1.1i klink als een (koude) diesel

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

1.1i klink als een (koude) diesel

Post by TjizZzuH »

Zoals de titel al zegt...

Volgens mij hoort ie nie zo te klinken...

Zowel bij een warme als een koude motor "ratelt" ie als een (koude) diesel...
  • Oliepeil is goed (bijna max.)...
  • Enige (motorische) verandering is: (open) sportluchtfilter


Wie o wie heeft een idee wat het probleem zou kunnen zijn...


O ja...heb het al een keer eerder gehad in combinatie met een hoog stationair toerental (Zie hier).

Toen hielp het om de ECU te resetten...nu hielp dat dus niet

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

misschien kleppen stellen?
ik had het ook een beetje maar nadat ik mijn olie+luchtfilter etc. vervangen heb en mijn kleppen heb gesteld loopt ie een stuk soepeler.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik dacht vorige week ook een iets ander geluid te horen, wat het meest leek op een diesel! Inmiddels rammelt er van alles en vermoed ik dat ik aan een nieuwe versnellingsbak toe ben.

dat zal het bij jou wel niet zijn

een sportfilter klinkt natuurlijk ook anders!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

los zitten hitteschildje kan ook voor een hoop herrie zorgen.. aangezien je er een openluchtfilter op heb gezet
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Browny wrote:misschien kleppen stellen?
ik had het ook een beetje maar nadat ik mijn olie+luchtfilter etc. vervangen heb en mijn kleppen heb gesteld loopt ie een stuk soepeler.


Dan zou de ratel afhankelijk zijn van het toerental...en dat is het niet

Vooral bij stationair toerental is het heel duidelijk hoorbaar.

TTF wrote:los zitten hitteschildje kan ook voor een hoop herrie zorgen.. aangezien je er een openluchtfilter op heb gezet


Zal ik daar eens naar kijken


Tnx voor de reacties tot nu toe

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Kan haast niets ernstigs zijn omdat het tegelijk met je sportfilter is gekomen. Denk dat je het toch daar in de buurt moet zoeken.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Daarvoor heb ik het dus ook al een keer gehad, maar toen was het stationair toerental ook ongeveer 2x zo hoog als normaal...

Maar ik zal vanmiddag eens alle onderdelen die eventueel zouden kunnen klepperen / ratelen even onderzoeken en kijken of er iets los getrilt is of zo

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hoop voor je dat het niet is wat de Engelsen "piston slap" noemen. dat zou betekenen dat je aan een nieuw blokje toe bent. on the other hand: dat komt niet "ineens", maar is langdurige slijtage.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

motor uit

motorkap open
plastic kapje links van de motor eraf schroeven (2xdopje 10 geloof ik)
dan zie je een riem + tandwiel

even de motor laten draaien
Als daar het geluid vandaan komt
de motor uit zetten
en een spanrolletje + distributie riem bestellen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Afgelopen zaterdag ff wat koelvloeistof toegevoegd...ging bijna 600 mL in :!:
Ook het luchtfilter opnieuw vastgemaakt (na een mislukte poging een stuk buis tussen het filter en de aansluiting ervoor te plaatsen).

Er zat niets los wat kon klepperen / ratelen.

Ik heb nu wel het idee dat ie iets minder dieselachtig klinkt, maar dat kan ook verbeelding c.q. hoop zijn

Joost wrote:motor uit

motorkap open
plastic kapje links van de motor eraf schroeven (2xdopje 10 geloof ik)
dan zie je een riem + tandwiel

even de motor laten draaien
Als daar het geluid vandaan komt
de motor uit zetten
en een spanrolletje + distributie riem bestellen


Zal ik vanmiddag eens ff proberen...

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

R.scheinhardt
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SunMar06, 2005 1:25:05 AM

Post by R.scheinhardt »

...Heb ook heel lang rondgereden metzo'n geluid. Tot mijn v-snaar aan gort was. Toe ik beter keek , kwam dit door de dynamo waar de bovenste bevestigingsbout los zat. Na vervangen van snaar, snorde hij voortreffelijk.

the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Post by the lone night rider »

of een diesel kopen :P :lol:
dan is het geluid normaal :P :P :lol:
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mmmm mijne klinkt eigenlijk ook redelijk dieselig!

en van die dynamo ga ik toch echt nog even controleren, zeker omdat hij bij de 4000rpm een mooi rood accu lampje laat zien????

ik wordt er iig h elemaal gestoort van
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Mijn ax'je heeft dat sinds twee weken ook.
Maar aan de hand van de onderhoudshistorie kwam ik erachter dat ie de laatste twee (drie?) jaar alleen maar kleine beurtjes heeft gehad. Dus binnenkort ook maar's de filters ed vervangen.

Ook ff bij de dealer nagevraagd maar schijnt dat je bij een beurt specifiek moet vragen voor nieuwe bougies, luchtfilters etc. anders wordt het standaard niet gedaan. Vind ik wel wat wazig.... en dat bij een officiele Citroen dealer :?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

TjizZzuH wrote:
Joost wrote:motor uit

motorkap open
plastic kapje links van de motor eraf schroeven (2xdopje 10 geloof ik)
dan zie je een riem + tandwiel

even de motor laten draaien
Als daar het geluid vandaan komt
de motor uit zetten
en een spanrolletje + distributie riem bestellen


Zal ik vanmiddag eens ff proberen...


Tja...en toen vergat ik het papiertje mee te nemen waarop stond wat Joost hierboven noemde (en geen internet bij de hand)

Dus gister WEL eerst ff opgeschreven en 's avonds getest:
Niks, noppes, nada...komt (gelukkig) dus niet door de distributieriem & spanrol

Ook de bovenste bout van de dynamo is het nie...zat goed vast
(de V-snaar zit toch aan de dynamo vast...links voor de motor toch?)

Vervolgens de AX met de linkerkant op een verhoging (lees: stoeprand) gereden, want ik kreeg het idee dat het geratel ergens onder de auto vandaan komt...in het midden vlak achter de voorwielen
:arrow: Uitlaat :?:

Ook zag ik dat er een klein plasje (1 ? 2 cm2) olie op de grond lag...ff met mn vinger erdoor en aangezien mn ruikvermogen momenteel helemaal niks is, mn vriendin laten ruiken (misschien dat het versnellingsbakolie was) maar die zei dat het net zo rook als de olie in het kofferbakslot

Maar ja, om een lang verhaal kort te houden...ik heb de oorzaak nog nie gevonden.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

het kan wel eens klinken als een losse bout die je uitlaatspruitstuk vast houdt in je blok/versnellingsbak

deze zit zeg maar achter je blok verstopt


en nu ik alles nog een keer lees
Controleer toch nog eens onder de motorkap tussen de radiateur en het motorblok of dat zilverkleurige hitteschildje niet meetrilt
deze zit met 3 boutjes vast en daaronder wil het wel eens doorscheuren/roesten
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Joost wrote:Controleer toch nog eens onder de motorkap tussen de radiateur en het motorblok of dat zilverkleurige hitteschildje niet meetrilt
deze zit met 3 boutjes vast en daaronder wil het wel eens doorscheuren/roesten


Sorry...ff vergeten te vermelden...

Ik had de 3 bouten op het hitteschild ook al geprobeerd (geen beweging in te krijgen)...en met mn handen eraan komen om te kijken of er speling was, heb ik nie gedaan...dan kon ik nu nie zo goed typen denk ik...de motor was nog warm namelijk

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ff met een of twee schroevendraaiers druk erop uitoefenen als je motor loopt, dan zie je of er speling op zit.

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Gistermiddag na mn werk gelijk ff het hitteschild gecontroleerd...muurvast

's Avond een technischer iemand dan mijzelf laten kijken...hij kwam met de volgende (mogelijke) oorzaak:

:arrow: Binnenwerk van de katalysator begint los te laten (of tenminste die zooi die erin zit)...daardoor kan het wat "blikkerig" gaan klinken

Ook lijkt het alsof de olie die ik vond uit de de versnellingsbak komt, en wel op de plek waar de linker-as eruit komt...

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

kat moet er sowieso eronderuit ;) of wil je er een overkopen? heb er 1 over van m'n oude AX :)

Post Reply