Kachelradiateur? Vreemd probleem.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Kachelradiateur? Vreemd probleem.

Post by yup »

Raar probleem gehad bij mijn 106. (1.1i 1994)

Van huis naar Haarlem gereden, ongeveer met 140 op de klok gereden, het begon naar KVS te stinken in de auto, en de rechtervoorruit was helemaal beslaan. Ik voelen bij uitlaat openingen voor de lucht naar je voeten is helemaal nat daar. Ik dacht leuk, kachelradiateur stuk.

Er was iets plakkerig te voelen, maar het rook niet naar kvs...

Het vreemde is, de kachel werkt zeer goed, kachel is gewoon heet. Haarlem aangekomen en weer terug naar Amsterdam, bij een pompstation gestopt, en verrek daarbeneden is het helemaal droog weer, ramen beslaan niet en het ruikt niet meer naar kvs. Auto half uur stationair laten draaien koelfin gaat een paar keer aan en uit maar nog steeds geen nat heid. Van warm naar koud van koud naar warm geen probleem... Er is wel iets vreemds, ik weet niet of het normaal is, als ik de knopje naar koud breng dan krijg ik nog steeds lauw lucht naar binnen, het, duurt effe voordat het koud word (maar nog steeds lijkt het me niet super koud maar heel erg lauw), is dat normaal?

Bekend probleem?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Dat beslaan van de rechterkant van de voorruit en die KVS-lucht is toch echt wel typisch een lekke kachel radiator, hoor. Heb het precies zo ook bij m'n AX-Nissan diesel (die donkergroene dus) gehad. Ik kreeg toen ook gewoon echt warme lucht, zoals je dat moet kunnen verwachten, maar toch was 'ie lek.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Ja ok maar dan zou je toch verwachten dat ie steeds zou lekken toch? Ik heb er een goed uur mee gereden en het was even nat daarna niet meer, dat vond ik zo vreemd???

Maar goed zou de kvs peil nu omlaag zijn gegaan? Morgen in de ochtend effe checken dan maar.

Ik heb al de search gebruikt maar ik zie nu horror verhalen dat de hele dashboard er uit moet :shock: ik hoop dat dat toch anders kan :?

Trouwens, bij de inlaat van de kachelfan zie ik een schuim achtig ding, is dat origineel? Kan dat vervangen worden of is dat niet de bedoeling?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Dashboard zal er inderdaad helemaal uit moeten, ja.
Anders kun je er gewoon echt niet bij komen.
Onder de motorkap, achter de motor moeten trouwens ook beide slangen van de radiator-aansluitingen af.

En wat horror betreft: ondanks dat 't bijna Halloween is, valt de hele klus best wel mee hoor. Gewoon rustig aan doen en goed op blijven letten wat je doet!

Recently done:

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Het is raak, de onderkant van de asbak is gewoon helemaal nat, tapijt is ook nat, dat word alweer sleutelen... :? :evil:

Ik denk dat het beste is om een nieuwe kachelradiateur te kopen, en ik heb ook gelezen dat er twee types zijn (met losse buizen en vaste) wat voor heb ik denken jullie? Tweedehands loop je het risico dat het binnen een maand/jaar whatever weer stukgaat... In de Kluwer programma staat hoe de kachel vervangen moet worden, geld dit ook voor de 106?

En wat gaat dit geintje kosten (imi), origineel zal wel een godsvermogen kosten weer? :roll:

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Zal wel loslopen qua kosten, imitatie is ook niet alles ben ik achter, heb in mn ax een imitatie gezet destijds, en ook die ging me weer lek na een bepaalde tijd. Weet niet hoe lastig het uitbouwen is van een dashboard in een 106, maar met mn type2 AX kon ik het in nog geen half uurtje, had het ook al een aantal keer gedaan, dat scheelt ook.

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

IceByte wrote:Zal wel loslopen qua kosten, imitatie is ook niet alles ben ik achter, heb in mn AX een imitatie gezet destijds, en ook die ging me weer lek na een bepaalde tijd. Weet niet hoe lastig het uitbouwen is van een dashboard in een 106, maar met mn type2 AX kon ik het in nog geen half uurtje, had het ook al een aantal keer gedaan, dat scheelt ook.
Heb je helemaal niks anders nodig qua onderdelen, maw is een kachelradiateur genoeg? Kan er niks anders stuk zijn? Bijv. verrote slangen ofzo?

En bij partsbase zit er een valeo radiateur voor 49 euro ex... Ik ga zowiezo effe bij de dealer vragen want als origineel niet te duur is ga ik gelijk origineel halen. Dit moet gewoon gemaakt worden, en snel ook want de wintermaanden komen er aan en dan kan het nog lachen worden zonder kachel (not).

Weet je ook een goed en goedkoop adres waar je een kachelradiateur kan kopen? Ik neem aan dat bijv. Valeo en Bosch gewoon ok zijn?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Bij de AX niet in ieder geval, ga er vanuit dat een 106 niet veel anders is. Radiateur zit in het kachelhuis, en zit daar met 2 schroeven in vast. Slangen hoef je onder de kap alleen maar los te maken. Als je er makkelijk bij kan, kan je die met 2 kleine lijmklemmen dichtknijpen, om te voorkomen dat al je koelwater eruit loopt. Gewoon klemmen er op, en dan pas de slangen eraf halen. Wel even goed letten welke slang waar op de radiateur zat.

