Winterslaap
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 74
- Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM
Winterslaap
Ik heb een vrij nette Volcane gevonden met ca. 90k op de teller. Vergeleken met twee andere AX'jes die ik onlangs bekeken heb, ziet deze er een stuk beter uit. Maar het blijkt dat deze wagen jarenlang niet gebruikt is op wat korte ritjes na. Vandaar dat hij bij aflevering een grote beurt en APK krijgt (vloeistoffen, filters, distributieriem, banden, remmencheck). Dat klinkt goed, maar toch vraag ik me af wat de consequenties van zo'n winterslaap kunnen zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)
boh, zal wel meevallen..
als een auto veel stilstaan kunnen rubbers uitdrogen.. dingen als banden en ophangingsrubbers..
controleer goed op roest, als de auto in een vochtige ruimte gestaan heeft wordt hij er niet beter op!
ik neem aan dat je het motorblok op lange termijn toch niet relevant vind? maar als alles bij een grote beurt vervangen wordt, ben ik daar ook niet eens bang voor...
als een auto veel stilstaan kunnen rubbers uitdrogen.. dingen als banden en ophangingsrubbers..
controleer goed op roest, als de auto in een vochtige ruimte gestaan heeft wordt hij er niet beter op!
ik neem aan dat je het motorblok op lange termijn toch niet relevant vind? maar als alles bij een grote beurt vervangen wordt, ben ik daar ook niet eens bang voor...


zie bovenstaand.
Mijn ervaring, ik heb een blok dat 3 jaar in de schuur heeft gestaan in mijn Bx gebouwd. Starten en lopen was het. Na een tijdje rijden merk je wel wat olie lekkages op, maar of die er al waren of van het staan gekomen zijn weet je natuurlijk niet.
Mijn ervaring, ik heb een blok dat 3 jaar in de schuur heeft gestaan in mijn Bx gebouwd. Starten en lopen was het. Na een tijdje rijden merk je wel wat olie lekkages op, maar of die er al waren of van het staan gekomen zijn weet je natuurlijk niet.
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 74
- Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM
Af en toe wat olie bijvullen is niet zo erg. Maar ik heb het bij m'n Rallye meegemaakt dat ik bij elke keer tanken een halve liter bij moest vullen. Vandaar dat de kop toen door een gereviseerde kop vervangen is. Dat was een dure grap en dat zou ik met een nieuw wagentje voor dagelijks gebruik graag willen voorkomen.
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 74
- Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM
Okee, dat lijkt allemaal wel mee te vallen.
Misschien dat er op den duur een ander motortje (1.3, 1.4 of 1.6) in gaat, maar voorlopig wil ik even een zuinig wagentje voor korte ritjes. De Rallye is daar veel te dorstig voor.
Misschien dat er op den duur een ander motortje (1.3, 1.4 of 1.6) in gaat, maar voorlopig wil ik even een zuinig wagentje voor korte ritjes. De Rallye is daar veel te dorstig voor.
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 74
- Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM
Daar werd ik gisteravond ook nog op gewezen door de garage waar ik m'n auto's in onderhoud heb.
Ik ga morgen een proefrit maken.
Ik ga morgen een proefrit maken.

106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 74
- Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM
De proefrit ging helaas niet door. Hij wilde niet starten. Volgens de garage lag dat aan een kapotte bobine. Deze wordt vervangen en dan volgt de proefrit alsnog komende week. Hoe meer er vernieuwd wordt, hoe beter natuurlijk, maar aan de andere kant vraag ik me af of ik dit akkefietje niet als waarschuwing van hogerhand moet opvatten. 

106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Er kan altijd wat kapot gaan aan een auto, en als de garage het vervangt, dan is het toch OK? Ik geloof zelf niet echt in voorbodes, daarbij, ik las al dat je plannen hebt om er op termijn een ander blok in te hangen, dus dan maakt dat ook niet uit!LotuzClioWilliams wrote:De proefrit ging helaas niet door. Hij wilde niet starten. Volgens de garage lag dat aan een kapotte bobine. Deze wordt vervangen en dan volgt de proefrit alsnog komende week. Hoe meer er vernieuwd wordt, hoe beter natuurlijk, maar aan de andere kant vraag ik me af of ik dit akkefietje niet als waarschuwing van hogerhand moet opvatten.


Wel jammer dat je proefrit niet doorging, hopelijk volgende week een proefrit naar volle tevredenheid!

-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 74
- Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 74
- Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM
Die proefrit stond voor vanmiddag gepland, maar ik kreeg zojuist te horen dat de AX niet aan de praat te krijgen is. Er is compressieverlies over drie cilinders gemeten. Deze AX gaat het voor mij dus niet worden. Ik ga rustig verder kijken.LotuzClioWilliams wrote:De proefrit ging helaas niet door. Hij wilde niet starten. Volgens de garage lag dat aan een kapotte bobine. Deze wordt vervangen en dan volgt de proefrit alsnog komende week.
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 74
- Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM
Ik ben blij dat een hoop ellende en kosten me bespaard is gebleven. Voor hetzelfde geld had ik binnen korte tijd al aan de motorconversie kunnen beginnen en daar zit ik nu echt niet op te wachten.
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 74
- Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 74
- Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM
De prijs is idd best hoog, maar voor een nette, technisch goede wagen ben ik best bereid om iets meer te betalen.
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)