AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
bowi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: TueJul05, 2011 11:31:59 AM
Location: Noordwolde Friesland

AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Post by bowi »

Hallo,

Ik heb een Ax'je van 1990. Type 1.1 TGE. Sinds enkele weken doen er zich verschillende dingen voor.

A: Het olie lampje brand zo nu en dan, en als die brand dan is dat na zo'n 20 min rijden. Echter is het oliepeil gewoon goed en het ziet er naar uit dat de olie ook gewoon wordt rondgepompt.

B: Het katalysator brand de ene keer wel en de andere keer niet. Als die brand gaat ie al aan voor ik de straat uit ben. Nou is mij alwel verteld dat bij mijn Ax het katalysatorlampje niks met de katalysator te maken heeft?

C: Hij rookt behoorlijk (lichte rook). Vooral als ie net gestart, of ie dan vlak daarvoor wel of niet ene eind gelopen heeft maakt weinig uit. Ook met optrekken rookt hij, en niet omdat ik nou zo asociaal optrek :)

D: Hij stottert. Eerst alleen op de snelweg als je boven de 100 kwam. Tegenwoordig ook wel met 80 en met optrekken. Soms doet hij het ook gewoon een half uurtje niet.

Ik wordt een beetje naar van al die dingen en zit nou hard te twijfelen of ie nou wel of niet verkocht moet worden. Ik wil het eigenlijk niet maar het ding moet mij ook niet veel geld gaan kosten. Zijn dit allemaal verschillende problemen of kan het zijn dat bepaalde punten met elkaar te maken hebben? Wie kan mij helpen?

Groetjess

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Post by MBa@NL »

Punt B is je motormanagementlampje, even op het forum zoeken naar "ECU uitlezen".

De andere punten klinken voor mij als een koppakking die er zo goed als uit ligt. Als je de wil hebt om het zelf te vervangen (misschien dat er een clublid in de buurt woont die je wil bijstaan? Gelijk een hint om je profiel netjes in te vullen dat we weten waar je (in de buurt) woont...) hoeft dat niet duur te zijn... (reken op een €150 aan materiaal of een €650,- als je het laat doen bij een garage)

bowi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: TueJul05, 2011 11:31:59 AM
Location: Noordwolde Friesland

Re: AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Post by bowi »

Koppakking. Het woord dat ik nou net niet had willen horen! Maar als het de koppakking is zou je dan niet koelvloeistof onder de auto moeten hebben? Dat had onze vorige auto namelijk wel. Daarbij wordt het Ax'je ook niet te warm, hij koelt wel gewoon goed heb ik het idee.
En wat betreft het olielampje? Ik zie dat verband niet helemaal. Zat er eigenlijk aan te denken om het gewoonweg af te plakken. Gezien mijn vader ooit een eend had waarbij het constant brandde en het daar ook bij bleef.
(ik heb het profiel bewerken eindelijk gevonden hoor, moet nog even het een en ander uitvogelen^^)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Post by MBa@NL »

Een lekke koppaking kan vele symptomen tot gevolg hebben...

Water bij olie, olie bij water, beide, olie naar buiten, water naar buiten of ook beide... Of een combinatie van van alles...

Trek (als hij koud is!) eens de vuldop voor het koelwater eraf en kijk of hier "mayonaise" aan zit en doe ditzelfde eens met je oliedop. Bij de oliedop niet té snel je conclusies trekken want als je heel weinig rijdt zit hier al gauw sludge (door condentwater met olie).

De combinatie met het olielampje zie ik ook niet helemaal... niet toevallig rotte bedrading of een overleden modulator? Schaf anders eens een Haynes aan voor de AX (op Marktplaats meestal wel te vinden en anders nieuw bij bol.com) en meet de bedrading eens door.

bowi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: TueJul05, 2011 11:31:59 AM
Location: Noordwolde Friesland

Re: AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Post by bowi »

beide vuldoppen zijn gewoon schoon. Ik neem aan dat dat water bij olie of olie bij water uitsluit. Gezien de rook niet blauw is maar wit zou hij dan water naar buiten gooien via de uitlaat.
Nou heb ik begrepen dat witte rook ook van een lekke radiator kan komen. Gezien het maar een klein gaatje zou moeten zijn omdat er nooit wat onder de wagen ligt heb ik er lek-stop in gegooid en toen een eind gereden en daarna nog wat koelvloeistof. Ging er vanuit dat dat voldoende zou moeten zijn..(voor bepaalde tijd). Nou denk ik ook dat een lekke radiator geen stotteren veroorzaakt?
Ik ga t AX'je trouwens even laten uitlezen vanwege dat katalysatorlampje. En wat het olie lampje betref: bedrading is goed. Hij brand ook niet alleen als ie een eind gereden heeft maar ook als je afremt en terugschakelt.. ook lekker typisch. Ik heb iig iemand geregeld die wat van bedrading schijnt af te weten dus die gaat daar naar kijken. Ben benieuwd.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Post by AlexanderB »

wanneer is de olie voor t laatst vervangen? ik heb zo iets wel eens meegemaakt met een (diesel)bootje, de olie was daarvan zo oud dat ie helemaal dun-vloeibaar werd en niet genoeg meer smeerde of oliedruk opbouwde, toen er nieuwe olie in zat was t weg...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

bowi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: TueJul05, 2011 11:31:59 AM
Location: Noordwolde Friesland

Re: AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Post by bowi »

Ik heb het wagentje nu een jaar en heb er al zodanig wat ingegooid dat het niet zó oud zou moeten zijn dat de olie niet meer smeert. (hij verbruikt wel een heel klein beetje maar niet reden tot zorgen.) Plus als je peilt zit er gewoon fijne dikke olie aan de stok zoals het hoort.. Maar vooral dat ie dus ook aan flikkert als je remt en de koppeling intrapt om terug te schakelen, maakt het wat vreemd voor mij:)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Post by Mastenhose »

Hoeveel olie verbruikt je AX per bijv. 1000km? Praten we dan al over liters?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

bowi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: TueJul05, 2011 11:31:59 AM
Location: Noordwolde Friesland

Re: AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Post by bowi »

nee zo veel verbruikt ie niet :)

bowi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: TueJul05, 2011 11:31:59 AM
Location: Noordwolde Friesland

Re: AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Post by bowi »

Het ax'je heeft gister twee keer 25 km gereden en zonder stotteren! Vandaag deed het beesje weer een beetje moeilijk:( Ik heb een goedje gekregen om in de brandstof tank te gieten. Dat moet eventueel vuil doen verdwijnen. Wie weet helpt het! We blijven nog even optimistisch!
Het olie lampje houd zich weer gedeisd en flikkert een keer aan en meteen weer uit zo nu en dan, alleen nog met afremmen (en niet eens iedere keer).. gek ding:)
Uitlezen moet nog

leonax
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: WedJan13, 2010 10:49:15 PM

Re: AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Post by leonax »

olielampje: verstopt, vervuild , of bras-oliefiter misschien?

stotteren : verkeerde of slechte bougies? luchtfilter en brandstoffilter?


su66

bowi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: TueJul05, 2011 11:31:59 AM
Location: Noordwolde Friesland

Re: AX 1.1 TGE met verschijnende problemen

Post by bowi »

hij is opgehouden met stotteren! al een dikke week helemaal niks meer en ook het motormanagement en olielampje blijven uit. Ik snap er helemaal niks van:D maar ben blij dat hij het weer normaal doet! Het cleanergoedje in de brandstof tank heeft iig wel geholpen. En heb de bougies nog wel gecheckt en deze zijn in prima staat. De filters kan nog wel naar gekeken worden. Ik denk dat we wel de kapotte koppakking kunnen uitsluiten (gelukkig!) want hij rijdt nu weer gewoon normaal goed en dat had ie vast niet gedaan met een kapotte koppakking!

Post Reply