Schokbrekers achter vervangen
Moderators: MBa@NL, webmasters
Schokbrekers achter vervangen
Hallo forummers!
Voor mijn apk moesten ook de schokbrekers achter vervangen worden. Dit kon ik niet vinden in de HOW-TO's dus heb ik er gelijk eentje gemaakt.
zoals gewoonlijk: aanvullingen/opmerkingen laat het weten!
draai (voordat je de auto opkrikt) de wielbouten een beetje los.
Zet nu de auto stevig op de krik, en ondersteun deze met een bok/assteun/stapel stoeptegels
je kunt eventueel voor het gemak je reservewiel + rekje even onder de auto vandaanhalen, dit geeft je iets meer ruimte (rekje van reservewiel laten zakken, en naar links schuiven)
Draai de bovenste moer waarmee de schokbreker vastzit los (ik geloof een dop 18?)
Aan de kant van de uitlaat is het erg krap. Ik heb voor het gemakt de uitlaat even uit zijn 3 rubbers gehaald, en op de grond gelegd.
Draai de moer er helemaal af, maar laat de bout nog even zitten.
Draai nu de moer van de onderste bevestiging los (dop 20?)
Als de moer er helemaal af is kun je met een doorslag (of een schroevendraaier) de bout helemaal uit de schokbreker slaan. De schokbreker hangt nu nog aan de bovenste bout. Trek deze er ook uit en je hebt de schokbreker in je hand.
Nu kun je de nieuwe schokbreker monteren. Zet de schokbreker boven weer vast (moer alleen even met de hand er op draaien).
het hele zaakje (veerpoot) zal nu iets omhoog moeten om de schokbreker onder vast te kunnen maken. Dit is in je eentje eigenlijk niet te doen, het liefst dus met 2 personen. Lukt dit niet dan kun je een bok onder je trommel zetten (niet de trommel zelf maar het stukje aan de binnenkant waar je as inzit) en de krik iets laten zakken. zo drukt het gewicht van de auto dan het zaakje omhoog. PAS WEL OP! hierdoor is er meer kans dat de auto van de krik valt, ga er dus NIET onder liggen!
Als de onderste bout ook weer in het gat zit kun je de moeren weer goed vastdraaien, evt. uitlaat & reservewiel(rekje) terughangen, en het wiel weer monteren.
van de krik en rijden maar!
Succes ermee!
Voor mijn apk moesten ook de schokbrekers achter vervangen worden. Dit kon ik niet vinden in de HOW-TO's dus heb ik er gelijk eentje gemaakt.
zoals gewoonlijk: aanvullingen/opmerkingen laat het weten!
draai (voordat je de auto opkrikt) de wielbouten een beetje los.
Zet nu de auto stevig op de krik, en ondersteun deze met een bok/assteun/stapel stoeptegels
je kunt eventueel voor het gemak je reservewiel + rekje even onder de auto vandaanhalen, dit geeft je iets meer ruimte (rekje van reservewiel laten zakken, en naar links schuiven)
Draai de bovenste moer waarmee de schokbreker vastzit los (ik geloof een dop 18?)
Aan de kant van de uitlaat is het erg krap. Ik heb voor het gemakt de uitlaat even uit zijn 3 rubbers gehaald, en op de grond gelegd.
Draai de moer er helemaal af, maar laat de bout nog even zitten.
Draai nu de moer van de onderste bevestiging los (dop 20?)
Als de moer er helemaal af is kun je met een doorslag (of een schroevendraaier) de bout helemaal uit de schokbreker slaan. De schokbreker hangt nu nog aan de bovenste bout. Trek deze er ook uit en je hebt de schokbreker in je hand.
Nu kun je de nieuwe schokbreker monteren. Zet de schokbreker boven weer vast (moer alleen even met de hand er op draaien).
het hele zaakje (veerpoot) zal nu iets omhoog moeten om de schokbreker onder vast te kunnen maken. Dit is in je eentje eigenlijk niet te doen, het liefst dus met 2 personen. Lukt dit niet dan kun je een bok onder je trommel zetten (niet de trommel zelf maar het stukje aan de binnenkant waar je as inzit) en de krik iets laten zakken. zo drukt het gewicht van de auto dan het zaakje omhoog. PAS WEL OP! hierdoor is er meer kans dat de auto van de krik valt, ga er dus NIET onder liggen!
