Trillen bij hoge toerentallen, maar het is motorisch?? HELP!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Trillen bij hoge toerentallen, maar het is motorisch?? HELP!
Jongens wat zou dit kunnen zijn??
Het is een probleem wat zich op de snelweg heeft voorgedaan:
na een poosje in hoog toerental begint ie te trillen alsof hij een lekke band heeft. Dit valt weg bij gas los of ontkoppeling. Terugschakelen en weer opschakelen zorgt dat ie weer ff niet trilt, maar het komt wel terug
Het is een ax 14 trs inj. uit 1990 met 160.000
Graag alle mogelijke ideen spuien als dat zou kunnen, ik weet het echt niet namelijk..
Het is een probleem wat zich op de snelweg heeft voorgedaan:
na een poosje in hoog toerental begint ie te trillen alsof hij een lekke band heeft. Dit valt weg bij gas los of ontkoppeling. Terugschakelen en weer opschakelen zorgt dat ie weer ff niet trilt, maar het komt wel terug
Het is een ax 14 trs inj. uit 1990 met 160.000
Graag alle mogelijke ideen spuien als dat zou kunnen, ik weet het echt niet namelijk..
euhmm wat ik nog zat te denken,
controleer je motorsteunen ook nog even..
aandrijfas klinkt logisch.. maar motorsteunen controleren kan geen kwaad, als deze veel speling hebben gaat je motor flink te keer en dus je auto trillen.. maar als je dan koppeling intrapt of gas los laat, dan belast je m minder en is de trilling dus ook minder!
en aangezien dat nog wel eenvoudig te zien is, is het de moeite om te controleren toch?
controleer je motorsteunen ook nog even..
aandrijfas klinkt logisch.. maar motorsteunen controleren kan geen kwaad, als deze veel speling hebben gaat je motor flink te keer en dus je auto trillen.. maar als je dan koppeling intrapt of gas los laat, dan belast je m minder en is de trilling dus ook minder!
en aangezien dat nog wel eenvoudig te zien is, is het de moeite om te controleren toch?
Hoezo is de aandrijfas dan zo logisch eigenlijk?? ik heb er nog nooit eerder iets van gemerkt namelijk dat ie aan het slijten was. Geen tikken of gekke geluiden in bochten wat je vaak hoort. Motorsteun zal idd zsm gecontroleerd worden. Hoe zou ik sluitend kunnen vaststellen dat het idd de aandrijfas(sen) is?? Ik heb al best wel wat geklusd aan mn ax, maar aandrijfassen e.d. nog totaal nooit naar gekeken of aan gezeten, dus ik wil zo veel mogelijk hulp...
bedankt alvast
ps daar wilde ik nog aantoevoegen dat het probleem zich tot nu toe alleen op de snelweg heeft voorgedaan, en dus plotseling, dus niet dat het over de laatste maanden ofzo geleidelijk is ontstaan, misschien helpt die extra info nog...
bedankt alvast
ps daar wilde ik nog aantoevoegen dat het probleem zich tot nu toe alleen op de snelweg heeft voorgedaan, en dus plotseling, dus niet dat het over de laatste maanden ofzo geleidelijk is ontstaan, misschien helpt die extra info nog...
Zijn er mensen die nog ideeen hebben over mn probleem? Nieuwe info:in de rit erna van 150km snelweg het probleem niet meer gemerkt!! Dat past toch niet in het plaatje aandrijfas (die er trouwens prima uitzien qua hoezen e.d. alleen lekt wat langs de bak keerring, maar das niet zo erg geloof ik)?? Ik probeer zoveel mogelijk suggesties te verzamelen als dat kan, dus alles is welkom, het laatste wat ik wil is een onbetrouwbare auto!
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
Ik zit nog steeds met mn probleem van de trilling.. En nu vroeg ik me af hoe ik het beste een diagnose kan stellen van het probleem, dan ga ik namelijk kijken of ik nog door wil met deze ax, aangezien ik niet van plan ben er enorm veel tijd en geld in te stoppen om vervolgens erachter te komen dat het iets anders was. Ik zal het probleem hier nog eens uitleggen:
De 2 voorwielen zijn vorige week gebalanceerd, die zijn in orde.
Het probleem doet zich voor op de snelweg, ik merk het niet in de stad of bij lage snelheden.
Als ik rond de 100 km/h rijd begint het: De auto begint te trillen op een manier die afhankelijk is van de stand van het gaspedaal oftwel meer gas is meer trillen. Het motorgeluid ontwikkeld door die trilling ook een soort van variatie in het geluid (een soort roffel), maar dat is een gevolg van het trillen en de motor op zich is prima. Indien het gas los wordt gelaten houdt het trillen op, zo ook bij intrappen koppeling (wat mij wijst op koppeling zelf, bak, aandrijfassen of ophanging) en rijdt de auto volledig trillingsvrij.
Nu is het zo dat ik zo lang ik de auto al heb bij gas los het raspende geluid hoor wat volgens het forum hier het eindlager van de bak is. Dit geluis heeft ie altijd gehad en is ook niet erger geworden ofzo maar het zou er iets mee te maken kunnen hebben.
De aandrijfassen: Dit is mijn grote onbekende, volgens mij zijn ze nog wel ok, ik heb dr nooit iets aan kunnen merken behalve een zeer licht kloppend geluid soms in een linkerbocht (homokineetje?) maar nooit gedacht dat ze slecht waren ofzo, maar ik begin nu te twijfelen.
Ophanging: hoewel het me nooit is opgevallen zou het iets met de ophanging kunnen zijn natuurlijk, echter ik weet het niet zeker, ik heb daar ook niet echt verstand van omdat ik nooit iets heb vervangen in die richting.
Nu is mijn vraag: Wie heeft er een educated guess wat mijn probleem zou kunnen zijn en hoe het op te lossen? Alle suggesties zijn welkom, van een losse aandrijfas (als zoiets bestaat, ik heb geen idee) tot iets in de ophanging of bak, als je een vermoeden hebt vertel het me, want het is behoorlijk irritant rijden in zo'n rammelbak!! En tot slot: zou iemand met wat meer verstand van zaken het misschien ok vinden om een keer naar mn ax te kijken? Ik woon in Delft en kan prima langs komen rijden een keer, want rijden doet ie nog wel ok. Natuurlijk tegen een kleine vergoeding of flesje drank of zoiets!! Alvast bedankt voor jullie reacties!
De 2 voorwielen zijn vorige week gebalanceerd, die zijn in orde.
Het probleem doet zich voor op de snelweg, ik merk het niet in de stad of bij lage snelheden.
Als ik rond de 100 km/h rijd begint het: De auto begint te trillen op een manier die afhankelijk is van de stand van het gaspedaal oftwel meer gas is meer trillen. Het motorgeluid ontwikkeld door die trilling ook een soort van variatie in het geluid (een soort roffel), maar dat is een gevolg van het trillen en de motor op zich is prima. Indien het gas los wordt gelaten houdt het trillen op, zo ook bij intrappen koppeling (wat mij wijst op koppeling zelf, bak, aandrijfassen of ophanging) en rijdt de auto volledig trillingsvrij.
Nu is het zo dat ik zo lang ik de auto al heb bij gas los het raspende geluid hoor wat volgens het forum hier het eindlager van de bak is. Dit geluis heeft ie altijd gehad en is ook niet erger geworden ofzo maar het zou er iets mee te maken kunnen hebben.
De aandrijfassen: Dit is mijn grote onbekende, volgens mij zijn ze nog wel ok, ik heb dr nooit iets aan kunnen merken behalve een zeer licht kloppend geluid soms in een linkerbocht (homokineetje?) maar nooit gedacht dat ze slecht waren ofzo, maar ik begin nu te twijfelen.
Ophanging: hoewel het me nooit is opgevallen zou het iets met de ophanging kunnen zijn natuurlijk, echter ik weet het niet zeker, ik heb daar ook niet echt verstand van omdat ik nooit iets heb vervangen in die richting.
Nu is mijn vraag: Wie heeft er een educated guess wat mijn probleem zou kunnen zijn en hoe het op te lossen? Alle suggesties zijn welkom, van een losse aandrijfas (als zoiets bestaat, ik heb geen idee) tot iets in de ophanging of bak, als je een vermoeden hebt vertel het me, want het is behoorlijk irritant rijden in zo'n rammelbak!! En tot slot: zou iemand met wat meer verstand van zaken het misschien ok vinden om een keer naar mn ax te kijken? Ik woon in Delft en kan prima langs komen rijden een keer, want rijden doet ie nog wel ok. Natuurlijk tegen een kleine vergoeding of flesje drank of zoiets!! Alvast bedankt voor jullie reacties!
Buks wrote: Ik woon in Delft en kan prima langs komen rijden een keer, want rijden doet ie nog wel ok.
Zeg dat dan!
Kom van de week een keertje na het eten langs, woon bij de Paardenmarkt, en ik heb zelfs een parkeerschijf voor je
Ik heb zelf voor 90% hetzelfde gehad, was een gescheurd aandrijf-ashoesje.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
vandaag om beurten mn wielen opgekrikt, en de auto stationair en in de vijfde versnelling laten draaien, en de rechter aandrijfas (de lange) zag er gebogen uit, hij draaide niet mooi om zn as, maar heeft meer een banaan achtige vorm als je begrijpt wat ik bedoel. Is dit normaal voor een aandrijfas of is dit de reden van mn trilling? LET WEL als ik gas loslaat bij 120 km/h is de trilling weg, terwijl de as dan nog steeds gekoppeld is aan de motor en dus ronddraait... Dus nogmaals: is dit mijn probleem??
bedankt alvast!!
bedankt alvast!!
Trillen vanaf 100km/h klinkt wel heel erg als onbalans.... dan verdwijnt het waarschijnlijk ook weer als je boven de 130 uitkomt??
Kromme aandrijfas geeft idd onbalans, maar dat zou dan zo extreem moeten zijn dat het hele spul al lang aan kort zou moeten zijn denk ik!
Je kunt ook eens proberen de wielen te laten balanceren terwijl ze nog onder de auto zitten ... Je neemt dan ook de onbalans die eventueel in de aandrijfas en remschijf e.d. zit mee....
Kromme aandrijfas geeft idd onbalans, maar dat zou dan zo extreem moeten zijn dat het hele spul al lang aan kort zou moeten zijn denk ik!
Je kunt ook eens proberen de wielen te laten balanceren terwijl ze nog onder de auto zitten ... Je neemt dan ook de onbalans die eventueel in de aandrijfas en remschijf e.d. zit mee....