Er lekt brandstof bij het voltanken
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Er lekt brandstof bij het voltanken
Beste AX-club genoten,
Sinds een tijdje heb ik een AX waar ik een dik jaar niet zo heel veel in gereden heb. Nu moest ik laatst dus tanken en bij het voltanken vlak voordat hij klik zegt hoor ik wat sijpellen onder de auto. Het komt in het midden van de auto t.h.v. de brandstoftank weg. Ik schat dat er zo'n 2 liter op de grond lag totdat het gestopt was met sijpellen.
Nu heb ik hier al wat lopen zoeken en verhalen gelezen over een dampretourslang. Initieel dacht ik namelijk dat het plaatmateriaal van de brandstoftank was gaan roesten. Het bovenste deel van de tank tussen de tank en het chassis. Maar meerdere mensen beginnen over de dampretour slang welke porieus is geworden na verloop van tijd.
Na tientallen telefoontjes ben ik er niet in geslaagd een goede brandstof tank te vinden (nieuw niet meer leverbaar, imitatie ook niet gevonden, sloop had ze niet meer liggen).
Hoe vaak gebeurd het dat de tank verroest is ten opzichte van een porreuse dampretour slang? En komt deze dampretourslang ongeveer in het midden van de brandstoftank uit? En heeft iemand een technische tekening of plaatje hoe zo'n dampretourslang op de tank aangesloten zit?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit euvel want ik wil over drie weekjes met de auto naar Italie rijden.
Groetjes Vincent
Sinds een tijdje heb ik een AX waar ik een dik jaar niet zo heel veel in gereden heb. Nu moest ik laatst dus tanken en bij het voltanken vlak voordat hij klik zegt hoor ik wat sijpellen onder de auto. Het komt in het midden van de auto t.h.v. de brandstoftank weg. Ik schat dat er zo'n 2 liter op de grond lag totdat het gestopt was met sijpellen.
Nu heb ik hier al wat lopen zoeken en verhalen gelezen over een dampretourslang. Initieel dacht ik namelijk dat het plaatmateriaal van de brandstoftank was gaan roesten. Het bovenste deel van de tank tussen de tank en het chassis. Maar meerdere mensen beginnen over de dampretour slang welke porieus is geworden na verloop van tijd.
Na tientallen telefoontjes ben ik er niet in geslaagd een goede brandstof tank te vinden (nieuw niet meer leverbaar, imitatie ook niet gevonden, sloop had ze niet meer liggen).
Hoe vaak gebeurd het dat de tank verroest is ten opzichte van een porreuse dampretour slang? En komt deze dampretourslang ongeveer in het midden van de brandstoftank uit? En heeft iemand een technische tekening of plaatje hoe zo'n dampretourslang op de tank aangesloten zit?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit euvel want ik wil over drie weekjes met de auto naar Italie rijden.
Groetjes Vincent
Ja die heb ik wel los gehad maar het was daar vrij droog allemaal. Ook zag ik geen zichtbare beschadigingen aan de slangen onder de gaten. Maar ze lopen natuurlijk verder door tussen chassis en tank. Hoe makkelijk is het zo'n slang te vervangen? Moet de hele tank er onder weg?Bossie wrote:Grote kans dat het de dampretourslang is. Ik denk niet dat je tank is doorgeroest, ze zijn nl. van kunstof Kijk maar even onder de grote zwarte doppen onder je achterbank.
slang is te bestellen bij wildkamp
De maat staat ergens bij de faq, zal zo even kijken
16 mm binnenmaat dacht ik en je hebt een metertje nodig
De maat staat ergens bij de faq, zal zo even kijken
16 mm binnenmaat dacht ik en je hebt een metertje nodig
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=17425
16 mm binnen diameter 115 cm lang
tank moet er onder vandaan. Bij wildkamp ben je d8 ik 10tje kwijt, bij dealer orgineeel 38 euro.
Bij wildkamp die buiten diameter is dikker maar het past wel, gewoon goed hard terug douwen
Overigens had ik dus idd hetzelfde probleem met de GT, bij voltanken gooide die er weer een half litertje uit. Dampretour had bij aansluiting een scheur zitten.
16 mm binnen diameter 115 cm lang
tank moet er onder vandaan. Bij wildkamp ben je d8 ik 10tje kwijt, bij dealer orgineeel 38 euro.
Bij wildkamp die buiten diameter is dikker maar het past wel, gewoon goed hard terug douwen
Overigens had ik dus idd hetzelfde probleem met de GT, bij voltanken gooide die er weer een half litertje uit. Dampretour had bij aansluiting een scheur zitten.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Het is bijna zeker zoals al eerder gesteld de dampretourslang.
Met een beetje moed, geduld enz. is het te doen om tank een klein stukje te laten zakken en dan de slang vervangen.
Stuur anders even een pb'tje naar Michel (MBa@NL) die heeft het een paar weken geleden nog voor elkaar gekregen op bovenstaande manier.
Groetjes, Henk
Met een beetje moed, geduld enz. is het te doen om tank een klein stukje te laten zakken en dan de slang vervangen.
Stuur anders even een pb'tje naar Michel (MBa@NL) die heeft het een paar weken geleden nog voor elkaar gekregen op bovenstaande manier.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Soms kan het ook de afsluiting van de vlotter zijn.
Ook dat merk je enkel bij geheel aftanken.
Daar kun je bij als je de achterbank verwijderd, onder de (2) zwarte deksels die dan zichtbaar zijn.
Ook dat merk je enkel bij geheel aftanken.
Daar kun je bij als je de achterbank verwijderd, onder de (2) zwarte deksels die dan zichtbaar zijn.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Het is vrijwel altijd de dampretour
Tank eronder vandaan is niet zon punt hoor!!
Uitlaat ff weg, en dan die 2 boutjes losmaken en wrikken
Wel zorgen dat je tank leeg is anders is tie zo zwaar!
Tank eronder vandaan is niet zon punt hoor!!
Uitlaat ff weg, en dan die 2 boutjes losmaken en wrikken
Wel zorgen dat je tank leeg is anders is tie zo zwaar!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Dat is wat ik ook wel heb ondervonden ja!grietje wrote:Het is vrijwel altijd de dampretour
Niet nodig, gewoon op een krik laten zakken (blijft hangen aan een kant namelijk en zolang je em niet te ver laat zakken stortie er ook niet onderuit) en je kan de oude eruit trekken en de nieuwe er zo weer in terug schuiven, bovenop de tank is het even lastig erbij komen maar vond het goed te doen als je het klemmetje maar met een niet al te grove tang vastpakt.grietje wrote:Tank eronder vandaan is niet zon punt hoor!!
uitlaat heb ik op de eindpot los gemaakt (koppeling losgehaald) en op een as steun gezet maar niet helemaal los.grietje wrote:Uitlaat ff weg, en dan die 2 boutjes losmaken en wrikken
Tank was bij mij nog bijna helemaal vol maar een lege tank zal ongetwijfelt beter werken inderdaad.grietje wrote:Wel zorgen dat je tank leeg is anders is tie zo zwaar!
Ik vond tank eraf makkelijker
Kon ik meteen die kleine ook doen en alles ff schoonmaken van onder
Zoveel werk extra was het niet, en heb het ook in me eentje gedaan, het terug hangen met 2 krikken gedaan haha. Ging best
Kon ik meteen die kleine ook doen en alles ff schoonmaken van onder
Zoveel werk extra was het niet, en heb het ook in me eentje gedaan, het terug hangen met 2 krikken gedaan haha. Ging best
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).