Aandrijfassen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Aandrijfassen

Post by q01z »

in een zoektocht naar het ellendige ratelende geluid in mijn auto vraag ik u het volgende,

mijn aandrijfassen ratelen zwaar.. ook met rechtdoor rijden, ze doen dit echter alleen met trekkende motor, maar als je hard gas geeft weer niet. (dus als de auto uit de veren komt)

nu stond mijn auto vanmiddag op de brug om afgekeurd te worden, en toen viel mij op dat als je aandrijfassen niet onder een bepaalde hoek hangen, dat de assen dan in een soort elips ronddraaien, en dus niet rond eigen as (haha woordspeling :roll:)

nu weet ik zeker dat de aandrijfassen iig redelijk waren toen deze eronder gingen.. ze ratelde namelijk nooit! maar waren dus niet nieuw.

nu was de logica van mij en mijn vader;

als de auto verlaagt is, dan maken de aandrijfassen een andere hoek dan normaal, dus zullen ze niet rond draaien, maar in die elips die hij ook heeft bij het sturen of veren.

dit vermoeden wordt versterkt door het feit dat het ratelende geluid niet aanwezig is als de auto uit de veren komt (dus hard over een hobbel en uitveren, of hard gasgeven zodattie omhoog komt)

maar kan dit? dus is dit een logische redenatie?

overigens is mijn auto +-4cm verlaagt en heeft bart, de broer van joost met 6cm verlaging hetzelfde probleem!
Image

batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

Post by batman »

ehmm volgens mij wanneer je de auto verlaagt, verandert de aanfrijflijn van de as ook waardoor de homokineet onder een andere hoek werkt. hierdoor moet die 'zwaarder' werken en is de kracht groter waardoor het sneller slijt.

ik heb zelf geen ervaring met dit probleem maar dit lijkt me wel logisch.


succes
AX 1.0 k-way '91
81000 km

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

het hoort iig niet, ook bij zware belasting horen de assen om de as te blijven draaien....
ik kan mij voorstellen dat slechtere assen hier last van krijgen maar bij 4 cm verlagen MAG het niet.
stel ik laad mijn schoonmoeder in dan zou ik ook gauw 5 cm lager zitten maar dan moeten de assen gewoon werken.. :twisted:
Maar ik kan me wel voorstellen dat t bij iets oudere wel gebeurt.
Als je een losse as in de hand hebt merk je ook dat je m wat kan samendrukken en dan scharniert ie dus wel n stuk minder soepel.

Ik betwijfel echter of je hier wat mee kan :lol:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

juist bas.. dat denk ik ook, koffie erbij? :P

maar ik ben dr ook van overtuigt dat het wel hoort te kunnen.. maar ik denk dat wel dat dit het probleem is..

al ga ik ook ff mn baksteun vervangen omdat ik deze met de hand alle kanten op kon zwiepen en dat nooit goed kan zijn
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb mijn assen nog nooit vervangen. Staat nu 75000km op de teller.

Waarvan ik er toch wel al 30000km verlaagd mee heb rondgereden.
Nog NOOIT een ratel gehoord.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tja die auto van bart heeft geloof ik ook met heel weinig olie in de bak rond gereden.. dus tja daar kan het ook door komen..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

zonder olie slijt de bak wel hard maar de aandrijfassen niet. Gaan meestal pas geluid maken na 150dkm.
Met strepen ga je harder.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

de dealer zei dat het misschien kwam omdat de assen zelf droog staan.. dus gewoon het vet niet meer goed is!

is wel een idee.. en wat ik allemaal van mijn blok+bak moet denken weet ik niet.. bijvullen kon iig niet door de vulplug, die was professioneel gesloopt
Image

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Ik heb eigenlijk het idee dat als je je auto verlaagd dat de as rechter op je naaf komt te staan... in principe zou ie dan minder moete slijten.
Wie geeft er wel eens (vaker) een dot gas terwijl je wielen helemaal "gestuurd" staan? Dat is pas funest voor je homokineet...
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

CitRoel wrote:Ik heb eigenlijk het idee dat als je je auto verlaagd dat de as rechter op je naaf komt te staan... in principe zou ie dan minder moete slijten.
Wie geeft er wel eens (vaker) een dot gas terwijl je wielen helemaal "gestuurd" staan? Dat is pas funest voor je homokineet...


Dat doet toch iedereen wel eens?

Is juist wel leuk om op een groot parkeerterrein in 1x het stuur vol om te gooien met plankgas in zijn 2. Leuke poging om hem uit te laten breken. Wat nog steeds niet wil lukken. Slipt allemaal wel. Maar het lukt maar niet om hem achterstevoren te komen.

Maar als ik er nu bij nadenkt zal dat vast niet zo goed zijn voor je assen.

Gelukkig zijn die toch niet duur. :D
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Mark wrote: Leuke poging om hem uit te laten breken. Wat nog steeds niet wil lukken. Slipt allemaal wel. Maar het lukt maar niet om hem achterstevoren te komen.


ligt meer aan jouw als aan de auto hoor geloof me. ik gooi hem met 25 km/u nog wel om op de voetrem. en met de handrem met 10 km/u.
je moet de auto ook uit balans brengen niet zorgen dat ie gaat ondersturen

laterss

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

met wat gladdere achterbanden is het me wel gelukt. Zelfs op de oprit naar de snelweg ging hij bijna achterstevoren. Niet heel veilig maar wel spannend.

De bak kan je ook wel vullen door de sensor van het achteruitrijlicht eruit te draaien en daar de olie in te gooien.
Met strepen ga je harder.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Je kan hem ook vullen door het onluchtingsgat. Daar gooi ik het altijd in.
Aangezien er bij mij meestal een druppel onderhangt.

Moet je wel eens bijvullen. :)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply