Met behulp van de aandrijfassen-FAQ aan de slag gegaan op de AX van m'n zusje (ashoes gescheurd, de gevolgen daarvan zie je op de foto wel). Met heel veel geweld uiteindelijk de asmoer losgekregen (jeej!) en daarna het ernstig in staat van ontbinding verkerende boutje/moertje dat de fusee vasthoudt losgekregen.
Toen de fusee losmaken. Heb ik twee keer zien doen, dus ik dacht dat het wel zou gaan, maar of ik heb iets verkeerd onthouden of ik ben te slap ofzo, want hij gaf geen krimp. Dus: heeft iemand voor mij dé ultieme tip om de fusee los te krijgen zodat ik die as eruit kan halen?
Dank u alvast!
Inderdaad, voor de oplettende kijkers, het blokje van de stabi is ook stuk, 10 punten
Een stevige buis of stootijzer over de draagarm heenschuiven tot onder het bevestigingspunt van het subframe. Daarna een flinke stamp op het andere uiteinde en los is je fussee.
waarom de fusee mollen als je ook gewoon de draagarm effe los kan halen.
twee moertjes (dop 16: bougiedop op de ratel werkt het mooist, net hoog genoeg zodat je een lange slag kan maken) onder je vloermat binnenin en één boutje (dop 18 ) voor onder de auto.
het is nauwelijks meer werk en wel minder frustatie/slijtage/spierballengebruik.
Klinkt goed, zitten er nog haken en ogen aan het "even" loshalen en weer vastmaken van die draagarm?
Edit: ennem, moet dan niet de stabi ook los? Niet dat dat heel erg is want dat blokje moet toch vervangen maar wel handig om van tevoren te weten.
stabilisator moet je zoiezo even los maken, anders komt ie fussee er niet makkelijk uit (alle kracht die jij naar beneden zet trekt ie weer omhoog:P)
En met lange buis is altijd heel leuk gezegt, maar waar vind ik zoiets? Ik doe het met een breekijzer, wrikken... Maar die zijn niet lang genoeg om onder je auto zegmaar te doen.
Is niet goed voor je fusee hoesjes en volgens mij ook niet voor je fusees, maar tot nu toe leven ze nog....
In de garage hadden ze een ENORME banden lepel, die was zo lang dat je hem gewoon onder je auto kon hefbomen... Maar die kan ik ook nergens vinden
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Het is namelijk vrijwel NOOIT het geval dat de pin van de fusée vast zit, maar dat de rubbers van de draagarm gewoon goed hun werk doen.
De kracht die je naar beneden moet zetten is niet omdat de fusée zo vast zit, maar omdat de draagarm stevige omhoog geduwd wordt door de draagarmrubbers.
Zeker als je de auto opgekrikt hebt en de veerpoot tot z'n maximale lengte uit staat.
De stabilisatiestang helpt dan ook nog eens een (flink!) handje mee om de draagarm omhoog te houden (het wiel aan de andere kant van de auto staat immers nog op de grond!).
Bij zowel de Volcane van Harm als de mijne vielen de draagarmen er zo'n beetje vanzelf onderuit na de draagarmrubbers en de fusées log gemaakt te hebben. Komt echt zo-goed-als NUL kracht bij kijken en dus ook geen kans op beschadigingen van de fusée-hoezen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik heb nog een auto (TRS) waarbij de fusseees echt onmogelijk vast (gerot?) zaten..... was helaas niet alleen door de rubbers, want de draagarm ging zeer makkelijk naar beneden alleen nam de veerpoot mee :P
Ook remschijf opkrikken had totaal geen effect... Maar na een uur rammen en wrikken schoten ze dan gelukkig wel los
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
De pen van de fusée steekt feitelijk in een open ring, die door de bout wordt dichtgetrokken. Als je een platte, brede schroevendraaier in die spleet steekt en 'm zo open wrikt, hoef je de fusée niet onnodig lastig te vallen met grof geweld.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Je moet ook niet op de fusee gaan slaan, maar juist tegen de plek waar hij in de draagarm zit.
Gewoon de draagarm naar beneden drukken met een bandenijzer oid en rustig met een hamer tegen de draagarm slaan op de plek waar de fusee in de arm zit.
Vergeet ook niet als je de bout vervangt, om er 1 in te doen die dik genoeg is. De bout zorgt namelijk voor de borging van de fusee. Een te dunne bout kan er voor zorgen dat het fusee er uit schiet. Je wilt niet weten wat er dan gebeurt.......
Bossie wrote:Je moet ook niet op de fusee gaan slaan, maar juist tegen de plek waar hij in de draagarm zit.
