radio soms uit bij groot licht aan of uit

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Leont
AX Starter
AX Starter

radio soms uit bij groot licht aan of uit

Post by Leont »

zoals de titel al zegt gaat mijn radio soms uit wanneer ik mijn groot licht in of uit schakel . Is de een massa probleem, zoja waar moet ik die zoeken? of ligt het aan de dynamo? Mijn vorige ax had dit probleem ook af en toe en nu wil ik wel eens weten waar het aan ligt.

Mvg leon,

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Laurent »

Gaat ie alleen uit bij in/uitschakelen of vanaf het moment dat je grootlicht aanzet totdat je grootlicht weer uitzet?

kokkie
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by kokkie »

Hoi,

Bij mij was het de dynamo. Als je een multimeter hebt kun je meten als de dynamo die oplaad. Je meet dit door de spanning over de accu te meten. Auto laten lopen, multimeter over de accu zetten. Je behoort dan (uit me hoofd :oops: ) 14,2V te meten. Meet je dit niet is je dynamo aan vervanging/ revisie toe.
Meet je wel 14,2V is het waarschijnlijk je massa. Massapunt zit achter je accu. Als je dan toch aan het meten bent zet je de Multimeter op R. Wanneer je een weerstand meet tussen de - en massapunt kun je de massa schoonmaken/vijlen etc of een nieuw massapunt maken.
Maarja ik ga dus voor de dynamo, als het goed is zul je ook bij ander stroomverbruikers een dip merken bij bijv je radio.

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Laurent »

Ik had ca. 14.4 tot 14.5 vandaag en heb toevallig de dynamo vandaag vervangen. :wink:

v.andriessen
AX Master
AX Master

Post by v.andriessen »

hoe start je auto?? Als ik n.l. in mijn auto zit en de radio aan heb met flink wat sub, dan kapt de radio er ook mee, maar dat komt dus door een kapotte accu... of een behoorlijk slechte accu...
Als je startmotor moeilijk rond gaat, dan is waarschijnlijk je accu aan vervanging toe.

Massa puntje achter de accu kan je dan ook gelijk schoonmaken, dat kan nooit kwaad.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Post Reply