Voorbumper demonteren

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Voorbumper demonteren

Post by grietje »

Okay, nou klink ik vast heel dom, maar ik krijg mn voorbumper er niet af, aangezien ik ook niet echt weet hoe het eraf moet en ik ook niets wil forceren..

Je hebt dus van die bevesteging blokjes, moet ik mijn bumper van die blokjes halen of de blokjes en bumper van de auto? en hoe moet dat dan? Ik zie verder weinig bij de aansluiting, er zit een behoorlijke laag bagger. En als ik die bumper eraf heb kan ik dan die knipperlichten makkelijk vervangen? De hele unit dan niet alleen de lampjes.
Uhm als het uitmaakt het is een 87'er.

Thnx alvast :)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Re: Voorbumper demonteren

Post by IceByte »

toydoll wrote:Okay, nou klink ik vast heel dom, maar ik krijg mn voorbumper er niet af, aangezien ik ook niet echt weet hoe het eraf moet en ik ook niets wil forceren..

Je hebt dus van die bevesteging blokjes, moet ik mijn bumper van die blokjes halen of de blokjes en bumper van de auto? en hoe moet dat dan? Ik zie verder weinig bij de aansluiting, er zit een behoorlijke laag bagger. En als ik die bumper eraf heb kan ik dan die knipperlichten makkelijk vervangen? De hele unit dan niet alleen de lampjes.
Uhm als het uitmaakt het is een 87'er.

Thnx alvast :)

Voor de knipperlichten hoeft de bumper er niet af, je moet beide koplampen er ff uit lichten, en dan kan je zo bij de schroeven van de knipperlichten.

ALs je de bumper er toch af wil hebben, er zitten nog 2 steunen, waar je makkelijk bij kunt als de koplampen eruit zijn. Je kan er voor kiezen om ze los te draaien in de bumper zelf, of in de carosserie ( bij de bumper is makkelijker, zit niet vastgerot) Alleen als je ze aan de carosserie kant los gaat maken zit je aan de passagierskant met de tank voor de ruitensproeier die in de weg zit, dus ik heb ze altijd aan de kant vd bumper losgemaakt.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

Ey, het is een tijd stil geweest, maar je bestaat dus nog!

de bumper en je knipperlichten zijn afzonderlijk te vervangen/los te halen..

De bumper moet idd van die blokjes af, die moet met een beetje zacht geweld en met behulp van een platten schroevendraaier. als je vervolgens in je wielkasten kijkt, dan zie je een stang lopen, vanaf de bumper naar de wielkast. Deze moet je nog even losschroeven aan beide zijdes en dan zou de bumper los moeten zijn..

beetje trekken en sjorren wil wel eens helpen..

de knipperlicht units vervangen is vrij eenvoudig.. maar je moet wel voorzichtig zijn!
je moet eerst je koplampen eruit halen, deze zitten aan de gril zijde vastgeklikt in plastic houdertjes.. trek hard, maar met beleid aan de koplamp, zodat deze losgaat maar de plastic hulsjes niet breken!. vervolgens kan je de koplamp zo uitnemen. [stekkers los uiteraard]

dan zit er bij de knipperlichten 1 moertje of een vleugelmoertje die je los moet draaien, en dan is het knipperlicht los. [nog wel even de stekker verwijderen uiteraard, dit kan het makkelijst door je hand in het gat achter de knipperlichtunit te wurmen en dan te zoeken]

succes.. en we wachten op foto's ;)
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Okay bedankt:D:D

Ja ik heb het nogal druk met alles:P maar ik wil dus nu die andere bumper er op zetten en witte knipperlichtjes.

Onderhand heeft ie zn rechter buitenspiegel alleen nou is er een schroefje in de deur gevallen :P dus nou moet de deur eruit en ff op zn kop gehouden worden anders rammelt het zo.

Ook heb ik de roestplek bij de tankdop beter bekeken, en dat is toch geen fijne plek, en ook bij het voorwiel nog een nare plek gevonden. Maar als de nieuwe bumper eronder zit en ik een 2e mistlamp heb gevonden en erin heb gezet maak ik wel weer fotos

Ook heb ik standaard lichtmetalen velgjes gevonden maar die ga ik nog met mijn schilderkunster bewerken:P

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Kan je niet alleen je deurbekleding er even vanaf halen ?..... dan kan je volgens mij ook bij het schroefje.....

suc6
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

ja dat weet ik dus niet, en ik weet wel hoe de deur eruit moet maar niet hoe ik de binnenkant van de deur er netjes in en uit haal

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

toydoll wrote:ja dat weet ik dus niet, en ik weet wel hoe de deur eruit moet maar niet hoe ik de binnenkant van de deur er netjes in en uit haal

afhaneklijk van je type AX is dit verschillend.. nou staat mij bij dat jij iets van een 1.1re ofzoiets had.. iig vrij standaard en niet al te luxe uitgevoerd. [net zoals mijn originele :)]

ok dr moeten een aantal dingen los:
het handvat; 2 schroefjes zijn dat, aan beide uiteinden van het handvat zit een 'klepje' dat je met een platte schroevendraaier opzij kan duwen. Daarachter zitten danwel kruiskoppen, danwel Torx schroeven.

vervolgens het draaimechanisme van je raam..
hard trekken wil vaak helpen, maar kijk uit dat je het niet kapot trekt, gebruik je platte schroevendraaier als hefboom achter het middelste gedeelte om meer kracht te zetten.

nou zou je ook je flessenhouder eruit kunnen halen om te zien of je dan bij het schrofje kan, maar meestal zit hier een plastic bak achter die je dan eerst kapot moet snijden..

de bekleding zelf moet je voorzichtig lostrekken, en weer je schroevendraaier gebruiken! de bekleding zit vast met plastic plugjes die je dus even los moet duwen met je schroevendraaier..

het is allemaal niet moeilijk, je moet alleen willen en durven!

succes
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Ik heb een 1.0 uit 87:P Maar dat moet ik dan maar ff proberen. maar eerst wil ik die oude bumper eraf. Ik vat nog steeds niet helemaal waar die schroefjes zitten die ik los moet maken maar dat zie ik dan wel als ik de koplampen eruit heb toch. Overigens is de grill er al uit omdat ik die ff moet spuiten.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

owhja das waar ooK!

jij bent mijn 'concurentie' ik heb ook een 1.0 he ;)

die bumper.. tjs dat zie je eigenlijk vanzelf als je gaat beginnen. je moet gewoon langs je wiel kijken! ik heb helaas geen foto's hier, dus kan ik niet echt laten zien waar de bevestiging zit!

maar je hebt toch die GTbumper? dan kan je daar op kijken hoe en waar het vast zat en dan bij je eigen auto gaan zoeken.. zo heb ik het ook gedaan
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

In iedere hoek zit een boutje,....... maat 8 geloof ik.

-Lamp eruit halen,....im de knipperlicht ook.
-Het beste is om een ratelsetje met dopje 8 en een verlengstukje te nemen.
-Een zaklampje zo neerzetten dat je het koppie :roll: van het schroefje ziet.
en ratelen maar.........
20 minuutjes werk......

Om de bumper vast te zetten kan ik je als tip geven om het boutje met een beetje kauwgom in het dopje van je ratelset vast te zetten..... dan valt hij niet iedere x als je bij het gaatje bent.

suc6
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

De witte knipperlichtjes zitten erin :D idd erg simpel in 5 minutjes gepiept. Ik zou ook ff kijken hoe de GT bumper eruit ziet onder de auto maar toen had mn ma de auto perse nodig dus dat is er niet van gekomen. Wel is de grill eruit en die moet ff opnieuw gespoten worden, dus heeft iemand toevallig nog een spuitbusje rood liggen?

Als ik de tweede mistlamp heb ga ik de bumper eronder zetten. Dan komen er wel weer fotos

Thnx iedereen voor de uitleg :D:D

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

toydoll wrote:De witte knipperlichtjes zitten erin :D idd erg simpel in 5 minutjes gepiept. Ik zou ook ff kijken hoe de GT bumper eruit ziet onder de auto maar toen had mn ma de auto perse nodig dus dat is er niet van gekomen. Wel is de grill eruit en die moet ff opnieuw gespoten worden, dus heeft iemand toevallig nog een spuitbusje rood liggen?

