In plaats van de auto te verlagen wil ik de mijne ophogen, om meer bodemvrijheid te krijgen.
De bedoeling is om de auto Sahara proof te maken.
Heb de woestijn vorig jaar al bedwongen met een pug 405 station maar wil mettertijd het met de Ax gaan doen(7000km naar Gambia).
Ms weet een van jullie welke voorpoten er nog meer onder passen waardoor de auto al hoger komt.
Komen nog grotere velgen met hogere banden onder, is ook al aantal cm.
AX ophogen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Onder m´n Xsara heb ik aan de achterzijde hulpveren gemonteerd. Hierdoor kwam de auto aanzienlijk hoger te staan en zakte deze beladen minder ver in.
Voor de AX weet ik niet of er dergelijks sets te krijgen zijn. Gewoon eens zoeken voor bijv. hulpveren voor een Saxo, 106, die zijn net nog wat jonger.
Hulpveren zijn er voor de voor en achterzijde als ´t goed is. Achter zou je ook de torsie-as kunnen verdraaien, komt ie ook hoger op z'n pootjes.
Succes!
Voor de AX weet ik niet of er dergelijks sets te krijgen zijn. Gewoon eens zoeken voor bijv. hulpveren voor een Saxo, 106, die zijn net nog wat jonger.
Hulpveren zijn er voor de voor en achterzijde als ´t goed is. Achter zou je ook de torsie-as kunnen verdraaien, komt ie ook hoger op z'n pootjes.
Succes!
Re: AX ophogen
Op hogen is niet nodig. Onze sahara mobiel in 2006 was gewoon een standaard 1.1 die zo zwaar beladen was dat de achterkant 4 cm lager hing en nog waren we de enige auto die niet heeft vastgezeten in de woestijn. Gewoon de snelheid erin houden (gemiddeld cruisde de ax met dik 130 door de zandduinen.) Wel carterbescherming maken. onze carterbescherming van 6 mm plaatstaal was na de rit heel vakkundig helemaal overal omheen gevouwen. Is wel lachen als je ziet wat een ax kan hebben dan als je met 130 vanuit het zand het kamelengras induikt en dan flink wat meters door de lucht vliegt om vervolgens gewoon met 70km/u je weg te vervolgens terwijl de rest van de groep in slakkengang gaat (rest bestond uit een 205 gti, toyota corolla, subaru (2wd) en een seat terra).andre69 wrote:In plaats van de auto te verlagen wil ik de mijne ophogen, om meer bodemvrijheid te krijgen.
De bedoeling is om de auto Sahara proof te maken.
Heb de woestijn vorig jaar al bedwongen met een pug 405 station maar wil mettertijd het met de AX gaan doen(7000km naar Gambia).
Ms weet een van jullie welke voorpoten er nog meer onder passen waardoor de auto al hoger komt.
Komen nog grotere velgen met hogere banden onder, is ook al aantal cm.
Verder hadden wij 2 jerrycans in de auto bij. reserve banden lagen op onze terra. Leg bij een ax niks op het dak. tezij je een hele stevige gelaste constructie maakt, het komt er anders gegarandeerd vanaf. wij hadden ook niks op dak.
Als bandenkeus zou ik winterbanden pakken. heb je gewoon de meeste grip mee in het lossen zand. Wij konden daar waar andere auto's vastliepen gewoon zelfs nog accelereren.
kost dat tegenwoordig a'dam dakar? bij ons was ten opzichte van 2005 destijds de prijs ineens verdubbeld. Gezien de ondersteuning vanuit de organisatie (NOT) vond ik dat al heel duur. We hebben nl een dag vast gestaan in het loadingdock te barra terwijl de helft wel gewoon kon overvaren (incl. bimbo van de organisatie).
En er verdwenen bij ons uit de groep auto's die geveild hadden moeten worden. geloof dat ze 10 auto's zijn kwijtgeraakt . Fijn voor het goede doel. Maja eerst volgende keer dak nog zoiets doe ga ik op eigen houtje.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
AX ophogen
We hebben vorig jaar via de Antwerpen-Banjul organisatie gereden.
De website van ons staat hieronder.
De ams-dakar organisatie is meer stichting eigen belang (vind ik).
Lees hierover heel veel klachtten
Via AB organisatie gaat alles wel goed en is alles goed geregeld (wat geregld kan worden in die landen)(organisator rijd elke keer de rit)
Ik weet wel wat we wel en niet moeten meenemen.
Als je eenmaal de smaak te pakken hebt...............
De website van ons staat hieronder.
De ams-dakar organisatie is meer stichting eigen belang (vind ik).
Lees hierover heel veel klachtten
Via AB organisatie gaat alles wel goed en is alles goed geregeld (wat geregld kan worden in die landen)(organisator rijd elke keer de rit)
Ik weet wel wat we wel en niet moeten meenemen.
Als je eenmaal de smaak te pakken hebt...............