Spoorverbreders

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
Roger
AX Starter
AX Starter

Spoorverbreders

Post by Roger »

Ik zag op marktplaats spoorverbreders te koop staan (5mm). Kan iemand mij vertellen wat je hier precies aan hebt? Ik heb al vrij brede sportvelgen, maar zou je het verschil zien wanneer ik spoorverbreders monteer (nog breder :P ??) of maakt het niet veel uit??
Best gaan denk;-)

KMvrtr
AX Master
AX Master

Post by KMvrtr »

Met spoorverbreders breng je velg verder naar buiten. Hij loopt dan aan de voorkant niet/of minder aan bij max. stuuruitslag.
Je verlaagt de ET waarde van je velg met het aantal milimeters van de spoorverbreders.

Hou er wel rekening mee dat spoorverbreders de geometrie van je wielophanging wijzigen. Wat het effect precies zal zijn durf ik je niet te zeggen, zover ben ik nog niet in de materie gedoken.

Owja, ik lees regelmatig dat spoorverbreders met een echte opstaande naafrand te prefereren zijn boven de ' platte' verbreders (gewoon een schijf met boutgaten erin). Heeft te maken het goed vastzetten en vastzitten van de velg.

Ik heb hier wel een paar linkjes over. Zal ze vandaag of morgen wel even posten. Heb nu geen tijd om die op te zoeken.

Groet,

Antoine

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Misschien handig om te weten. Ze zijn verboden met de apk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by manuarmata »

Spoorverbreders doen wat ze zeggen, namelijk je spoor verbreden, vooraan zit het bij de ax wel vrij goed maar de spoorbreedte achteraan is vrij smal (typish Citroën) hetgeen als voordeel heeft dat de voor en achterwielen niet in elkaars spoor rijden. estetish is het wel wat minder.

Spoorverbreders hebben echter technisch gezien vrijwel aleen nadelen, de ophanging en de lagers worden meer belast (tot 300% voor de lagers)
wat vrij snel zal resulteren in een gare ophanging en een verminderd rijcomfort/wegligging.

Als je vooraan spoorverbreders plaatst komt daar nog eens bij dat je de schuurstraal met de dikte van de spoorverbreder vergroot. daar die schuurstraal bij de ax zeer klein is gehouden (om geen servostuur de hoeven monterenen toch vrij licht te kunnen sturen en om oneffenheden in het wegdek maximaal uit het stuur te filteren) wordt met montage van een set spoorverbreders vooraan je auto rontuit gevaarlijk. Het is niet voor niets verboden trouwens.

veel beter is een velg met een diepe velgrand, en het ziet er nog eens super uit ook!

PS: voor zij die het niet weten, de schuurstraal is de afstand tussen het midden van het loopvlak van de band en de denkbeedige as waar het wiel rond scharniert bij het sturen.
Last edited by manuarmata on MonJul05, 2004 10:30:16 PM, edited 1 time in total.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

Roger
AX Starter
AX Starter

Post by Roger »

Ik hoor t al, laat maar zitten die spoorverbreders!
Best gaan denk;-)

atmozz
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by atmozz »

Ik heb ze er ook op zitten en heb er geen problemen mee. Ik had ze nodig omdat anders mijn velgen aan de binnekant aanliepen. Ik ben er zelfs mee door de keuring gekomen.
Mzzls Jeroen :)
www.axtreme.photosite.com

- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter

Post Reply