Brandstof

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

v.andriessen
AX Master
AX Master

Brandstof

Post by v.andriessen »

He mensen even een vraagje.

Ik weet niet goed waar ik dit topic moet neer zetten dus als het bestuur vindt dat het ergens anders moet... be my guest!

Maar waar het op neer komt:

Normaal tank ik altijd v-power. Soms heb ik in de gaten dat mijn autootje daar goed op rijdt, maar soms is het dus helemaal ruk...
MIjn vader opperde dat er nog wel eens gesjoemeld wordt met verschillende brandstoffen. Dat er dus helemaal geen v-power uit de pomp komt maar gewoon 95 omdat de v-power op was. Dat soort praktijken.
Nou heb ik onlangs bij de esso getankt. De nieuwe 98 van hun. Dat schijnt een 95 brandstof te zijn met een toevoeging die er voor zorgt dat het de zelfde eigenschappen heeft als octaan 98.
NOu moet ik zeggen dat hij nog nooit zo goed heeft gereden. Hij trekt bij veel lagere toeren een stuk harder en op de snelweg merk ik het ook, dat ik meer vermogen lijk te hebben.

Heeft iemand anders al de supreme van esso getankt en iets gemerkt?
Of heeft iemand anders ook wel eens het gevoel dat je andere brandstof hebt getankt dan dat er op de pomp stond??
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Ik heb er nog nooit wat anders in gehad dan Euro95, en daarmee haal ik makkelijk 1 op 15-16.
Bovendien tank ik bij een Tinq, waarvan altijd wordt gezegd dat ze restpartijen verkopen en ook daarmee heb ik nooit problemen ondervonden.
Super, V-power of weet ik wat voor super-uber-benzine is niet alleen slecht voor de portemonnaie, maar ik zie de toegevoegde waarde ervan niet...
Donder er ook gewoon Aldi-olie in, anders vreet ze maar brood....

:lol:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

v.andriessen
AX Master
AX Master

Post by v.andriessen »

Pascal wrote:Ik heb er nog nooit wat anders in gehad dan Euro95, en daarmee haal ik makkelijk 1 op 15-16.
Bovendien tank ik bij een Tinq, waarvan altijd wordt gezegd dat ze restpartijen verkopen en ook daarmee heb ik nooit problemen ondervonden.
Super, V-power of weet ik wat voor super-uber-benzine is niet alleen slecht voor de portemonnaie, maar ik zie de toegevoegde waarde ervan niet...
Donder er ook gewoon Aldi-olie in, anders vreet ze maar brood....

:lol:
ja met m'n 1.1 deed ik dat ook, maar een 1.6 8v rallye met 105 pk vindt het echt wel lekker om 98 te slurpen....

bovendien is het al meerdere malen bewezen dat als er 98 wordt geadviseerd dat het dan ook echt uit maakt.
Bij turbo motoren is het helemaal sterk te merken.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

ey vinny.. leuk dat je hier over begint :D

me vader en ik zweren namelijk beide dat vpower geen donder uitmaakt.. nog erger, zn diesel loopt erg slecht op vpower diesel.. en mn 924S en gewone 924 pingelen op vpower net zo hard als op gewone 95..
ik tank altijd BP-ultimate, dat werkt voor mijn auto's tot nu toe het beste!
(of pure 98 natuurlijk :oops:)
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Ik vind die vpower ook niet zo best.. De benzine dan...

Mijn pajero MOET 98 (of vpower of bp ultimate..) lekker prijzig. Ik tank nu eigenlijk altijd autoradam 98 benzine, en opzich gaat dat prima.

Moet wel zeggen dat die keren dat ik hem bij de Esso heb getankt (en dan die suprime oid) het leek alsof ie zuiniger te rijden was.

