De foto's in deze How-To zijn gemaakt van het injectiehuis zoals ik dat aantrof in mijn '94 Volcane (die ik van de sloop heb gered).
Reden voor deze How-To waren vooral de inmiddels vaker voorkomende problemen met 1.1i motoren, zoals te hoog stationair, onregelmatig toerental, te hoog CO (bij APK 4-gas meting), hoog brandstofverbruik en gewoon smerig aanzicht van het injectiehuis.
Eenmaal uit de auto gedemonteerd zag het injectiehuis er zo uit:

De rode pijlen geven de twee torx-bouten aan waarmee het injectiehuis op het inlaatspruitstuk vast zit. (Torx-30)
(Let op: de bout rechtsboven kan er NIET helemaal uit, omdat de zwarte ring in de weg zit! EERST de bout linksonder losdraaien!)



1. Brandstof aanvoer
2. Brandstof retour
3. Vacuüm voor tankdamp-afvoer (via koolfilter)

De groene pijlen geven de torx-boutjes aan waarmee de zwarte kunststof ring (waaraan de luchtkap op het injectiehuis zit) vast zit. (Torx-30)

De losse kunststof ring met daarnaast de sealring.


Draai de twee torx-boutjes aan de zijkant los. (Torx-30)

Nu kan het kabelboomje verwijderd worden.
De twee stekkertjes zitten met lipjes aan de zijkant op de connector geborgd.

Vervolgens kan het bovendeel los gemaakt worden onderste deel.
De pijlen geven kunststof klikpennen aan, welke voorzichtig een beetje naar binnen geduwd moeten worden, zodat het bovendeel los komt.
Ga voorzichtig te werk, want als de ene kant ineens los schiet, breekt de andere pen af!

Het bovenste deel (injector-deel), het onderste deel (gasklep-deel) en pakking tussen de twee delen.
Nu kan het grondige reinigen beginnen!

Ik heb er trouwens voor gekozen om de brandstofdrukregelaar (onder de ronde kap middenonder op het injectiehuis) NIET los te maken, om het membraan niet te beschadigen.

Onderzijde injector-deel. Hier is de luchtinlaattemperatuursensor reeds verwijderd.

En hier is 'ie weer terug geplaatst.
De sensor zit met twee torx-boutjes vast. (Torx-10)
Let op: het kan zijn dat een van de boutjes niet gemakkelijk los wil draaien. Mijn dringend advies: [/u]NIET[/u] verder los proberen te draaien, want dan breekt het boutje af!! Gewoon terug vast draaien en sensor lekker laten zitten!

De gele pijl geeft de plaats van een torx-boutje aan, waamee de borg-vork over de injector vast zit. (Torx-20)
Als je de borg-vork verwijderd hebt, kun je de injector vanaf de ONDERKANT er voorzichtig met je duim uit duwen.


De losse injector. Opvallend verschil met Bosch injectoren is dat de haakse connector direct op de injector vast zit.
De rode pijlen geven de twee sealringen aan.
Terugplaatsen van de injector in het injectorhuis gaat (vooral het laatste stukje) het beste met een draaiende beweging.
De onderste helft van het injectiehuis is niet zo indrukwekkend, dus daar heb ik verder geen foto's van gemaakt. Gewoon rondom lekker schoon poetsen met motorreiniger.
Wat wèl een heel belangrijk onderdeel in de onderste helft is, is de stationair-stappenmotor. Deze zit met twee torx-boutjes vast. (Torx-20)
Met een beetje subtiel wrikken komt de stappenmotor uit z'n huis:

De groene pijl geeft de afsluiter aan. Vaak zit hier een dikke laag aanslag (roet, olie, vuil, whatever) op. Belangrijk is dat deze afsluiter weer goed schoon is!

En ook de bodem van het stappenmotorhuis moet natuurlijk heel goed schoon gemaakt worden!!
>> Gevolgen van een vervuilde afsluiter is dat er valse lucht het inlaatspruitstuk kan. De ECU regelt normaal zelf de hoeveelheid 'valse lucht' dmv. de stappenmotor en weet door de stand van de stappenmotor precies hoeveel extra benzine er geïnjecteerd moet worden. Echter als er meer valse lucht de cylinder in gaat dan de ECU weet, klopt de mengselverhouding niet, hetgeen resulteert in een te hoog stationair (de ECU gaat meer brandstof inspuiten, omdat de lambda-sensor zeurt over te veel rest-zuurstof in de uitlaatgassen) en te hoge CO-uitstoot (als gevolg van verkeerd mengsel).
Na alles schoon gemaakt te hebben, kan alles weer terug in elkaar gezet worden.
De injector weer terug in z'n houder.
De stappenmotor terug in z'n huis.
Het injector-deel weer bovenop het gasklepdeel (vergeet de pakking niet!)
Het kabelboomje weer terug monteren.
Dan nog de zwarte kunststof ring weer bovenop het injectiehuis (past maar op 1 manier!)
Als je alles goed hebt gedaan, ziet het resultaat er zo uit:




Hier is de plaats van de stationair-stappenmotor nog eens goed te zien.
Aanvullende reacties:
Joost wrote:na het demonteren het palletje wat uit de stappenmotor komt NIET op en neer bewegen want dan ben je toe aan een nieuwe.
MNM(tm) wrote:Vergeet dat "even" maar!
Als je 't injectiehuis echt goed wilt schoon maken, moet je rekenen op zo'n 2½ uur werk! (Maar dan is 'ie ook echt weer helemaal bling-bling als je klaar bent!)
MNM(tm) wrote:Neuh, de enige pakking die eventueel van belang is, is die tussen het injectiehuis en het inlaatspruitstuk. Maar die blijft meestal aan de onderkant van het injectiehuis vast zitten en is zelden stuk. (Niet eraf halen dus tijdens het schoonmaken, dan kan 'ie gewoon nog jaren mee.)
Mocht die pakking echter wèl stuk zijn, neem dan een kartonnen melkpak en knip/snij daar een nieuwe pakking uit.