Ik weet niet of dat op mij sloeg, maar duhu, dat snap ik ook wel
MNM, dat heb ik dus ook 1x gedaan, en doe ik echt nooit meer. Door het uit te buigen zodat het er makkelijker uit floept kreeg je het met aandraaien niet meer goed bij elkaar (draaide 2 boutjes stuk) en zelfs na waterpomptang erop gezet te hebben en het wel strak aan te draaien zat er sinds dien speling in (was bij de blauwe...) nee, dat doe ik nooit meer:P
Normaal gaan ze er gewoon makkelijk uit met een breekijzer. Alleen die TRS is/was even een zeer lastig geval, dat is allemaal gewoon goed verrot.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Bossie wrote:Je moet ook niet op de fusee gaan slaan, maar juist tegen de plek waar hij in de draagarm zit.
Ik weet niet of dat op mij sloeg, maar duhu, dat snap ik ook wel
Als je het zo doet, dan val je je fusee ook niet lastig met onnodig grof geweld
De ring waar de fusee invalt, mag dan wel samen getrokken worden door het boutje, alleen het boutje borgt de fusee, die blijft niet enkel zitten doordat die ring samen wordt geknepen door een boutje. Bout valt daadwerkelijk door de inkeping in de fusee. Bij te klein boutje kan je fusee er dus gewoon uitschieten tijdens het rijden.
Om even terug te komen op de allereerste post.
Ik denk dat je of nét even wat meer kracht moet zetten of een langere hefboom moet gaan zoeken zodat je wat meer momentkracht kunt zetten.
Laatste keer had ik exact hetzelfde, dacht ik ook wtf waarom floept de fusee er niet uit? Iets meer "gepaste kracht" en de fusee lag er alsnog uit.
Heb je trouwens geen ondergrond met tegels? Van die kiezels wordt ik niet heel enthousiast...
Met het oude fuseeboutje langs de ijzerboer voor exact dezelfde. Daar heb ik de mijne ook gehaald.
Stabi losschroeven in niet opgekrikte positie, opgekrikt staat er erg veel spanning op (ik heb wel 's een stevig fietskettingslot drie keer om de stabi en draagarm geslagen).
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
- Haal je stabi los.
- Probeer een dikke schroevendraaier in de spleet te slaan zodat de helften die de fusee klemmen van elkaar af komen.
- Pak de meest onmogelijk grote lompe hamer die je kan vinden, leg die aan de kant en pak er eentje die wel te hanteren valt.
- Dan ,eventueel met een blok hout ertussen, sla je de draagarm zo dicht mogelijk bij de fussee naar beneden.
- Dit alle vergezeld van overmatig WD40 gebruik.
Succes
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
grietje wrote:........MNM, dat heb ik dus ook 1x gedaan, en doe ik echt nooit meer. Door het uit te buigen zodat het er makkelijker uit floept kreeg je het met aandraaien niet meer goed bij elkaar (draaide 2 boutjes stuk)..........
@ Grietje, weet je wel zeker dat het bouten van voldoende treksterkte waren (moet minimaal 8.8 zijn)?
De methode die MNM(tm) schetste heb ik ook diverse malen met succes toegepast, maar moet wel met gepaste voorzichtigheid uitgevoerd worden.
Rio97 wrote:Heb je trouwens geen ondergrond met tegels? Van die kiezels wordt ik niet heel enthousiast...
Heh die kiezels zijn inderdaad vrij kl*te. Moet je 's een roestkleurig dingetje in laten vallen... Heb er ook 's een tussen remklauw en remschijf in gehad (heeft ooit nog op het forum gestaan trouwens)
Maarrem de auto staat weer op de wieltjes dus morgen de stabi eraf en opnieuw proberen. Denk dat het dan qua krachtinspanning ook wel goed gaat Alvast bedankt voor alle tips allemaal (mocht iemand nog iets toe willen voegen, ook nog steeds welkom!)
In het motorruim schokbrekers losdraaien, 2 bouten aan de veerpoot losdraaien, en je trekt de hele zooi naar buiten, as eruit en erin, spul weer vastzetten en je assen zijn vervangen. Scheelt weer een uitlijnbeurt.
Het meeste werk zit in hetgeen je later niks meer van ziet.
askroese wrote:Waarom fusee losmaken om aandrijfas te vervangen?
In het motorruim schokbrekers losdraaien, 2 bouten aan de veerpoot losdraaien, en je trekt de hele zooi naar buiten, as eruit en erin, spul weer vastzetten en je assen zijn vervangen. Scheelt weer een uitlijnbeurt.
Dat zie ik effe niet voor me.. wat bedoel je precies?