AX TGS: nokkerend onderstel en krakende remmen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Elroy
AX Starter
AX Starter

AX TGS: nokkerend onderstel en krakende remmen

Post by Elroy »

Beste AX-vrienden,

Mijn 1400 TGS uit 1995, nu een maand in ons bezit, is een frisse auto. 131.000 gelopen en gekocht naar nu blijkt met achterstallig onderhoud.

Omdat het zo'n lekker karretje is maar meteen een nieuwe accu, nieuwe bougies, nieuwe middenpijp en einddemper gemonteerd. Nieuwe schijven en blokken heb ik ook al liggen.

Nu even 2 door mij nog niet gelokaliseerde irritaties:

- Nokkerend onderstel. Vering lijkt in orde, bij diepe kuilen prima demping en geen bijgeluiden. In rechte lijn geen geluidsverschillen bij gas of gas los en koppeling in. Maar als ik bv op glad asfalt rijd en de auto gaat over kleine dwarsricheltjes of putdeksels, dan nokkerd het onderstel. Te vergelijken met ... tja, een paar sinaasappels in een ijzeren blik. Geen heftige rammelende geluiden maar net of de draagarmen niet helemaal vast zitten. Bij scherp sturen geen bijgeluiden. Moet ik aan de (diverse) rubbers denken of fuseekogels?

- Dan de remmen. Hij remt goed en ook goed te doseren. Maar bij bijna tot stilstand komen kraken de remmen en dat is ook goed voelbaar in het rempedaal. Alsof je een oude roestige veer voelt inkraken. Bij stilstand een paar keer op het rempedaal drukken heeft hetzelfde effect. Bij motor uit zelfde effect. Zowel binnen als buiten de auto duidelijk hoorbaar.

Iemand ideeën of suggesties? BVD!

Fijn weekend vast!
Elroy
AX 1.4D Service 1993 VX-67-JB

Elroy
AX Starter
AX Starter

Post by Elroy »

Weinig ideeën op de club merk ik? :?

Krakende remmen overigens opgelost nadat ik de blokken heb vervangen. De oude waren bijna geheel versleten. Ik kreeg de schijven er overigens niet af dus een gloednieuw setje te koop voor 40 euro (zie Marktplaats).

Maar als iemand nog iets zinnigs weet te zeggen over dat onderstel hoor ik het graag.
AX 1.4D Service 1993 VX-67-JB

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

je kan met je wiel van de grond checken of je speling hebt op je fuseekogels. Kunnen goed dat tikje veroorzaken. Ook kan het je stabilisator stang zijn (als je die hebt) waarvan de rubbers niet meer helemaal lekker zijn.

Post Reply