

En ook allerlei 'soorten'... Welke moet ik hebben, en maakt het nog uit waar ik het koop, of is de goedkopere olie van bijvoorbeeld gamma ook prima geschikt!?
Alvast bedankt

Moderators: denny, vtspower, webmasters
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Bij de garage is het natuurlijk niet het duurste klusje, maar je kunt zeker besparen door het zelf te doen (en bijv. wat duurdere/betere olie te kopen). Het is een leuk klusje om te starten met het sleutelen aan je ax. Het kan ook eigenlijk niet fout gaan. Succes!Job wrote:aghaa!!
De moraal van het verhaal is dus: Dus ik moet gewoon naar de garage en daar de olie + filters laten vervangen!?
of
de filters laten vervangen en zelf olieverversen!? ivm financien! Of scheelt dat haast niks!?
Het schrijven van het verhaal door Jan heeft bijna nog meer tijd gekost dan het werkelijk olie verversen.Bossie wrote:Je gaat naar de garage en daar haal je een oliefilter en een carterstopringetje. (en olie, als je die nog niet hebt)
Vervolgens ga je onder je auto liggen en draai je de carterstop er uit. Van die stop haal je het oude ringetje en daar doe je het nieuwe ringetje op.
Draai nu het oliefilter er af. Pak je nieuwe oliefilter en smeer een beetje olie op de rubberen ring van het oliefilter. Draai nu het nieuwe oliefilter op de motor.
Plaats de carterstop weer in het carter (als dus alle olie er uit is)
Gooi de nieuwe olie via de vuldop in het blok. Haal voor het gemak de peilstok een stukje omhoog, dan kan de lucht er langs die weg uit.
Peil of je er genoeg olie in hebt gedaan, zoniet bijvullen tot er genoeg in zit.
En voila, je hebt je olie ververst.
Hmmm, in plaats van zelf onder de auto te gaan liggen, zou ik er toch eerder een opvangbak onder zetten.Bossie wrote:Vervolgens ga je onder je auto liggen en draai je de carterstop er uit. Van die stop haal je het oude ringetje en daar doe je het nieuwe ringetje op.
Daar heb je óf een kettingsleutel voor nodig (die dingen zitten serieus VAST!) óf je mept er gewoon een lange schroevendraaier doorheen die je dan als hefboom kunt gebruiken om 'm los te draaien.Bossie wrote:Draai nu het oliefilter er af.
Gewoon stevig met de hand vastdraaien! NIET met gereedschap!Bossie wrote:Pak je nieuwe oliefilter en smeer een beetje olie op de rubberen ring van het oliefilter. Draai nu het nieuwe oliefilter op de motor.