Als de onderste bout ook weer in het gat zit kun je de moeren weer goed vastdraaien, evt. uitlaat & reservewiel(rekje) terughangen, en het wiel weer monteren.
van de krik en rijden maar!
Succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
misschien omdat ie toch bezig was om zn remtrommel dr ook af te slopen dat ie zn wiel dr af heeft gehaald..
voordeel van wiel laten zitten is dat je m ff terug op zn wiel kan zetten op een paar stoeptegels ofzo om m "in te drukken" zoals je zegt..
voordeel van wiel laten zitten is dat je m ff terug op zn wiel kan zetten op een paar stoeptegels ofzo om m "in te drukken" zoals je zegt..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Dat is inderdaad een punt ja!
de uitlaat moest er bij mij af omdat mijn ratel geen hoge krachten meer aankan (ratel is misbruikt ) en ik er dus met de sleutel die je op de eerste foto ziet tussen moest. Normaal kan de uitlaat wel blijven zitten inderdaad.
Het wiel was er inderdaad al af voor de remtrommel
maar op het wiel naar beneden laten zakken is natuurlijk veel veiliger!
de uitlaat moest er bij mij af omdat mijn ratel geen hoge krachten meer aankan (ratel is misbruikt ) en ik er dus met de sleutel die je op de eerste foto ziet tussen moest. Normaal kan de uitlaat wel blijven zitten inderdaad.
Het wiel was er inderdaad al af voor de remtrommel
maar op het wiel naar beneden laten zakken is natuurlijk veel veiliger!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Ik denk dat het met een bepaalde voorspanning onder de auto gemonteerd moet worden. De preciese reden weet ik ook niet. Zo stond het in de wpl-handleidingl. Ik heb het op mijn werk gedaan, op de brug zonder de wiellen eraf te halen. Ik heb een een trekhaak erop dus heb de auto mbv een spanband aan de brug aangespannen.
Let op! De schokdempers dienen te worden uit- en ingebouwd met de wielen aan de auto boven een smeerput of op een hefbrug.
-Draai de bovenste en onderste schokdemperbevestigingsbout los en verwijder ze.
-Veer de auto voorzichtig in en uit en trek de schokdemper los.
-Verwijder de schokdemper.
-Breng de nieuwe schokdemper aan zoals aangegeven in figuur 11.14 bij a.
-Plaats de beide bevestigingsbouten (1 en 2 in figuur 11.15) zonder deze vast te draaien.
-Zet de auto in de belaste stand met behulp van een comprimeerapparaat (speciaalgereedschap Citroën 4028-T) en een treksteun (speciaalgereedschap Citroën 4502-TE) zodanig dat een afstand (figuur 11.15) van 260 mm wordt verkregen.
-Draai de moeren vast met het juiste aanhaalmoment.
Figuur 11.14: Montagepositie schokdemper
Figuur 11.15: Comprimeerapparaat achtervering plaatsen
1 Bevestigingsbout en moer (90 Nm (9,0 kgf.m))
2 Bevestigingsbout en moer (110 Nm (11,0 kgf.m))
A Afstand 260 mm
heel simpel.
Als je de dempers vastdraait terwijl het wiel hangt dan zal als de auto op de grond staat de rubbers altijd gedraait gemonteerd zijn wat tot vroegtijdige slijtage van de rubbers leid.
Dus dempers pas echt vastdraaien als hij op de grond staat en dat probleem is ook opgelost.
Als je de dempers vastdraait terwijl het wiel hangt dan zal als de auto op de grond staat de rubbers altijd gedraait gemonteerd zijn wat tot vroegtijdige slijtage van de rubbers leid.
Dus dempers pas echt vastdraaien als hij op de grond staat en dat probleem is ook opgelost.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
idd, zo doet elke deftige garage het ook, en ik kan het weten, ik werk namelijk in zo'eentedenny wrote:heel simpel.
Als je de dempers vastdraait terwijl het wiel hangt dan zal als de auto op de grond staat de rubbers altijd gedraait gemonteerd zijn wat tot vroegtijdige slijtage van de rubbers leid.
Dus dempers pas echt vastdraaien als hij op de grond staat en dat probleem is ook opgelost.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen