Dan heb je een grote oppervlakte om te verlijmen. En zit het zo muurvast. Zou je dat met peurschuim kunnen doen?

En daarna met sikaflex vastkitten aan de auto...

Oude foto:

Image

Ik heb nu aan de andere kant dus 2 extra gaatjes in mijn caroserie geboord. En door die 4 schroefgaten van de skirt tiwraps door mijn carosserie gedaan. Dat gaat nooit los. Maar zit niet mooi strak aan de uiteinden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Ik zou aan de binnenkant op de plek van de gaatje een L profieltje popnagelen, daar een gaatje in en klaar, een schroefplekje :D

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

IceByte wrote:Ik zou aan de binnenkant op de plek van de gaatje een L profieltje popnagelen, daar een gaatje in en klaar, een schroefplekje :D

Nadeel hiervan is dat het niet overal strak tegen je carosserie zal zitten.

Nog ff aan het zoeken geweest.

Iemand ervaring met Bison Polimax? http://www.polymax.nl

En misschien werkt purschuim ook wel... http://www.bison.nl/NL/nl/purschuim.jsp

Ik krijg weer een beetje hoop. :roll: Klein beetje....
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Ligt dr aan op welke plek je het gaatje maakt, als je dat goed afmeet/tekent zal het wel loslopen

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

polymax kan werken Maar is op dezelfde basis als bijv. spoilerkit of ruitenkit.
Pur: ik geloof niet dat pur het gaat houden. kan je beter PU /bruislijm pakken.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

ik zou het gewoon vastkitten met die sikaflex, is echt hartstikke goed spul. Of idd met ruitenkit. Pur is niet om het vast te maken maar om de overige ruimte op te vullen zodat ie zeg maar overal een beetje vastzit.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Browny wrote:ik zou het gewoon vastkitten met die sikaflex, is echt hartstikke goed spul. Of idd met ruitenkit. Pur is niet om het vast te maken maar om de overige ruimte op te vullen zodat ie zeg maar overal een beetje vastzit.

Jij bedoelt gewoon helemaal volspuiten met sikaflex?
Ik weet niet of het dan wel goed hard wordt.

En joost wat is bruislijm en waar haal je dat?

Heb al een mailtje naar bison gestuurd. Gevraagd of je over die bison pur heen kan lijmen. Lijkt mij nog wel een aardige oplossing. Sideskirt recht peuren. En dan lijmen over die hele oppervlakte.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

dat is misschien ook wel een goede oplossing idd.
Ik bedoel gewoon vastkitten zoals je het altijd deed met sikaflex, en dan de holle ruimte opvullen met beetjes pur.
Zo heb ik het ook gedaan, en het zit vast als een huis.

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

bruislijm is de lijm variant van pur.

het is op polyurethaan basis

welk Sikaflex nummer heb je gebruikt :?:

feiten en informatie:

pur hardt uit 2 milimeter per uur bij 23 graden 50%luchtvochtigheid. Letop volledige uitharding duurt VEEL langer.
na 24 uur belastbaar.

ISR 70-03 is geschikt voor het
maken van elastische constructieve verbindingen, waarbij ook een hoge sterkte noodzakelijk is. ISR 70-03
is gebaseerd op Silyl geModificeerd Polymeer (SMP). Het gebruik van ISR 70-03 met de Dual SMP?
technologie garandeert een versnelde en gecontroleerde uitharding, zekerheid in het productieproces en
verruimt de toepassingsmogelijkheden.
Toepassingen
 Elastische verlijmingen en afdichtingen in bijv. bus-, caravan-, trein- en truckbouw.
 Verlijmingen en afdichtingen in zonnedaken voor de automobielindustrie.
 Verlijmen van daken op bussen, treinen, etc.
 Verlijmen van aluminium of polyester hoekprofielen op trailers.
 Verlijmen van polyester delen op metalen frames.
 Verlijmen van vloersystemen.
 Afdichten van gelaste naden.
Eigenschappen
 Oplosmiddel-, isocyanaat- en PVC vrij.
 Zeer goede UV-bestendigheid en verouderingsbestendigheid.
 Algemeen een goede hechting op diverse ondergronden zonder gebruik van een primer.
 Permanent elastisch bij temperaturen tussen ?40?C en +120?C.
 Neutrale, reukloze en snelle uitharding.
 Verfverdraagzaam met de meeste industri?le verfsystemen op zowel alkydhars- alsmede op
dispersiebasis (door de grote verscheidenheid aan industri?le verven wordt een
verfverdraagzaamheidstest aanbevolen).
 Overschilderbaar na huidvorming (nat op nat); dit heeft geen invloed op de doorhardingssnelheid.
Hechting
In het algemeen vertoont ISR 70-03 zonder primer een goede hechting op schone, droge, stof- en vetvrije
ondergronden van aluminium, RVS, gegalvaniseerd staal, koper, messing, gepoedercoat metaal, de meeste
gelakte metaalondergronden, glas, PVC, (glasvezelversterkt) polyester, gelakt hout. Geen hechting op
onbehandeld polyethyleen, polypropyleen en teflon. In die gevallen waar tengevolge van hoge thermische
of fysieke belastingen, speciaal onder vochtige omstandigheden, hoge hechtingseisen worden gesteld,
wordt het gebruik van Simson Primer M aanbevolen.