AXjes zuipen maar gewoon 95, die pajero op 98 is al duur genoeg :oops:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

v.andriessen wrote: bovendien is het al meerdere malen bewezen dat als er 98 wordt geadviseerd dat het dan ook echt uit maakt.
In het instructieboekje van m'n CX staat met dikke letters vermeld dat er alléén Superbenzine (98 RON) inmag.
Ding loopt uitstekend zonder pingelen op Euro95...
Jouw 1.6 is gewoon een 8-kleppertje met een relatief lage compressieverhouding, dus kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het ding niet op Euro95 zou lopen..
Uiteraard is iedereen vrij om erin te knikkeren waar hij/zij zich prettig bij voelt: voor de één is de allerduurste benzine en dito motorolie niet goed genoeg, voor de ander is bouwmarktspul ook prima...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

v.andriessen wrote: ja met m'n 1.1 deed ik dat ook, maar een 1.6 8v rallye met 105 pk vindt het echt wel lekker om 98 te slurpen....

bovendien is het al meerdere malen bewezen dat als er 98 wordt geadviseerd dat het dan ook echt uit maakt.
Bij turbo motoren is het helemaal sterk te merken.
ik kan je gelijk geven, mijn gti doet het ook veel beter (vooral soepeler) op euro 98 als euro 95 :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Hmm, klinkt een beetje als de audiofielen-onderwerpen: de 1 zweert bij supergeisoleerd dikke kabels a 200 euro strekkende meter,
de ander koopt een setjes speakerkabels bij de bouwmarkt en het is precies hetzelfde.

Zou het niet ook voor een deel een gevoelskwestie zijn? Ik heb mijn pogingen om betrouwbaar verbruik en gedrag te meten op basis van benzine, omdat ik bepaalde storende factoren echt niet kan uitsluiten (denk: vocht, kou, warmte, slijtage van onderdelen, etc)

v.andriessen
AX Master
AX Master

Post by v.andriessen »

raoel wrote:Hmm, klinkt een beetje als de audiofielen-onderwerpen: de 1 zweert bij supergeisoleerd dikke kabels a 200 euro strekkende meter,
de ander koopt een setjes speakerkabels bij de bouwmarkt en het is precies hetzelfde.

Zou het niet ook voor een deel een gevoelskwestie zijn? Ik heb mijn pogingen om betrouwbaar verbruik en gedrag te meten op basis van benzine, omdat ik bepaalde storende factoren echt niet kan uitsluiten (denk: vocht, kou, warmte, slijtage van onderdelen, etc)
Nou het was eigenlijk uit luiheid dat ik bij de esso ging tanken. Ik vertrouw die verschillende benzines ook niet echt (al tank ik altijd v-power) maar hij loopt gewoon echt beter. Ik snap er niets van. Ik dacht eerst dat het aan het weer lag of zo, maar ook van de week vroor het en nog steeds meer vermogen. Mijn uitlaat klink zelfs anders... Tis echt een raadsel.... of het werkt echt....
Maar die v-power tank ik niet meer. Volgens mij is dat gewoon 95, tis ook erg goedkoop hier in rotterdam... daar moet wat achter zitten....

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Een poosje geleden heb ik hier een item over gezien bij een autoprogramma. (waarschijnlijk 5th gear op Discovery) Daar hebben ze met 3 verschillende auto's (Renault Clio, Volkswagen Golf GTI en Subaru Impreza) 3 verschillende brandstoffen getest (normale Euro 95, V-Power en nog een premium brandstof). Met elke auto/brandstof combinatie zijn ze de rollenbank opgegaan.

Resultaat was dat het bij de Clio niet uitmaakte welke brandstof werd gebruikt. Bij de Golf werd er een vermogensverschil gemeten van een paar PK en bij de Impreza was het verschil zelfs meer dan 10-15 PK.
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

waaruit we kunnen opmaken dat de motor van de clio het minst 'opgevoerd' is..
Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jk »

q01z wrote:waaruit we kunnen opmaken dat de motor van de clio het minst 'opgevoerd' is..
Zou het in dat opzicht ook met de sensors en de mapping te maken kunnen hebben?

Ik tank gewoonlijk BP en er is in lopen en reageren van de 1.1i motor beslist verschil tussen RON 95 en RON 98 Ultimate.

