Welk 1600 onderblok

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
AwAutosport
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Welk 1600 onderblok

Post by AwAutosport »

Hallo ax vrienden,

Hier is mijn volgende vraag alweer, leuk aan zon forum is dat iedereen elkaar kan helpen

zijn er alluminium onderblokken waar een ax 1300 sport kop op past?

vriendelijke groeten,

Awautosport

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Misschien is het dan ook leuk als je je even voorstelt in het wie-is-wie deel op het forum. Dan weten we ook wie we advies geven en waar het aan besteed wordt ;)

Welk onderblok je kunt gebruiken weet ik niet. Lees daarvoor de wie-is-wie van Tijmen eens door. http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=9904

Hij rijdt een sport met 1.6 onderblok. Ik geloof vanaf pagina 10-12 dat er wel de nodige info is te vinden.
Image Image Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

pffff tis een 1.6 uit een 306 van 1997..... Heb echt de ballen verstand van exacte bloktypes.

Wel rekening houden met of je bak er ook voor past als je de sportbak wil gebruiken.

't wil wel lopen in ieder geval 8)
AX GTI '91

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Er bestaan geen alu 1600 blokken, het beste kan je een 1600 onderblok met oliesproeiers voor de zuigers nemen.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

ja maar welke motorcode is dat dan ?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

AwAutosport
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by AwAutosport »

Ik zal wel ff een profiel maken,

Trouwens er bestaan wel 1600 alluminium onderblokken, kijk maar naar de Citroën xantia deze heeft een onderblok van alluminium, echter weet ik niet of de kop past vandaar dat ik de vraag hier stelde, Thijmen is die van jou wel van alluminium?

Vriendelijke groeten,

AwAutosport

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

maar is dat onderblok een TU onderblok? Ik denk haast zeker van niet en dus past het ook niet zo maar in je ax.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

denny wrote:maar is dat onderblok een TU onderblok? Ik denk haast zeker van niet en dus past het ook niet zo maar in je AX.
Daar zat ik ook aan te denken, maar de XU blokken beginnen toch bij 1.8?

Edit: blijkbaar toch niet, ze beginnen toch bij 1.6 (XU5):
http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_XU_engine

Andere bron op internet begon bij XU7 --> 1.8
Image Image Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

AwAutosport wrote:Ik zal wel ff een profiel maken,

Trouwens er bestaan wel 1600 alluminium onderblokken, kijk maar naar de Citroën xantia deze heeft een onderblok van alluminium,
de 1600 8v van de xantia is een XU moterblok en kan niet icm een TU kop gebruikt worden.
denny wrote:ja maar welke motorcode is dat dan ?
Goede vraag, ik dacht alleen de TU5 J2/L3
Last edited by Drake on TueMay19, 2009 4:29:14 PM, edited 1 time in total.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Drake wrote:
AwAutosport wrote:Ik zal wel ff een profiel maken,

Trouwens er bestaan wel 1600 alluminium onderblokken, kijk maar naar de Citroën xantia deze heeft een onderblok van alluminium,
de 1600 8v van de xantia is een XU moterblok en kan niet icm een TU kop gebruikt worden.
Buiten dat, het is een kunst om een XU in een AX te hangen, aangezien de motorruimte van de AX voor de TU is ontworpen en niet voor de XU.
Image Image Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Bossie wrote: Buiten dat, het is een kunst om een XU in een AX te hangen, aangezien de motorruimte van de AX voor de TU is ontworpen en niet voor de XU.
Het kan maar vraag niet hoe (ik heb wel eens foto's gezien van een mi16 blok in een ax), en als ik zie hoeveel ruimte er in de 306 vrij is wil je dat echt niet (je kan niet eens zonder brug en speciaal gereedschap het oliefilter vervangen).

Post Reply