Primer M is een ?wash primer? ter verbetering van de hechting op gesloten ondergronden van diverse
specifieke Simson producten gebaseerd op Silyl geModificeerd Polymeer (SMP). Raadpleeg het technisch
informatieblad van het betreffende product.
Toepassing
 Voorbehandeling van blank aluminium, staal, koper en messing.
 Voorbehandeling van gepoedercoate metalen.
 Voorbehandeling van gelakte metalen (test vooraf de ondergrond op mogelijke aantasting).
 Voorbehandeling van (glasvezelversterkt/gelcoat) polyester.
 Voorbehandeling van ABS.
 Voorbehandeling van PVC.
Eigenschappen
 Snelle droogtijd: ca. 5 minuten.
 Gemakkelijke verwerking als ?wash primer?.
 Zuinig in gebruik.
Verwerking
De ondergronden dienen schoon, droog, stof- en vetvrij te zijn. Verpakking goed gesloten houden tot het
moment van verwerking. Primer M kan vanuit de verpakking worden verwerkt, mits daarbij vervuiling en
indikking van de primer voorkomen wordt. Zorg er daarom voor het blik steeds goed af te sluiten.
Primerblik openen en een kleine opening in de seal prikken. Gebruik steeds een droge, schone, pluis- en
kleurvrije doek. Bevochtig deze met Primer M. Primer M wordt gebruikt als zogenaamde ?wash primer?.
De primer mag niet te dik worden aangebracht. De te behandelen oppervlakken stevig afwrijven met de
bevochtigde doek. Men bereikt op deze manier dat de oppervlakken in ??n handeling worden gereinigd en
voorgestreken. Na ca. 5 minuten droogtijd (oplosmiddel moet verdampt zijn) kan men met de applicatie
beginnen. De beste hechting wordt bereikt, wanneer de verlijmingen c.q. de afdichtingen binnen 6 uur na
aanbrengen van Primer M worden gerealiseerd. Breng daarom niet meer primer aan dan binnen 6 uur
verlijmd c.q. afgedicht kan worden. Vermijd aanraking van de voorbehandelde oppervlakken omdat vette
vingers de hechting nadeling kunnen be?nvloeden.
Opmerking 1: Primer M dient aangebracht te worden op plaatsen die achteraf gelakt moeten worden
vanwege de slechte verfverdraagzaamheid van Primer M. In dit geval dient Primer M alleen aangebracht te
worden op de plaats waar ook het afdichtmiddel of lijm aangebracht wordt m.b.v. bijvoorbeeld een
maskeringstape.
Opmerking 2: Sterk verontreinigde ondergronden eerst reinigen met Simson Cleaner 14.

ISR 70-08/ruitenkit is een hoogwaardig product op basis van Silyl geModificeerd Polymeer (SMP), speciaal
ontwikkeld voor het verlijmen van autoruiten. ISR 70-08 voorziet in een snelle en doeltreffende methode
voor OEM en carrosseriebedrijven, speciaal in die gevallen waar direct of kort na de installatie de
producten moeten worden verplaatst gedurende het productieproces. ISR 70-08 voldoet aan FMVSS 212.
Het gebruik van ISR 70-08 met de Dual SMP? technologie garandeert een versnelde en gecontroleerde
uitharding, zekerheid in het productieproces en verruimt de toepassingsmogelijkheden.
Eigenschappen
 ISR 70-08 combineert de voordelen van een tape met de voordelen van een reactief systeem. Direct na
de assemblage heeft het product zowel een hoge aanvangssterkte als ook een hoge tack, waardoor het
verlijmde product direct of kort na assemblage kan worden verplaatst en/of verder kan worden
bewerkt. Het gebruik van lijmklemmen kan zo sterk worden gereduceerd en in vele gevallen kunnen
lijmklemmen zelfs compleet worden weggelaten. De reactie start onder invloed van vochtigheid en
resulteert in een onomkeerbare gevulcaniseerde lijm.
 ISR 70-08 hecht goed zonder primer op glas en er is geen UV-resistente primer nodig, als het hechtvlak
glas-lijm door een keramische coating tegen UV-stralen wordt beschermd.
 Oplosmiddel-, isocyanaat- en PVC vrij.
 Zeer goede UV-bestendigheid en verouderingsbestendigheid.
 Algemeen een goede hechting op diverse ondergronden zonder gebruik van een primer.
 Permanent elastisch bij temperaturen tussen ?40?C en +120?C.
 Neutrale, reukloze en snelle uitharding.
 Geringe volumekrimp.
 Lage elektrische geleidbaarheid.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Joris »

Joost hou op!! en ga werken :lol:
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Das een hoop info! :)

Ik heb sikaflex NR 260 gebruikt.

En die bison pur is ook polyurethaanschuim. Is dat dan niet hetzelfde als bruislijm?

http://www.bison.nl/NL/nl/purschuim.jsp
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Bizar...... Dat purschuim. Weer een ervaring rijker.

Vul hem netjes op. Begint die troep me daar toch uit te zetten.
Ik wist wel dat het een beetje zou uitzetten. Maar ZO veel!!!!!

Was dus de bedoeling om dat randje op te vullen. :?

Lachen maar: :shock:

Image

Image

Image

Goed morgen snij ik het wel weg... En dan hopen dat ik een goed verlijmingsvlak heb. Volgens de mail van bison zou je erover heen moeten kunnen lijmen. Pak ik de randen met sikaflex. En dan smeer ik die sika gewoon overal over die pur heen. En owee als het dan nog niet vastzit! :twisted:
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply