Winterslaap

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

LotuzClioWilliams
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM

Winterslaap

Post by LotuzClioWilliams »

Ik heb een vrij nette Volcane gevonden met ca. 90k op de teller. Vergeleken met twee andere AX'jes die ik onlangs bekeken heb, ziet deze er een stuk beter uit. Maar het blijkt dat deze wagen jarenlang niet gebruikt is op wat korte ritjes na. Vandaar dat hij bij aflevering een grote beurt en APK krijgt (vloeistoffen, filters, distributieriem, banden, remmencheck). Dat klinkt goed, maar toch vraag ik me af wat de consequenties van zo'n winterslaap kunnen zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

boh, zal wel meevallen..

als een auto veel stilstaan kunnen rubbers uitdrogen.. dingen als banden en ophangingsrubbers..

controleer goed op roest, als de auto in een vochtige ruimte gestaan heeft wordt hij er niet beter op!

ik neem aan dat je het motorblok op lange termijn toch niet relevant vind? maar als alles bij een grote beurt vervangen wordt, ben ik daar ook niet eens bang voor... :)
Image

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

zie bovenstaand.

Mijn ervaring, ik heb een blok dat 3 jaar in de schuur heeft gestaan in mijn Bx gebouwd. Starten en lopen was het. Na een tijdje rijden merk je wel wat olie lekkages op, maar of die er al waren of van het staan gekomen zijn weet je natuurlijk niet.
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

LotuzClioWilliams
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM

Post by LotuzClioWilliams »

Af en toe wat olie bijvullen is niet zo erg. Maar ik heb het bij m'n Rallye meegemaakt dat ik bij elke keer tanken een halve liter bij moest vullen. Vandaar dat de kop toen door een gereviseerde kop vervangen is. Dat was een dure grap en dat zou ik met een nieuw wagentje voor dagelijks gebruik graag willen voorkomen.
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ik heb pas een AX gekocht die 7 jaar stilgestaan heeft, ding loopt prima en kwam op de reserveslof fluitend door de APK...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mijn GTI had 5jr niet gereden (of athans, vrijwel niet..)

enige wat er echt niet goed was, waren de vastgerrote remklauwen :P

rubbers e.d. waren gewoon nog goed.. blokje heeft uiteraard wel nieuwe olie gekregen..
vooral remvloeistof ALTIJD vervangen..
Image

LotuzClioWilliams
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM

Post by LotuzClioWilliams »

Okee, dat lijkt allemaal wel mee te vallen.

Misschien dat er op den duur een ander motortje (1.3, 1.4 of 1.6) in gaat, maar voorlopig wil ik even een zuinig wagentje voor korte ritjes. De Rallye is daar veel te dorstig voor.
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Wel oppassen, keerringen kunnen het soms niet waarderen.
Altijd meer PK's dan jou!

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

En in het begin even rustig aan: een koppakking kan het niet altijd waarderen als er meteen na een langere periode stilstand full pull gereden wordt...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

LotuzClioWilliams
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM

Post by LotuzClioWilliams »

Daar werd ik gisteravond ook nog op gewezen door de garage waar ik m'n auto's in onderhoud heb.

Ik ga morgen een proefrit maken. :)
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)

LotuzClioWilliams
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM

Post by LotuzClioWilliams »

De proefrit ging helaas niet door. Hij wilde niet starten. Volgens de garage lag dat aan een kapotte bobine. Deze wordt vervangen en dan volgt de proefrit alsnog komende week. Hoe meer er vernieuwd wordt, hoe beter natuurlijk, maar aan de andere kant vraag ik me af of ik dit akkefietje niet als waarschuwing van hogerhand moet opvatten. Image
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

LotuzClioWilliams wrote:De proefrit ging helaas niet door. Hij wilde niet starten. Volgens de garage lag dat aan een kapotte bobine. Deze wordt vervangen en dan volgt de proefrit alsnog komende week. Hoe meer er vernieuwd wordt, hoe beter natuurlijk, maar aan de andere kant vraag ik me af of ik dit akkefietje niet als waarschuwing van hogerhand moet opvatten. Image
Er kan altijd wat kapot gaan aan een auto, en als de garage het vervangt, dan is het toch OK? Ik geloof zelf niet echt in voorbodes, daarbij, ik las al dat je plannen hebt om er op termijn een ander blok in te hangen, dus dan maakt dat ook niet uit! ;) :D
Wel jammer dat je proefrit niet doorging, hopelijk volgende week een proefrit naar volle tevredenheid! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

LotuzClioWilliams
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM

Post by LotuzClioWilliams »

Ja, op termijn. Niet al binnen een paar maanden als het even kan. ;)
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)

LotuzClioWilliams
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM

Post by LotuzClioWilliams »

LotuzClioWilliams wrote:De proefrit ging helaas niet door. Hij wilde niet starten. Volgens de garage lag dat aan een kapotte bobine. Deze wordt vervangen en dan volgt de proefrit alsnog komende week.
Die proefrit stond voor vanmiddag gepland, maar ik kreeg zojuist te horen dat de AX niet aan de praat te krijgen is. Er is compressieverlies over drie cilinders gemeten. Deze AX gaat het voor mij dus niet worden. Ik ga rustig verder kijken.
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wel netjes dat ze je even bellen en het probleem ook gelijk melden...
ze hadden ook kunnen hopen dat je het niet merkte!
Image

LotuzClioWilliams
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM

Post by LotuzClioWilliams »

Ik ben blij dat een hoop ellende en kosten me bespaard is gebleven. Voor hetzelfde geld had ik binnen korte tijd al aan de motorconversie kunnen beginnen en daar zit ik nu echt niet op te wachten.
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Mag ik vragen waar deze volcane staat?
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

LotuzClioWilliams
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM

Post by LotuzClioWilliams »

106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Wel grappig, hier ben ik ook wezen kijken. Maar omdat ie zo lang had stil gestaan en de prijs best hoog is ben ik verder gaan kijken.
Denk dat je hierbij alle keerringen ook wel kan vervangen.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

LotuzClioWilliams
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: SatNov28, 2009 5:00:33 PM

Post by LotuzClioWilliams »

De prijs is idd best hoog, maar voor een nette, technisch goede wagen ben ik best bereid om iets meer te betalen.
106 Accent (1.1 8v) => 106 Rallye (1.6 8v) => Clio Williams (2.0 16v) => 106 Sport (1.6 16v) => ZX 16v (2.0 16v) +- 106 Rallye (1.3 8v) => Clio Williams (2.0 16v) + 106 Rallye (1.6 8v) +- AX GT (1.4 8v)

Post Reply