distributieriem vervangen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
distributieriem vervangen
hey wie heeft er hier wel eens z`n distributieriem vervangen? Wat was je toe kwijt? Of heeft iemand het zelf wel eens gedaan? en was dat moeilijk? En om de hoeveel kilometer moet je de distributieriem bij een ax vervangen?
1) ik
2) ca 30 euro
3) beetje gemier om al die kapjes eraf en erop te krijgen, kan je niet altijd makkelijk bij, merktekens zetten op riem, tandwiel en blok, zodat je de nieuwe riem exact terug kan zetten. Spanrol los+vast draaien, en bijna vergeten, met een borgpen het tandwiel van je nokkenas vastzetten
4) 60.000
Het komt wel heel precies, 1 tandje verkeerd kan gevolgen hebben. Als je niet zeker van jezelf bent vraag dan iemand om je te helpen!
Als je klaar bent moet je de auto in een versnelling zetten, en dan duwen, dan draaid de riem en als je geen rare geluiden hoord kun je hem gaan starten
2) ca 30 euro
3) beetje gemier om al die kapjes eraf en erop te krijgen, kan je niet altijd makkelijk bij, merktekens zetten op riem, tandwiel en blok, zodat je de nieuwe riem exact terug kan zetten. Spanrol los+vast draaien, en bijna vergeten, met een borgpen het tandwiel van je nokkenas vastzetten
4) 60.000
Het komt wel heel precies, 1 tandje verkeerd kan gevolgen hebben. Als je niet zeker van jezelf bent vraag dan iemand om je te helpen!
Als je klaar bent moet je de auto in een versnelling zetten, en dan duwen, dan draaid de riem en als je geen rare geluiden hoord kun je hem gaan starten

Het komt zoals Peter al zei heel erg precies!!
Als je het voor de eerste keer zelf wil gaan doen zorg dan dat er iemand bij is die dit vaker heeft gedaan. Ik heb het met mijn BX 1.4 ook zelf gedaan en het is een heel gedoe, vooral de merktekens zetten moet nauwkeurig gebeuren.
Ook hierbij is een vraagbaak extreem handig (dus gewoon een boek dat je moet hebben (ok of digitaal) het boek vind ik persoonlijk veel makkelijker werken)
1) regel de riem incl. spanrollen, gewoon bij de dealer halen dan heb je altijd goede spullen en daar doen ze niet moeilijk over (misschien handig om al je riemen meteen te doen, de rest is nl. makkelijker)
2) regel het goede gereedschap!!!
3) regel iemand die het vaker heeft gedaan
4) neem er de tijd voor en doe alles rustig aan
Bovenstaande geld eigenlijk voor veel reparaties die je voor het eerst zelf doet
Als je het voor de eerste keer zelf wil gaan doen zorg dan dat er iemand bij is die dit vaker heeft gedaan. Ik heb het met mijn BX 1.4 ook zelf gedaan en het is een heel gedoe, vooral de merktekens zetten moet nauwkeurig gebeuren.
Ook hierbij is een vraagbaak extreem handig (dus gewoon een boek dat je moet hebben (ok of digitaal) het boek vind ik persoonlijk veel makkelijker werken)
1) regel de riem incl. spanrollen, gewoon bij de dealer halen dan heb je altijd goede spullen en daar doen ze niet moeilijk over (misschien handig om al je riemen meteen te doen, de rest is nl. makkelijker)
2) regel het goede gereedschap!!!
3) regel iemand die het vaker heeft gedaan
4) neem er de tijd voor en doe alles rustig aan
Bovenstaande geld eigenlijk voor veel reparaties die je voor het eerst zelf doet

AX GTi, sold!
paulus wrote:Die spanrol met hoeveel Nm moet ie op de riem drukken? komt dat erg precies?
Ik heb het even voor je opgezocht in de ATH Kluwer vraagbaak, te vinden in de download-sectie van de site.
Spanrolmoer: 23 Nm (2,3 kgf.m)
Download die vraagbaak ff, en lees het goed door. Bij vragen kun je hier natuurlijk altijd weer terecht.

-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
ik wil mijn distributieriem ergens in juni gaan vervangen. Zelf durf ik er alleen niet aan te beginnen. Nou vind ik de garage met een euro of 200 ook wel weer wat prijzig. Is er iemand in de buurt van schagen/alkmaar die dol is op sleutelen en voor een eurootje of wat en een kratje pils dat samen met mij even wil fixen?
greetz maurice
greetz maurice
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 51
- Joined: WedFeb11, 2004 2:49:06 PM
- Location: Vlissingen
- Contact:
Die spanrol gewoon vast draaien, komt helemaal niet precies. Heb het al 10x gedaan en nog nooit problemen mee gehad. En merktekens hoef je niet te zetten want die zitten er al op. Op de nokkenas-tandriemwiel zit een gat wat overeen komt met je cilinderkop. Van onder zit ook zo'n punt. Staat allemaal in de vraagbaak. In ieder geval succes ermee, de eerste keer is het toch even zweten. En een tandje verkeerd is ook niet gelijk een drama hoor. Had het laatst ook een keer, je merkt het omdat je motor niet goed trekt. Hij loopt wel gewoon. Als je dit hebt even kijken of je krukas en nokkenas wel goes staan. Maar meerdere tandje verschil kan wel schade hebben.
Moeten we maar eens een datum afspreken maar dan he. Heb het zelf nog nooit gedaan maar ik kan flink sleutellen. Dus zeg het maar. Ik woon in Alkmaar.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
eej mense
ik ga zondag toch maar zelf de distributie vervangen. moet het toch eens leren bedenk ik dan maar. In de vraagbaak staat alleen dat je de accupool los moet maken en de bougies......ik bedenk dan zow dat het is om te voorkomen dat ie kan starten. Is het echt nodig of kan ik dat ook laten? Ik hou namelijk nie zow van onnodig werk...
greetz maurice
ik ga zondag toch maar zelf de distributie vervangen. moet het toch eens leren bedenk ik dan maar. In de vraagbaak staat alleen dat je de accupool los moet maken en de bougies......ik bedenk dan zow dat het is om te voorkomen dat ie kan starten. Is het echt nodig of kan ik dat ook laten? Ik hou namelijk nie zow van onnodig werk...
greetz maurice
Bougies moet je losmaken zodat je de krukas kan draaien. Anders dan moet je je motor door de compressie heenduwen. Geloof me dat valt niet mee. Het is ook handig om die dingen los te draaien als je bv je kleppen gaat stellen. Moet ik je nog komen helpen ???
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
kheb vanmiddag alles ff goed bekeken en weet nu waar de blokkeerpennen erin moeten. kweet nu ook dat het met boortjes kan. Kvraag me alleen af of het opzetten van een nieuwe riem erg moeilijk is. De nokkenas en krukas zijn immers vastgezet. Kun je de nieuwe riem er rustig omdoen of zijn er dingen waar je rekening mee moet houden?
greetz maurice
greetz maurice
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 56
- Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
- Location: Kop van Noord Holland
Moet aan distributieriem en koppakking,
Die blokkeerpennen wat voor diameter hebben ze (zowel nokkenas als krukas) en hoe lang moeten ze zijn ?
Weet iemand dit...?
Afgelopen weekens een mazzelaar geholpen, escortje 1.4/1991, miste 11 tanden vandistributie, en maar doorstarten en maar tikken maarruh niet willen lopen... Nieuwe riem gehaald, kleppen gecontroleerd, en wat blijkt geen kromme klep te bekennen, nieuwe riem erop en weer rijden als een tierelier. En hij loopt ook weer stationair, deed ie 6 maanden al niet meer



Die blokkeerpennen wat voor diameter hebben ze (zowel nokkenas als krukas) en hoe lang moeten ze zijn ?
Weet iemand dit...?
Afgelopen weekens een mazzelaar geholpen, escortje 1.4/1991, miste 11 tanden vandistributie, en maar doorstarten en maar tikken maarruh niet willen lopen... Nieuwe riem gehaald, kleppen gecontroleerd, en wat blijkt geen kromme klep te bekennen, nieuwe riem erop en weer rijden als een tierelier. En hij loopt ook weer stationair, deed ie 6 maanden al niet meer
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Die oude fordjes zijn best sterk, ok, ze zuipen benzine en olie bij het leven, en de meesten tikken ook als een gek, maar ze blijven wel lopen. Mijn 1e auto waar ik na het halen van mn rijbewijs in reed was een fiesta van 86, ding zoop vanalles bij het leven, maar het reed, en nog niet zo heel erg slecht ook, zolang je die blokken maar olie blijft voeren 
