Stotteren Peugeot 106

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
P106
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuAug19, 2010 3:15:07 PM

Stotteren Peugeot 106

Post by P106 »

Sinds een tijdje zit ik met het volgende probleem;

Als de auto warm is stottert hij af en toe, alsof een cylinder een slag overslaat. Een maand geleden werd dit steeds erger totdat ik helemaal stil kwam te staan. Bleek aan de bougiekabels te liggen, vervangen en probleem leek opgelost. Gelijk grote beurt gegeven, bougies waren vuurrood maar verder oke en allemaal gelijk. Verder ook brandstoffilter uit voorzorg vervangen.

Sinds deze week komt het echter weer terug, maar mist nu ook duidelijk vermogen van circa 2000 tot 3000 toeren. Het gekke is dat het pas gebeurd na een kilometer of 50.

Waar zou dit nog aan kunnen liggen? Ik zit zelf te denken aan de ontstekingsmodule, zou dit nog ergens anders aan kunnen liggen? Brandstofpomp lijkt me sterk aangezien ik de eerste 50km nergens last van heb.

Het gaat overigens om een Peugeot 106 uit 1996, 1.4 multipoint met 192.000km op de teller.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ik denk hard met je mee: of module of bobine
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

P106
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuAug19, 2010 3:15:07 PM

Post by P106 »

Das mooi, ik had er al even naar gezocht en krijg er 2:

Deze:
Image

En deze:
Image

Welke van de 2 is het?

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Alletwee, maar da's afhankelijk van je huidige ontstekingssyteem.
Heppie een fotootje van onder de kap?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

P106
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuAug19, 2010 3:15:07 PM

Post by P106 »

Aah, top!

Ik heb een oud systeem, dus met kabels. Ik vroeg me al af waar die rail zat, maar die heb ik dus niet, verward met de injectierail die erop lijkt.

Inmiddels een nieuwe besteld, hopelijk van de week binnen en hopelijk dat het dan is opgelost.

Bedankt voor de reacties alvast, ik laat het nog wel weten als het is gelukt!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik zou tegelijk met de bobine ook je ontstekingsmodule vervangen, die kunnen elkaar namelijk overhoop helpen en dat zou zonde zijn van je nieuwe bobine

P106
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuAug19, 2010 3:15:07 PM

Post by P106 »

Hmm, ok. Wat bedoel je precies met de ontstekingsmodule? Ik dacht dat een dis bobine direct werd aangestuurd door de ECU?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Bij een Magneti Marelli computer wel, ja.
Maar bij een Bosch MP3.1 ECU is dat niet het geval.
De ontstekingsmodule is een zwart blokje dat er ongeveer zo uitziet:
Image
(maar dan met 5 contactjes)

Let er bij vervangen van dat ding op dat het metaal waar 'ie op vast geschroefd wordt, eerst goed schoongemaakt is, vóór je de nieuwe plaatst!
Smeer vóór het plaatsen van de nieuwe de metalen achterkant in met een dun laagje warmtegeleidende pasta (die witte zooi die je bij elke fatsoenlijke computerwinkel kunt kopen!).

P.s.: 't kan trouwens heel goed zijn dat jouw motor een Magneti Marelli ECU heeft. Maar da's iets wat je zelf kunt nakijken door even op de sticker van de ECU te kijken. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

P106
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuAug19, 2010 3:15:07 PM

Post by P106 »

Ik heb inderdaad een Magneti Marelli computer, dus dan blijft het bij alleen de bobine neem ik aan.

Bedankt!

Post Reply