weinig vermogen (60-70%) 1.1

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

ernst-jan_haselhoff
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

weinig vermogen (60-70%) 1.1

Post by ernst-jan_haselhoff »

hallo, ik ben ernst-jan haselhoff http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=17962 en heb een probleem met mij ax 1.1 uit 1994 met het vermogen.

syntomen:
- tijden het rijden komt ie niet verder dan 4500 toeren, dan zakt ie helemaal in, alsof ie verzuipt.
- tijdens het rijden komt er een bromend geluid, voor bij de motor vandaan. als ik mijn hand op de uitlaat hou, komt er geen lucht vrij (wel als de uitlaat lek zou zijn)
- Kleppen tikken niet overdreven
- als de motor warm is en de auto staat stil loopt ie alsof 1 poot het niet doet.
tijdens het warm rijden hikt ie heel erg.

wat heb ik al geprobeerd:
- Uitlaat voor de kat los en gereden, maar nog steeds hield ie in.
- Bougies gecheckt, maar die vonken wel allemaal
- benzinefilter vervangen. (voor krijgt ie ook genoeg benzine)
- luchtfilter nagekeken, die was nog als nieuw
- Labdasonde nagemeten, deze was kapot en die heb ik vervangen. de nieuwe geeft een veel te hoge waarde aan: 1,4 v. dus veel te rijk

voor de rest is het een beetje een raadsel voor mij.
morgen ga ik even kijken of het spruitstuk lek is, maar hoe kan je dat het beste zien als er een klein scheurtje inzit. en zou het kunnen zijn dat de computer niet goed meer is?

Groeten ernst-jan
Van 106 naar AX

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

koppakking?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

ernst-jan_haselhoff
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Ik heb wel veel water verloren sinds ik weinig vermogen had, maar een paar dagen later was dat ineens over. vreemd.
voor de rest is er geen water bij mijn olie gekomen.
Van 106 naar AX

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

ernst-jan_haselhoff wrote:Ik heb wel veel water verloren sinds ik weinig vermogen had, maar een paar dagen later was dat ineens over. vreemd.
*denkt hardop*
Dat hoeft ook niet perse..... Olie kanaal zit maar in 1 hoekje, als daar de koppakking nog goed is.... maar als hij water in zijn cilinders gooit kan ik me goed voorstellen dat ie geen vermogen meer heeft...

En als ie nu dan geen compressie meer heeft in 1 cilinder, met nog maar 3 cilinders is zon ax niet meer swerelds snelste auto.

waterverbruik is iig echt wel iets om je zorgen over te maken!
*einde denkt hardop*

Ken je iemand die de compressie kan meten?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Klepjes eens (laten) bijregelen. Scheelde bij mij ook een pak!
Het kan idd ook de koppakking zijn...

ernst-jan_haselhoff
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

grietje wrote:
ernst-jan_haselhoff wrote:Ik heb wel veel water verloren sinds ik weinig vermogen had, maar een paar dagen later was dat ineens over. vreemd.
*denkt hardop*
Dat hoeft ook niet perse..... Olie kanaal zit maar in 1 hoekje, als daar de koppakking nog goed is.... maar als hij water in zijn cilinders gooit kan ik me goed voorstellen dat ie geen vermogen meer heeft...

En als ie nu dan geen compressie meer heeft in 1 cilinder, met nog maar 3 cilinders is zon AX niet meer swerelds snelste auto.

waterverbruik is iig echt wel iets om je zorgen over te maken!
*einde denkt hardop*

Ken je iemand die de compressie kan meten?
Morgen ga ik met mn pa de compressie meten. hij sleutelt heel veel aan oude volvo's en heeft wel redelijk wat gereedschap en een brug waar ik altijd terecht kan, alleen geen verstand van citroens :(
Van 106 naar AX

ernst-jan_haselhoff
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

citrofenwick wrote:Klepjes eens (laten) bijregelen. Scheelde bij mij ook een pak!
Het kan idd ook de koppakking zijn...
hoe kan ik merken of het de koppakking is. ik heb nog geen olie verbruik. niets in de laatste 5500 km.
Van 106 naar AX

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Tsja, er zijn verschillende symptomen, hij kan gewoon olie lekken op de welbekende hoek bij de dynamo, maar dan moet je wel olieverbruik hebben, en dat is ook gewoon goed zichtbaar.

Hij kan ook zn uitlaatgas het koelsysteem in blazen, dat is wel op te merken door druk op het koelsysteem, en belletjes in de radiateur als de dop eraf is, meer gas geven betekend in dit geval ook meestal meer belletjes..

Laatste optie is dat ie zn koelwater de cylinder(s) ingooit, dat merk je wel aan het vermogen, en de hoeveelheid witte rook die er dan uit de uitlaat komt. Mijn dieseltje was met deze optie niet meer vooruit te trappen, liep beroerd en zette de hele straat in de witte rook.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

IceByte wrote:
Laatste optie is dat ie zn koelwater de cylinder(s) ingooit, dat merk je wel aan het vermogen, en de hoeveelheid witte rook die er dan uit de uitlaat komt. Mijn dieseltje was met deze optie niet meer vooruit te trappen, liep beroerd en zette de hele straat in de witte rook.
*beaamt dat* de mijne rookte alleen nog niet eens altijd erg... alleen als ie koud was eigenlijk, daarna zette het materiaal zeker weer uit waardoor er geen lek meer was. En ik had een behoorlijk kromme kop...
=

chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by chieltje »

gaat mee in het koppakking gedachten
Werken is heerlijk,laat voldoende over voor je collega's

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Re: weinig vermogen (60-70%) 1.1

Post by denny »

PS dat je bougies vonken zegt niets over de staat van je ontsteking. Dat heb ik eens ondervonden bij een landrover. Alles vonkte daar geweldig alleen blijkbaar niet consequent genoeg. Een aandere rotor erin en het ding lieg als een tierelier.

maar dat terzijde. Ik zou toch in je ontsteking gaan kijken. Ook omdat de lambda te rijk aangeeft duid wat mij betreft op een matige ontsteking van het mengsel.

tijdstip controleren, Controleren of je rotor en distributiekap nog in orde zijn.

Vonkt je bobine ook als je de bougies nakijkt?
(rotor/kap en bobine als je geen dis ontsteking hebt)

en anders even de computer uitlezen op fouten en resetten (mits er een in zit).

Koppakking kan na dit altijd nog bekeken worden. Als hij slecht loopt wordt de motor warmer en kan hij dus wel eens gewoon water eruit gooien tijdens of na een lange rit. Hoeft dus niet je koppakking te zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

ernst-jan_haselhoff
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

IceByte wrote:Tsja, er zijn verschillende symptomen, hij kan gewoon olie lekken op de welbekende hoek bij de dynamo, maar dan moet je wel olieverbruik hebben, en dat is ook gewoon goed zichtbaar.

Hij kan ook zn uitlaatgas het koelsysteem in blazen, dat is wel op te merken door druk op het koelsysteem, en belletjes in de radiateur als de dop eraf is, meer gas geven betekend in dit geval ook meestal meer belletjes..

compressie gemeten, alle cylinders geven pcies 8,2 aan.
dit is het dus niet.

-ik ga even het koelsysteem bekijken naar de belletjes.
verder is er geen witte rook, dus water in de uitlaat lijkt mij niet.
-ik ga ook ff kijken bij de dynamo of daar veel olie zit.

verder heb ik een bobine zonder rotor, maar zal ff de bobine van mijn broertje proberen.
Van 106 naar AX

ernst-jan_haselhoff
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

ik heb de ax van mn broertje overgenomen met een kapotte koppeling: een 1.4 tgs.

morgen ga ik het een en ander uitwisselen om te kijken of ik het probleem daarmee kan oplossen.

heeft er iemand nog wat nodig van zo'n auto?
kleur is grijs. 2/deurs
ik hoef er niet veel voor.

morgen gaat ie uit elkaar en daarna naar de sloop.

gr ernst-jan
Van 106 naar AX

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

ernst-jan_haselhoff wrote:
IceByte wrote:Tsja, er zijn verschillende symptomen, hij kan gewoon olie lekken op de welbekende hoek bij de dynamo, maar dan moet je wel olieverbruik hebben, en dat is ook gewoon goed zichtbaar.

compressie gemeten, alle cylinders geven pcies 8,2 aan.
dit is het dus niet.

-ik ga even het koelsysteem bekijken naar de belletjes.
verder is er geen witte rook, dus water in de uitlaat lijkt mij niet.
-ik ga ook ff kijken bij de dynamo of daar veel olie zit.

verder heb ik een bobine zonder rotor, maar zal ff de bobine van mijn broertje proberen.
8,2 bar? eindcompressie? gooi die motor dan maar weg. 10 bar is reparatiegrens. Even opnieuw meten denk ik, heb nl nog nooit een blok gezien met zulke slechte compressiewaarden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

ernst-jan_haselhoff
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

ik zal ff nagaan of de meting goed is gegaan.

ik hoorde van mn pa dat als er wat mis was met een cylinder er verschil zou zitten per cylinder. maar alle 4 zijn gelijk.

het blok heeft pas 126K gelopen.

groeten ernst-jan
Van 106 naar AX

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

ernst-jan_haselhoff wrote:ik zal ff nagaan of de meting goed is gegaan.

ik hoorde van mn pa dat als er wat mis was met een cylinder er verschil zou zitten per cylinder. maar alle 4 zijn gelijk.

het blok heeft pas 126K gelopen.

groeten ernst-jan
ja en nee, de eindcompressie hoort tussen de 10 en 15 bar te liggen. bij normale slijtage verliezen ze allemaal ongeveer gelijk hun compressie. je kunt id vaststellen dmv een compressietest of er iets met een cilinder kapot is omdat deze dan over het algemeen een lagere compressie zal geven. echter is er dus ook een bepaalde grens waaraan die compressie dient te voldoen en die is door Citroën op 10 bar gedacht. er zijn nl maar drie dingen nodig om een blok te laten draaien. ontsteking/brandstof en compresssie. compressieverlies zal een verlies in vermogen geven. maar als de compressie te laag word zal dus id het mengsel niet genoeg gecomprimeerd worden om nog goed onstoken te worden. dan gaat hij dus raar lopen of slaat zelfs helemaal niet meer aan.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Overigens, het aantal km's maken niet zo heel veel uit (eigenlijk niets) voor de toestand van het blok. Juist oude auto's met weinig km's die niet gestalt zijn zou ik me zorgen over maken, die rijden meestal altijd kleine stukjes en worden dus nooit goed warm gereden: vervorming van onderdelen in de motor.

En dan blijft de koppakking bij de AX ook nog eens een zwak onderdeel.

Denny, is 8 echt zo laag? Dacht dat we dat bij een kapotte cupje ook een keer gemeten hadden...
=

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

grietje wrote:Overigens, het aantal km's maken niet zo heel veel uit (eigenlijk niets) voor de toestand van het blok. Juist oude auto's met weinig km's die niet gestalt zijn zou ik me zorgen over maken, die rijden meestal altijd kleine stukjes en worden dus nooit goed warm gereden: vervorming van onderdelen in de motor.

En dan blijft de koppakking bij de AX ook nog eens een zwak onderdeel.

Denny, is 8 echt zo laag? Dacht dat we dat bij een kapotte cupje ook een keer gemeten hadden...
ja 8 is echt te laag. Citroën geeft aan dat de reparatiegrens 10 bar is.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Zou dat ook kunnen komen door slecht sluitende kleppen (door verbrande kleppen)?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

ja natuurlijk. Ik zeg ook niet dat het aan zijn zuigers ligt. Maar ik weet wel dat je zo'n blok niet kunt repareren voor dezelfde prijs als een goede 2e hands. Alleen aan klepsteelrubbers en pakkingen ben je dan al meer kwijt.

Post Reply