Hetzelfde merk ik op bij het tanken van gewone diesel en Ultimate diesel in mijn C5 HDi. (Of het ook bij diesels van 30 jaar oud zo'n verschil uitmaakt denk ik niet, bij mijn Land Rover merk ik geen verschil bijvoorbeeld).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

Jk, als hij door zn mapping ook met 95 af kan, dan is hij toch gewoon minder opgevoerd? ;)
Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jk »

q01z wrote:Jk, als hij door zn mapping ook met 95 af kan, dan is hij toch gewoon minder opgevoerd? ;)
Hoe werkt chiptuning dan?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Chiptuning is niets anders dan het aanpassen (of voor de gek houden) van een aantal parameters.
Zo kan inspuitmoment, -duur en -hoeveelheid worden aangepast en dito ontsteking.
Dat zodoende vermogenswinst kan worden behaald mag duidelijk zijn, vaak gaat dit wel ten koste van verbruik, uitstoot en levensduur....
Ik heb al meerdere getunede oa. Transportertjes voorbij mogen zien komen met een daardoor ralle versnellingsbak...

De meeste automotoren worden gebouwd op vooral levensduur, die zijn dus modaal/mild getuned.
Met zo'n motor onder de kap zul je weinig merken van (kleine) octaanverschillen bij brandstof.
Een hoger getunede motor (zoals bij (super)sport auto's) geven geen drol om levensduur...als je maar lol hebt.
Daar kun je inderdaad vermogenswinst halen door het tanken van de juiste benzines.
Wist je dat de gemiddelde levensduur van een Ferrari slechts 60K is?
Dure kilometertjes...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

Met het Sportje altijd 98' getankt, liep ie een stuk lekkerder op dan die 95 pruttel.

Die V-power heb ik dus nog nooit wat van gemerkt, zowel in de AX'en (benzine) als in de peug (diesel). Ik koop die meuk niet weer. Tinq benzine is volgens mij wisselend, de ene keer bevalt het beter dan de andere keer. Net of er verschil tussen zit.

Met de diesel maakt het toch geen flikker uit, die verbrand alles wat een beetje brandbaar is heb ik zo het idee. (en stinken dat ie doet, vooral op de kleine stukjes naar de supermarkt. De eindbestemming is een parkeergarage. :D )
AX GTI '91

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Tankte met me scootertje ook wel is van die zooi, Enige verschil dat ik merk is dat die sneller op top is als je er met 2 man opzit. En dat die met de V-power of elders niet zoveel 2-takt olie slurpt. Bij auto is het voor mij nog een vraag,

Maar die Shell Fuel save, dat helpt dan weer voor geen meter.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

die fuelsave zal je met een brommer inderdaad echt niet merken..

als we willen weten of dat helpt, moeten we het even aan ome Rio vragen :)
RIOOOO, helpt dat?
Image

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

in de ax en 106 merk ik weinig verschil, in de J7 echter wel een enorm verschil tussen 95 en 98. ik vermoed dat bij een gemiddeld injectiesysteem de ecu tijd nodig heeft om zich aan te passen aan de andere brandstof dus dat je het verschil bij 1 keer tanken niet gelijk merkt.

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by lekkersimpel »

Bossie wrote:Een poosje geleden heb ik hier een item over gezien bij een autoprogramma. (waarschijnlijk 5th gear op Discovery) Daar hebben ze met 3 verschillende auto's (Renault Clio, Volkswagen Golf GTI en Subaru Impreza) 3 verschillende brandstoffen getest (normale Euro 95, V-Power en nog een premium brandstof). Met elke auto/brandstof combinatie zijn ze de rollenbank opgegaan.

Resultaat was dat het bij de Clio niet uitmaakte welke brandstof werd gebruikt. Bij de Golf werd er een vermogensverschil gemeten van een paar PK en bij de Impreza was het verschil zelfs meer dan 10-15 PK.
Moet je er ook bij vermelden dat dit alleen op de rollebank te meten was he, in het betreffende programma (ik weet ook niet meer waar het was) werd ook gemeld dat het verschil in vermogen niet merkbaar was onder het rijden, dit omdat de auto's die met die brandstof overweg konden al zoveel vermogen hadden dat het beetje wat er bij kwam geen merkbaar verschil maakte.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Post Reply