Mijn naam is Peter, 25 jaar oud, woonachtig in Bussum en alweer een tijdje eigenaar van een AX (en bij tijd en wijlen nog een paar

De reden hiervoor is heel simpel: Ik had een Renault Clio 1.9 Diesel uit '92, maar tijdens een ritje bij Eindhoven vrolijk achter in een Volvo gegleden (altijd leuk; oude auto zonder slimme elektronica vs. een splinternieuwe met o.a. Brake Assist

Tijdens het wachten op de takelwagen ben ik maar rustig op m'n telefoon gaan internetten, zoekende naar een tijdelijk auto'tje totdat ik m'n Clio weer op de weg zou hebben.
Na een half uurtje had ik mijn huidige AX'je dus voor €300 gespot en ben de volgende ochtend maar meteen gaan kijken. Daar aangekomen bleek het dat de advertentiefoto's enigszins waren aangepast met behulp van Photoshop, dus ben ik even rustig gaan kijken.
Interieur: redelijk
Stoelen netjes, op een paar hele kleine slijtpuntjes na.
Enkele lichtjes kapot, maar dat had ik bij de Clio ook zelf opgelost.
Stuurbehuizing achter het stuur zat los (bevestiging binnenin gebroken, moet deze omhoog duwen om de sleutel in het contact te doen).
Ruitenwisserstand 2 (max) laat de ruitenwisser direct stoppen met bewegen (kortsluiting?).
Versnellingspook heeft vrij veel speling.
Versnellingspookknop zat omgedraaid.
Hoedenplank ophanging linksachter gebroken (kunststof).
Daarna maar de motorkap opengedaan:
Twee doorgerotte plekken, maar niets wat epoxy niet kan oplossen.
Rechter koplamp zat los (zelf even vastgemaakt met kabelbinders).
Linker koplamp zit een onopvallende barst in, ook zit er een klein beetje vocht in.
Voor de rest zag het er wel redelijk uit. Starten deed het ook meteen, alleen direct na het starten een soort geluid alsof de riem aanloopt, maar dat is direct weer weg (geluid blijft maar voor een fractie van een seconde).
Motor liep wel redelijk regelmatig, maar toen was deze nog koud. Heen en weer gereden naar het postkantoor en geen problemen. Wel overduidelijk dat de remmen krom waren, trillen als een gek!
Na de overdracht van de auto een vriend uit z'n werk geplukt om de auto waarmee ik was gekomen naar huis te laten rijden. Onderweg op de snelweg kreeg ik problemen. Stotteren als een gek, dus zoveel mogelijk in de hogere toeren blijven om dit probleem te omzeilen. In de stad werd het allemaal een stukje lastiger. Afslaan voor het stoplicht, nauwelijks willen wegtrekken en boze blikken vanuit auto's achter mij

Eenmaal bij die vriend aangekomen heb ik eerst 10 minuten moeten wachten totdat hij klaar was met lachen... Hij had al vrij vroeg een goede baan en daardoor een 2 liter Honda Accord onder z'n kont, welke ook niet langzaam is.
Als eerste naar m'n werk (autohobbyclub). Was alleen niemand aanwezig, dus maar weer op weg naar huis. Onderweg viel het vermogen volledig weg: Motor oververhit! 20 minuten op de vluchtstrook laten afkoelen om daarna rustig naar een tankstation m'n koelvloeistof-pijl op te krikken.
Eenmaal thuis direct onder de motorkap gaan kijken. Met 105.000 km op de teller bleek het dat de vorige (1ste) eigenaar hooguit twee keer zoveel aan benzine had betaald als aan wegenbelasting

Volgende dag even langs een Citroën-garage uit de buurt. Bleek dat de sensor van de ventilator kapot was, dus de oorzaak voor het oververhitten was wel duidelijk. Nieuwe sensor besteld en ondertussen vrolijk op weg met een paperclip

Direct daarna nieuwe bougies gekocht, evenals een bougiesleutel (Had er nog geen dankzij de diesel), nieuw lichtje voor de achterruitverwarming.
De bougies hielpen niet bijzonder, maar toch een beetje. Ook direct het Haynes AX Handboek aangeschaft, heeft me altijd goed bijgestaan bij de Clio.
Na enig onderzoek toch maar even voor €10 wat bougiekabels gekocht (voorlopig voor test). Als resultaat loopt de motor nu vrijwel normaal.
Al met al een goed begin als het gaat om mijn ervaring met de AX, maar ik vrees toch dat mijn Clio moet vertrekken en dat de AX blijft. Dit heeft te maken met de mogelijkheden van de AX (voornamelijk motorisch en technisch), maar ook vanwege de wegenbelasting en de hoeveelheid kilometers die ik momenteel dagelijks afleg (ca. 30 km, op een paar uitzonderingen na) en voor het aantal kilometers dat ik op een liter haal hoef ik het eigenlijk ook niet te laten.
Een lijstje van dingen die ik eraan wil doen:
Nieuwe bougiekabels.
Polijsten...
Als het effect heeft, geluidsabsorberende schuimplaten in de auto verwerken (iemand die hiermee ervaring heeft?)
Achterruitwisser inbouwen.
Koppakking en klepdekselpakking.
Distributieriem (kan mooi met de koppakking mee, nietwaar?).
Roestplekken achterruitjes aanpakken (mee bezig geweest, polyester, van de week schuren en verfje regelen).
Remklauwen vervangen.
Al gebeurd:
Toerenteller op het dashboard gemonteerd, weer verwijdert (overbodig).
Dashboard eruit gehaald, nieuwe ingezet met toerenteller en temperatuurmeter.
Ruitenwisseraansturing vervangen met voorbereiding voor interval en achterruitwisser. Motor komt binnenkort
Nieuwe remblokken erin (alleen rechts, links paste op het nippertje niet (klauw maar eens controleren?)
Open luchtfilter gemonteerd, weer gedemonteerd ivm vorige uitlaat. Inmiddels weer gemonteerd, voornamelijk ivm toegankelijkheid (en stiekum ook wel het geluid

Nieuwe remschijven (gegroeft en geboord), werken heerlijk!
Nieuwe koplampen.
Achter remvoering vervangen.
Einddemper en middenpijp vervangen.
Koppeling vervangen (garage) en kabel zelf (lees: Joost

Achterklep recht inhangen en ruitrand verwijderd.
AX-Club Sticker geplaatst!!!
V-snaar
Interieur Furio geplaatst.
***
Inmiddels is dit verhaal ernstig verouderd, maar ik laat het maar staan voordat er gaten in het verhaal vallen...
Groetjes,
Peter