Hallo mensen,
Een poos geleden heb ik een andere demper onder de auto gezet (1tje van uitlaatdiscounter.nl) en vanaf dat moment is mn verbruik met 5 a 10 procent toegenomen. Hij is ook wat luidruchtiger geworden. Zou het kunnen komen door de goedkopie demper? Ik geloof niet dat hij ergens lekt (hij is er ook mee apk goedgekeurd). Ecu is ook al meer dan eens gereset.
Nico
Hoger verbruik door andere demper?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Hoger verbruik door andere demper?
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km
Re: Hoger verbruik door andere demper?
kan me haast niet voorstellen dat die demper zo veel meer/minder tegendruk geeft dat de auto daar 5 tot 10% meer brandstof door gaat gebruiken.
in plaats van je ECU te resetten kun je hem ook eens uitlezen. misschien geeft die wel een foutmelding aan. Daar is de ECU ten slotte ook voor!
in plaats van je ECU te resetten kun je hem ook eens uitlezen. misschien geeft die wel een foutmelding aan. Daar is de ECU ten slotte ook voor!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: Hoger verbruik door andere demper?
Het kan ook zijn dat je het gas gewoon dieper intrapt, omdat het zo'n sportief geluid geeft...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Hoger verbruik door andere demper?
whaha dat klinkt stom, maar is wel echt zo. heb ik zelf ook gehad
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: Hoger verbruik door andere demper?
Ken het ook jah "goh, hoor je hem grommen"
Re: Hoger verbruik door andere demper?
Dat zou dan wel diep in mn onderbewustzijn moeten zijn. Ik ben absoluut geen liefhebber van herrie, eerder het tegenovergestelde. Ik zal de ecu nog eens uitlezen, maar ik vind het zo opvallend dat het precies na de uitlaatwissel zo is toegenomen. In principe kan alles wat na de lambda zit toch geen invloed op het mengsel hebben lijkt me. Het verbruik ligt nu tussen de 1:14 en 1:15 bij voornamelijk stadsritjes/60km-zones. Ik vind dat vrij hoog. Voorheen haalde ik makkelijk 1:16 bij dezelfde soort ritjes.
Maar ik zal toch ook mn rechtervoet eens in de gaten gaan houden. Ik heb geen toerenteller dus ik weet niet precies wat een ideaal schakelmoment is, maar bij optrekken houd ik meestal de volgende schakelmomenten aan (gaspedaal op de bodem):
1ste versnelling: 0-30km/h
2de versnelling: 30-50km/h
3de versnelling: 50-80 km/h
4de versnelling: 80/110 km/h
5de versnelling: >110km/h
Eenmaal op snelheid schakel ik dan wel door naar een hogere versnelling, en er wordt dan ook vaak eentje overgeslagen (van zn 3 naar zn 5 op 80km wegen. Ik kan me voorstellen dat hier nog wel wat winst is te halen.
Maar niemand dezelfde ervaring van hoger verbruik in combinatie met andere demper?
Maar ik zal toch ook mn rechtervoet eens in de gaten gaan houden. Ik heb geen toerenteller dus ik weet niet precies wat een ideaal schakelmoment is, maar bij optrekken houd ik meestal de volgende schakelmomenten aan (gaspedaal op de bodem):
1ste versnelling: 0-30km/h
2de versnelling: 30-50km/h
3de versnelling: 50-80 km/h
4de versnelling: 80/110 km/h
5de versnelling: >110km/h
Eenmaal op snelheid schakel ik dan wel door naar een hogere versnelling, en er wordt dan ook vaak eentje overgeslagen (van zn 3 naar zn 5 op 80km wegen. Ik kan me voorstellen dat hier nog wel wat winst is te halen.
Maar niemand dezelfde ervaring van hoger verbruik in combinatie met andere demper?
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km
Re: Hoger verbruik door andere demper?
OK, jullie hadden inderdaad gelijk. Ik heb nu twee tanks met fluwelen schoenen gereden, en resp. 1:17,8 en 1;18,5 gehaald . De laatste wel met relatief wat meer snelweg (en dan met het vrachtverkeer meerijden), maar dit zijn toch nette getallen. Het ligt in ieder geval niet aan de uitlaat .
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km
Re: Hoger verbruik door andere demper?
Dat lijkt in de verste verte niet op 'het nieuwe rijden' !Nico wrote:... maar bij optrekken houd ik meestal de volgende schakelmomenten aan (gaspedaal op de bodem):
1ste versnelling: 0-30km/h
2de versnelling: 30-50km/h
3de versnelling: 50-80 km/h
4de versnelling: 80/110 km/h
5de versnelling: >110km/h
Eenmaal op snelheid schakel ik dan wel door naar een hogere versnelling, en er wordt dan ook vaak eentje overgeslagen (van zn 3 naar zn 5 op 80km wegen. Ik kan me voorstellen dat hier nog wel wat winst is te halen.
Maar niemand dezelfde ervaring van hoger verbruik in combinatie met andere demper?
"Gaspedaal op de bodem"... Tsk, wat is dát nou toch voor rijstijl! Kan me niet voorstellen dat jou dat zo geleerd is bij je rijlessen!
En al heb je dan geen toerenteller in je auto, je kunt op gehoor prima op toeren schakelen.
Je kunt met gemak de volgende schakelmomenten aanhouden:
1ste versnelling: 0-20km/h
2de versnelling: 20-40km/h
3de versnelling: 40-60 km/h
4de versnelling: 60-80 km/h
5de versnelling: >80km/h
Daarbij moet je ook met de snelheid mee meer gas geven.
Ook kun je de snelheid gewoon terug laten zaken tot 55km/u in z'n 5. Heeft de motor geen enkele moeite mee.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Re: Hoger verbruik door andere demper?
Bedankt voor je tips. Ik zal er mn voordeel me doen .
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km
Re: Hoger verbruik door andere demper?
"Gaspedaal tot de bodem" is natuurlijk sowieso geen heel efficiënte rijstijl, maar met 'het nieuwe rijden' sla je wat mij betreft ook al snel door naar de andere kant... als je het strikt toepast soms zelfs op het onveilige af. Ik denk dat "logisch nadenken" een beter devies is dan "het nieuwe rijden"...MNM(tm) wrote:Dat lijkt in de verste verte niet op 'het nieuwe rijden' !
Kijk uit, een Cactussssss