Zwabberen/veel overstuur na wisselen/upgrade schijvenas

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Zwabberen/veel overstuur na wisselen/upgrade schijvenas

Post by Drake »

Ik zit met het volgende probleem momenteel:

De achterkant voelt enorm los aan, alsof de boel los zit zegmaar en automatisch gaat meesturen. Hij wil ook enorm snel gaan oversturen, ondanks dat hij achter behoorlijk laag staat.

Normaal een bocht door gaat nog wel maar zodra je een lastwisseling krijg (zeg maar links>rechts en visa versa) gaat de achterkant meesturen en uiteindelijk ook flink oversturen, er valt op hoge snelheid gewoon niet mee te rijden. Alles zit gewoon correct vast zoals het hoort, geen speling e.d .Rubbers zijn powerflex alhoewel ik die dingen niet 100% vertrouw zou dat volgens mij niet enorm mogen uitmaken, schokdempers zijn tevens nieuw en verder geen gekke dingen e.d

De uitlijning voor is ruk maar of dat ook dermate invloed kan dat achterkant mee kan sturen durf ik niet te zeggen, met de 1.1 trommelsas en 155 bandjes achter had ik nergens last van (eerder enorm onderstuur natuurlijk).

Dit probleem had ik ook op de saxo die ik gesloopt heb maar daar was ook verder niks aan de te zien e.d Dat overstuur is aanzich geen ramp, kan opgelost worden met een dunnere stabi maar het lijkt te komen omdat de as "los" aanvoelt en zo de boel laat meesturen en hence oversturen.

Iemand dit probleem herkend?, verder lijkt iemand hier hetzelfde probleem te hebben:

http://www.106owners.co.uk/forums/threa ... hen-i-turn.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

drake, als je voor heel veel toe-in hebt, kan je best wel veel overstuur verwachten..

dat je da tmet je slappe trommelasje niet had, komt omdat de gewichtsverplaatsing dan opgevangen wordt door het overhellen, maar dat kan hij natuurlijk niet meer nu..

wat voor bandenspanning heb je achter?
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

owh en nog ff een stomme vraag, maar je zou niet de eerste zijn...

voor de achteras bevestiging zijn 2 verschillende maten bouten...
je hebt toch wel de goede gebruikt he ;)
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Spoorbreedte voor/achter? Of is ie voor nu te slap?
Die sporing voor zal niet echt helpen...
Altijd meer PK's dan jou!

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

q01z wrote:owh en nog ff een stomme vraag, maar je zou niet de eerste zijn...

voor de achteras bevestiging zijn 2 verschillende maten bouten...
je hebt toch wel de goede gebruikt he ;)
En Powerflex levert ook 2 verschillende maten rubbers voor de achteras (zit 2 mm verschil in)
Image Image Image

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Post by saxo100 »

Chris

Is het 16v blok misschien zwaarder dan de 1.4. Dan is je gewichtsverdeling misschien ongunstiger.

Enne anders schokbrekers al geprobeerd?

Misschien de kwaliteit van de banden?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Bas_S wrote:Spoorbreedte voor/achter? Of is ie voor nu te slap?
Die sporing voor zal niet echt helpen...
Spoorbreedte achter is gelijk aan een normale ax met et 19 achter en 17 voor, dus aanzich niks ernstig.

Hij is achter stug, behoorlijk stug zelfs om die reden baal ik nog veel erger gezien de veerbalans met voor/achter perfect is en ik daar niks aan wil gaan veranderen (en daar zit het probleem denk ook niet in).
q01z wrote:drake, als je voor heel veel toe-in hebt, kan je best wel veel overstuur verwachten..
hij heeft heel veel toe in, dus dat zou aanzich kunnen (1 wiel draait dus altijd extra hard de bocht dus in, alleen snap ik dat "losse" gevoel niet echt dan)
q01z wrote:owh en nog ff een stomme vraag, maar je zou niet de eerste zijn...

voor de achteras bevestiging zijn 2 verschillende maten bouten...
je hebt toch wel de goede gebruikt he ;)
Als het goed is wel, igg dezelfde als in de volcane e.d zaten (waar de as uit kwam). Sowieso voor de zekerheid nog wel even controleren alhoewel ik het voor 99% zeker weet dat het klopt.
q01z wrote:
wat voor bandenspanning heb je achter?
2.0 en later 2.3 maar beide gaven geen verandering.
saxo100 wrote:Chris

Is het 16v blok misschien zwaarder dan de 1.4. Dan is je gewichtsverdeling misschien ongunstiger.

