Velg vragen

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Velg vragen

Post by pcrodent »

Velg vragen


Wat zijn de voordelen van lichtmetaal?
- Het staat leuk! Dat is belangrijkste argument voor :D
- Als de velgen echt licht zijn wordt je niet-afgeveerde gewicht kleiner en je comfort dus groter. Ga er niet van uit dat je het verschil merkt.

Welke velgdiameter past maximaal onder een AX?
16 inch is zo ongeveer het grootst haalbare. En dan moeten er behoorlijk platte banden op: 195/40R16 past zonder aanlopen. (AX_POWAH)
Hierbij had de AX ronde wielkasten. Bij rechte wielkasten is het onbekend welke maximale grootte nog veilig past. Bij mij paste 165/65R14 net niet zonder aanlopen.

Ik heb rechte wielkasten. Wat moet ik aanpassen om grote velgen te kunnen monteren?
Om zonder aanlopen grotere velgen te kunnen monteren heb je een paar keuzes:
- Buig de wielkasten om naar binnen
- Slijp ze weg zodat je ronde hebt
- Zelfde als vorige, maar plak er een sideskirt overheen zodat je het slijpwerk niet ziet.
In alle gevallen is het aangeraden een goede antiroestbehandeling te geven aan je zojuist aangepaste wielkast.

Welke steek moet ik hebben?
Steek wil zeggen: (aantal gaatjes)x(diameter van het denkbeeldige rondje waar de gaatjes in liggen).
Voor een AX (3-gaats) is het 3x98MM (Smart is 3x110 dus past niet).
Voor een AX (4-gaats) is het 4x108MM (Browny)

Wat is de J-waarde?
De J is een indicatie van de vorm van de velgrand. Het getal ervoor geeft de breedte van de velg aan: 5,5J is 5,5 inch breed.
De J-waarde (of andere letter) staat op je velg aangegeven.

En welke ET moet ik hebben?
Een verhandeling hierover is hier te vinden. De samenvatting is dat het een kwestie is van
a) passen of het gaat, ?f
b) vragen op het forum of het gaat met jouw specifieke velg/band-combinatie.
Er is g??n algemene (vuist)regel of vaste ET-waarde om te bepalen of jouw combi van velg en band gaat aanlopen.

Hoe beschrijf je een velg?
Een velg beschrijf je met
- steek
- ET-waarde
- diameter
- breedte (J-waarde)
- materiaal (lichtmetaal/staal)
- hoe mooi ie is ;)

Wat is stoeprandschade?
Schade aan je velg die je krijgt als je ermee langs een stoeprand schraapt (lees: niet kunt parkeren).

Waar kan ik schade aan mijn velg laten reparen? (Browny)
Bij de velgendokter. (www.develgendokter.nl)
Richtprijzen per velg:
Stralen en spuiten 55 euro
Richten 40 euro
Randen polijsten 42 euro.

Wat zijn de beste slotbouten? (Browny)
De beste slotbouten zijn die waar je als sleutel een speciale dop bijkrijgt.
En waar dus een of meerdere uitsparingen op de bout zit aan de buitenkant.
Illustratie:
Image

Wat is lichtmetaal waard?
Voor een setje standaard AX-(Plaisir-)lichtmetaal (3-gaats) met banden is een prijs tussen 50 en 125 euro gangbaar. Hele goede banden verhogen deze prijs.
Niet-standaard lichtmetaal kan van alles kosten, afhankelijk van type en staat van de velgen en banden.

Kan ik mijn oude wielbouten gebruiken als ik mijn staal vervang door lichtmetaal?
Reken er niet op. Ikzelf heb momenteel ZX-bouten (van q01z bij de velgen gekregen)

Waar kan ik de omtrek van mijn wiel voor en na nieuwe velgen/banden berekenen? (AX_POWAH)
http://www.205gti.com/techtyrecalc.htm
De afwijking in procenten staat erbij.

http://home.wanadoo.nl/j.bulters/tellerafwijking.html
Nederlandse versie voor berekenen tellerafwijking. (Rock's)
Last edited by pcrodent on ThuDec22, 2005 8:32:37 AM, edited 5 times in total.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Add. info over de wielbouten:
arne wrote: Goede wielbouten zijn cruciaal, niet alleen voor het aflopen van je wielen, maar ook voor de draad in je naaf. Bouten worden op moment gezet en slijten dus altijd. Wat denk je trouwens van de krachten die erop komen.

Wielbouten:
Diameter is bij alle AXen M12
Spoed: 1.25 (afstand tussen schroefdraad riggels)
Henk Bats wrote:Beide type bouten (zowel de bouten voor staal als lichtmetaal) zijn voorzien van een conische rand, dit moet wel anders kan een velg NOOIT zonder te slingeren gemonteerd worden.

Image

De linker bout (met de kraag) is voor stalen velgen en dus korter (materiaal van de velg is dunner) en past door de grote kraag niet in de meeste LM velgen en is daarbij ook nog te kort omdat LM velgen ter plekke van het boutgat dikker zijn. Deze dus ENKEL en ALLEEN gebruiken voor stalen velgen!

Image

De rechterbout (conische) zou gebruikt kunnen worden voor stalen velgen maar is absoluut af te raden vooral schade aan achterremmen is niet denkbeeldig in verband met de lengte.

Dus let goed op gebruik de juiste bout met de juiste velg, vooral mensen met een stalen standaard reserve wiel.

Op een aantal type's AX (o.a. Plaisir) is een speciaal reserve wiel geleverd welke met de LM bouten gemonteerd moet worden op de velg zijn dikke ringen gelast om het boutgat.

Groetjes, Henk

Post Reply