Dynamo stuk aant gaan?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Dynamo stuk aant gaan?
Ik heb een paar dingetjes die niet kloppen, en ik denk zelf dat het de dynamo is (search gebruikt). Maar voor ik de boel uit elkaar ga halen is het leuk om te weten of ik niet compleet de verkeerde kant op denk.
1) heeeel soms (2x tot nu toe) brandt heel stiekem het acculampje op het dashboard
2) soms als ik de auto start maakt ie als ie net een halve seconde loopt een schrapend geluid en ondertussen brandt het acculampje dan. de motor blijft gewoon lopen, en ik kan er gewoon mee wegrijden etc.
Is het de dynamo?
1) heeeel soms (2x tot nu toe) brandt heel stiekem het acculampje op het dashboard
2) soms als ik de auto start maakt ie als ie net een halve seconde loopt een schrapend geluid en ondertussen brandt het acculampje dan. de motor blijft gewoon lopen, en ik kan er gewoon mee wegrijden etc.
Is het de dynamo?
Kijk uit, een Cactussssss
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
De multimeter komt eraan, maar die krijg ik pas met kerst
Waar meet ik en wat moet het zijn?
Het schraapje klinkt als een schraapje. Niet als iets dat slipt. Maar ik weet ook niet hoe een slippende V-snaar klinkt... Weet alleen dat ze kunnen piepen. Maar dat is het zeker niet.
Waar meet ik en wat moet het zijn?
Het schraapje klinkt als een schraapje. Niet als iets dat slipt. Maar ik weet ook niet hoe een slippende V-snaar klinkt... Weet alleen dat ze kunnen piepen. Maar dat is het zeker niet.
Kijk uit, een Cactussssss
meten op de accupolen terwijl de auto loopt dan moet ie ongeveer 14v zijn dan verbruikers inschakelen (ruitenwissers radio achterruitverwarming) nog een keer meten en als de dynamo goed is moet ie ongeveer het zelfde blijven zaakt ie dan ineens terug naar bijv 12 volt dan is je dynamo kapot
makkie dus
makkie dus
Probleem - voor nu - opgelost: vrijdag krijgt ie een grote beurt, nieuwe d-riem, misschien accu en ook de dynamo wordt op mijn verzoek nagekeken. Als ze toch bezig zijn...
Mocht ie stuk zijn dan ga ik hem zelf proberen te vervangen. Nieuwe is me te duur... Jullie horen het nog wel!
Mocht ie stuk zijn dan ga ik hem zelf proberen te vervangen. Nieuwe is me te duur... Jullie horen het nog wel!
Kijk uit, een Cactussssss
Wist al wel dat d-riem redelijk duur zou worden. Maar liever nu vervangen dan dat ie er onderweg mee ophoudt...
Totaal ben ik met 100 eurootjes voor een grote beurt (incl onderdelen) nog niet slecht af dunkt mij. D-riem vervangen komt daar nog bij (130.... auw), maar die durf ik zelf niet aan. Misschien de volgende d-riem...
Nou als de 12 jaar oude accu verrot is gaat die er ook nieuw in (60 ? 70 euro); hij meet gelijk ook de dynamo even door en als die slecht is haal ik daar een andere van op de sloop en zet ik die erin. Volgens mij zijn de remmen nog goed maar die kijkt ie ook nog even na.
Maar ik zit sowieso al aan 230 euro Nouja autorijden is nu eenmaal duur en onderhoudskosten had ik ingecalculeerd...
Totaal ben ik met 100 eurootjes voor een grote beurt (incl onderdelen) nog niet slecht af dunkt mij. D-riem vervangen komt daar nog bij (130.... auw), maar die durf ik zelf niet aan. Misschien de volgende d-riem...
Nou als de 12 jaar oude accu verrot is gaat die er ook nieuw in (60 ? 70 euro); hij meet gelijk ook de dynamo even door en als die slecht is haal ik daar een andere van op de sloop en zet ik die erin. Volgens mij zijn de remmen nog goed maar die kijkt ie ook nog even na.
Maar ik zit sowieso al aan 230 euro Nouja autorijden is nu eenmaal duur en onderhoudskosten had ik ingecalculeerd...
Kijk uit, een Cactussssss
Ralf wrote:meten op de accupolen terwijl de auto loopt dan moet ie ongeveer 14v zijn dan verbruikers inschakelen (ruitenwissers radio achterruitverwarming) nog een keer meten en als de dynamo goed is moet ie ongeveer het zelfde blijven zakt ie dan ineens terug naar bijv 12 volt dan is je dynamo kapot
makkie dus
Nu heb ik ook dit probleem. Vorige week was het al eens duwen omdat hij niet meer wilde starten, vanmorgen weer. Dus maar eens gemeten.
Motor draait: 15v
alles inschakelen: 13v
stukje gereden, daarna starte ie weer op de accu en startmotor. De dynamo lijkt nog wel iets te laden.
vanavond weer een stukje gereden, en toen begon alles zwak te worden: verlichting, ruitenwissers. Weer eens gemeten. Met draaiende motor heb ik nu 9v, trek ik stroom voor verlichting, blower ed., dan zakt ie zelft naar 7v.
Dynamo lijkt me stuk. Al laadt hij nog af en toe een beetje. Ik hoor ook dat ie niet meer heel soepel loopt.
wat is nu wijsheid:
sloop: 15-20 euro?
Bart Ebben: 44 euro
of een gereviseerde: 80 euro?