Verder heb je helemaal niks nodig aan materiaal, ja, een paar doeken om de binnenkant van je kachelunit even schoon te maken.

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Ja maar hoe zit het met die demontabele pijpjes of vaste pijpen, ik heb begrepen dat de AX demontabele pijpjes heeft waardoor je niet de hele dashboard eruit hoeft te halen om de kachelradiateur in te bouwen...?

Trouwens, wat is beter: met oude radiateur koelvloeistof schoonmaakmiddel erin om de zooi schoon te maken, of met nieuwe radiateur erin? Ik wil gelijk ook de KVS helemaal brandschoon hebben, ga een speciaal middel ervoor kopen.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Demontabele pijpjes heb ik nog nooit gezien bij AX-en (en met m'n twee diesels die beide van '96 zijn, heb ik toch wel een redelijk goede indicatie dat Citroën er door de jaren heen ook niet op is overgestapt).

Trouwens, niet-demontabele pijpjes heeft als groot voordeel dat als er lekkage op de slang-aansluiting ontstaat, dat het dan lekker buiten lekt, en niet binnen. ;) Trouwens, nóg een voordeel is dat als de slangen eraf moeten, dat er dan geen rest KVS over de bekleding stroomt. Buiten kun je er ten minste een bak onder zetten.

Recently done:

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Brezan gebeld, die zeggen 50 euro in de BTW voor een Valeo kachelradiateur (met losse pijpjes), is dit een beetje goeie kwaliteit? Is OEM volgens de meneer bij Brezan...

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Valeo is absoluut GEEN OEM! Valeo is een gewone fabrikant die heel veel spul voor Peugeot/Citroën/... maakt!
Da's gewoon goed spul!

En persoonlijk zou ik toch voor de radiator met vaste pijpjes gaan, anders heb alleen nog maar meer punten waarop 't systeem kan gaan lekken. :roll:

Recently done:

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

type 1 (ax) is losse pijpjes
type 2/3 (ax) is met pijpjes eraan vast.

als je een type 2 doorzaagd en eruit pakt kan je een type 1 terug plaatsen zonder het dashboard te demonteren.
( dit laatste heb ik in werkelijkheid nog nooit gezien maar zijn onthouden ervaringen van anderen)

overigens is een dash demonteren aardig goed te doen voor een type 2/3.
over de 106 geen idee.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Zoals hij zegt: pijpjes afzagen (nadat je de slangen eraf hebt gehaald), dan kun je zonder al teveel demontagewerk het radiateurtje verwijderen.
Daarna een radiateurtje met demontabele pijpjes er in, aansluiten en afvullen....kloar!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Ok maar wie weet hoe die slangen ook alweer erop moesten, ik heb de slangen doorgelust maar ik ben vergeten welke slang boven en welke beneden moest. :oops:

Image

Ik heb deze foto gevonden, maar ik denk effe na, en eigenlijk zou het toch helemaal niks uitmaken hoe die aangesloten is? Want of ie nou linksom of rechtsom water krijgt, er gaat water in, en er gaat water uit...? Dus in principe zou hij op iedere manier warm moeten worden?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Als het systeem goed ontlucht zou zijn, zou je theorie kloppen, maar als je net een nieuwe radiator hebt geplaatst, dan zit daar nog geen vloeistof in. Ga je het systeem dan vullen, dan blijft er lucht bovenin de radiator opgesloten zitten als de slangen verkeerd-om gemonteerd zijn.

Recently done:

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

duidelijk , maar is de aansluiting zoals bij die foto juist?

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

ja, bovenste slang komt vanaf het ontluchtnippeltje

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Joost wrote:type 1 (AX) is losse pijpjes
type 2/3 (AX) is met pijpjes eraan vast.

als je een type 2 doorzaagd en eruit pakt kan je een type 1 terug plaatsen zonder het dashboard te demonteren.
( dit laatste heb ik in werkelijkheid nog nooit gezien maar zijn onthouden ervaringen van anderen)

overigens is een dash demonteren aardig goed te doen voor een type 2/3.
over de 106 geen idee.
ik heb het idd gedaan met een met afneembare pijpjes, maar je wordt er niet vrolijk van om dat te monteren in een type2, het is en blijft een gepruts, dashboard eruit is stukken makkelijker, en kost niet zoveel tijd meer.

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Trouwens, ik wil het gelijk GOED aanpakken en het gehele systeem reinigen, nu het systeem doorgelust is kan dit sneller, kan ik gewoon een radiateur reinigings middel in het systeem gooien, heel stuk rijden, alles eruit laten lopen, en daarna kachel aansluiten (zodat die troep niet in de nieuwe kachel komt) en daarna afvullen met KVS?

Ik neem aan dat het spul wat ze bij Brezan verkopen niet gevaarlijk is voor je radiateur?

Ik heb spoelen eerder met een tuinslang geprobeerd, lukt gewoon niet hoe lang je ook probeert, er komt altijd vieze bruine rotzooi uit.

Kan ik gewoon een toiletborstel in de expansievat stoppen en daarna lekker schoonmaken? Of valt dit niet aan te raden?

Post Reply