Enne anders schokbrekers al geprobeerd?

Misschien de kwaliteit van de banden?
gewichtsverdeling is ok (zie rapport op een paar pagina's terug), de as weegt 5 kilo zwaarder dan een trommelas

Banden zijn kumho kh17, geen top banden maar ook niks verkeerds (jordi heeft met rijden naar de banden gekeken in welke zin de wang gaat vervormen en die kon echt weinig vervorming zien tot amper geen).

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik zou qua bandenspanning juist omlaag gaan, naar 1.9 of 1.8
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ik ook, maar om uit te sluiten dat de wang gaat vervormen door een te lage spanning hebben we hem omhoog gezet, uiteindelijk zal ik hem wel iets lager zetten.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

chris,

je wisseld een 1.1 as met een schijven as.

dus dikkere torsiestangen en een hele dikke antirolbar. Je achterkant is gewoon flink harder geworden. daarnaast zorgen de powerflexen voor minder werking van de carresorie. lijkt mij logisch dat de veerbalans uit de auto is. verwijder de stabi eens en kijk dan eens. Je hangt er ook nog eens een zwaarder blok in dus te vergelijken is het met niks meer van je vorige setup.

Maar achter harder is speelse achterkant. Dat is weer op te lossen door voor harder te gaan. maak je stabi eens los achter en kijk dan eens?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Klopt en dat erken ik ook in de zin van dat hij overstuur gevoelig is, maar dat de achterkant alle kanten op gaat dansen met lastwisselingen en voelt alsof er achter een meesturende as zit lijkt mij niet helemaal correct.

De voorkant heeft een 22mm stabi en een aardig stugge setup, de veerbalans kwa gevoel van voor/achter is gek genoeg perfect zodra ik een bocht induik zonder een lastwisseling zal hij netjes heel lichtjes gaan ondersturen maar er moet maar even een wisseling zijn en de achterkant gaat al dansen.

De volcane van jordi was extreem overstuur gevoelig maar die had geen last van een "losse" achterkant. Kijk ik kan de stabi wel losgooien maar ik heb het idee dat de "dansende" achterkant een andere oorzaak heeft (de saxo in het voorbeeld had een compleet standaard onderstel en exact hetzelfde probleem.

het overstuur is simpel op te lossen door een dunnere stabi te nemen (ik heb nog een 20/22 mm exemplaar liggen) maar de losse achterkant moet eerst "vast" worden.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik denk stiekem nog steeds dat je de verkeerde bouten hebt ;)

onder een ph2 horen 12mm bouten te zitten
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Hoe voelt ie dan met insturen? En hoe is het hoogteverschil voor/achter?

Betreft bandenspanning probeer eens voor 2 bar en achter 1.8..
Altijd meer PK's dan jou!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Insturen voelt goed, scherp en mooi strak.Verschil in hoogte kan ik zo 1 2 3 niet even in cijfers uitdrukken maar hij staat achter behoorlijk laag.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

verschil in achterdempers.
herkenbaar sinds ik 1 lekke demper heb. ("nieuwe" ligt nu klaar)

breekt snel uit, weg sporing is irri, en betonplaatwegen (belgië) is hopeloos.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

dempers zijn identiek en praktisch nieuw.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...hetgeen evengoed geen garantie geeft dat ze ook echt goed zijn. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

dat voel je echt wel ;)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

de toe-in naar toe-out gezet maar na een rondje rijden geen effect kwa achterkant.

Volgende stap is de stabi-stang loshalen om te kijken wat voor effect dat heeft (maarja zelfs al gaat dat helpen klopt er iets niet gezien er zat mensen met een 1.6 rondrijden en een schijvenas).

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

misschien is juist je stabistang in je achteras kapot of werkt niet goed...

Ik heb een beetje het zelfde rijgedrag... en ik heb geen stabistang.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Post Reply