Snel gemaakt, ik sta open voor alle suggesties!
Zijn contactsloten tussen type 1 en 2 uitwisselbaar?
Nee. Een type 2/3 contactslot past niet in een type 1 en vice versa. Type 2 en 3 zijn wél uitwisselbaar.
Het verschil zit 'm vooral in het aantal stekkertjes dat eruit komt: type 1 heeft er 2 en type 2/3 heeft er 3.
Update: Volgens berichten (MNM(tm)) is het mogelijk een type 2-contactslot te monteren in een type 1-auto. Je houdt dan de bruine stekker over.
Er zijn ook type 1-sloten met 3 stekkers. Sloten uit BXen en ZXen passen mogelijk ook in AXen en hebben dat waarschijnlijk 3 stekkers.
Wat kost een nieuwe?
Citroën-dealer: 200 euro incl. montage.
Sloop: paar tientjes.
Forum: zo mogelijk minder.
Hoe (de)monteer ik een contactslot?
Plastic kappen verwijderen, sleutel erin en een stukje draaien (tussen het eerste en tweede "klikje", om je te helpen staat er een verder ongemarkeerd streepje op je contactslot), dan met iets kleins het palletje indrukken dat vanaf het contactslot in je stuurkolom steekt. Contactslot naar je toe trekken. Stekkertjes losmaken. Inbouwen is het omgekeerde van eruit halen.
Ik krijg m'n sleutel er niet meer in, is m'n contactslot stuk?
Tenzij je probeert je huissleutel in je auto te stoppen, ja.
Mijn sleutel valt eruit onder het rijden!
Dat kan. Als je het niet fijn vindt dat dat gebeurt doe je er goed aan je contactslot te vervangen.
Ik krijg de sleutel niet omgedraaid!
Probeer het stuur terwijl je VOORZICHTIG aan de sleutel draait om te draaien. Meestal lukt het dan wel.
Ik krijg de sleutel niet in het contactslot, of hij draait niet meer. Kan ik het contactslot demonteren?
Sorry, niet op de nette manier.

De auto geeft geen kik als ik 'm probeer te starten door het sleuteltje om te draaien. Is het contactslot nu stuk?
Zou kunnen. Maar misschien ligt het aan de rest van je bekabeling, of aan je startmotor, of wat dan ook. Ga niet lukraak dingen vervangen (tenzij je ze toch al hebt liggen en tijd over hebt) maar leg op het forum je situatie uit en vraag wat je het beste kunt doen. Scheelt je een hoop geld en tijd.
Ik heb een aanvulling op dit verhaal!
Fijn!