Als ik de tweede mistlamp heb ga ik de bumper eronder zetten. Dan komen er wel weer fotos

Busje rood?

Ik heb gekeken met de kleurcode bij bijvoorbeeld halfords.. Maar die kleuren rood kwamen niet overheen.. Toen maar besteld bij de Cit.dealer.. Die kwam keurig overheen.. Dus busje bestellen bij je dealer.. Eurootje of 7!

Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Ralf »

tip!

als je dus bijv een schroefje in je deur laat vallen en je hebt geen zin om de zooi uit elkaar te halen,..
haal dan even een bus tectyl bij je automat zaak en spuit de binnen kant vol met die knoei,.. wegrammeltje
tectyl is een soort was die bescherming biedt tegen roest dit spul plakt als een gek en is met het bijgeleverde slangetje makkelijk door de gaten aan de onder kant van de deur in de deur te brengen,.. scheelt je toch weer een uurtje sleutelen

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Ralf wrote:tip!

als je dus bijv een schroefje in je deur laat vallen en je hebt geen zin om de zooi uit elkaar te halen,..
haal dan even een bus tectyl bij je automat zaak en spuit de binnen kant vol met die knoei,.. wegrammeltje
tectyl is een soort was die bescherming biedt tegen roest dit spul plakt als een gek en is met het bijgeleverde slangetje makkelijk door de gaten aan de onder kant van de deur in de deur te brengen,.. scheelt je toch weer een uurtje sleutelen

Goed idee!

Maar het enige wat eruit hoeft is de flessenhouder (2 schroefjes en dan nog wat klemmetjes). Dan kun je zo bij dat schroefje. Als tie verder in de deur gerold is:

Hard rijden, en Hard remmen! Dan ligt tie weer voorin achter de flessenhouder.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

Kakelbont wrote:
Hard rijden, en Hard remmen! Dan ligt tie weer voorin achter de flessenhouder.

we hebben het hier over een 1.0.. die rijden niet hard.. en remmen al helemaal niet! :lol:

bij mij zat er achter de flessenhouder een plastic bak die goed vastgelijmt zat.. ik weet niet of dat altijd is?
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

Brutus wrote:
toydoll wrote:De witte knipperlichtjes zitten erin :D idd erg simpel in 5 minutjes gepiept. Ik zou ook ff kijken hoe de GT bumper eruit ziet onder de auto maar toen had mn ma de auto perse nodig dus dat is er niet van gekomen. Wel is de grill eruit en die moet ff opnieuw gespoten worden, dus heeft iemand toevallig nog een spuitbusje rood liggen?

Busje rood?

Ik heb gekeken met de kleurcode bij bijvoorbeeld halfords.. Maar die kleuren rood kwamen niet overheen.. Toen maar besteld bij de Cit.dealer.. Die kwam keurig overheen.. Dus busje bestellen bij je dealer.. Eurootje of 7!

het motip boek geeft voor de kleur rood ( mijn kleur rood ) ejx geloof ik standaart al 3 nrs op ... :S

ook een busje bij de dealer gehaalt .. 8 euro voor een busje van 150 ml.. :S
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Ik heb ook bestelt bij de dealer, 11 euro voor 300 ml

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

TTF wrote:
Brutus wrote:

Busje rood?

het motip boek geeft voor de kleur rood ( mijn kleur rood ) ejx geloof ik standaart al 3 nrs op ... :S

ook een busje bij de dealer gehaalt .. 8 euro voor een busje van 150 ml.. :S

Ik zeg ook niet dat het goedkoop is.. :)

Maar de drie soorten rood die op EJX aansluiten komen geen van drie?n overeen met mijn eigen kleur rood (EJX)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

probeer eens 41370 die komt volgens mij verschrikkelijk dicht in de buurt
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Nou ik heb onderhand mn grill gespoten, maar die EJX (wat ie 17 jaar geleden heeft moeten zijn) is veel roder dan mn auto:P
zelfs na het poetsen is het nog roder, dus voor mij heeft het geen zin orignele lak te kopen:P

anywayz thanx voor de reacties en de bumper is onderhand vervangen, was veeeeeeeel simpeler dan het leek, maar der zat zown laag bagger onder dat ik die hele stang en bouten niet gezien had:P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply