Kan dit een kapot wiellager zijn ??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kan dit een kapot wiellager zijn ??
Probleem:
Sinds het weekend een mega irritant geluid in de auto ontdekt.
Het eerste waar het mij aan deed denken was het geluid wat je hoort als je met je band over zo'n ribbelige witte streep rijd (bijv op snelwegen)
Maar ik vind het méér schavend.
Zondag even neef naast me gehad ,dinsdag een vriend ,wat denk je?
Beide keren niet te horen !
Zit ik alleen met dochtertje dan wel...
Wat nog meer ?
*Is dus schavend geluid
*Hoort het vooral als je wat gas los moet laten (bijv voor stoplichten) en is "verdwenen" zolang je het gas erop houd
*Eerste paar meter hoor je niks,net alsof je eerst wat warm moet rijden waardoor er iets uitzet ofzo ?
*Koppeling of rem intrappen maken géén verschil
*Stuur (indien mogelijk) naar links sturen verminderd het geluid...voor mij teken dat het van rechtsvoor komt.
Wiel er dinsdag af gehad,gevoeld of er speling op wiel zat,niet dus.
Gekeken of er iets tussen remmen zou zitten dmv krassen op de schijf,niet dus
Iets anders vreemds te zien was,niet dus
Enige wat recent (weekend ervoor) vervangen is ,is een andere startmotor verder niks aangeraakt om te vervangen ofzo
Ik dacht wiellager altijd zoemend geluid was....?
RaRaRa....ik word er gek van
HELP
Sinds het weekend een mega irritant geluid in de auto ontdekt.
Het eerste waar het mij aan deed denken was het geluid wat je hoort als je met je band over zo'n ribbelige witte streep rijd (bijv op snelwegen)
Maar ik vind het méér schavend.
Zondag even neef naast me gehad ,dinsdag een vriend ,wat denk je?
Beide keren niet te horen !
Zit ik alleen met dochtertje dan wel...
Wat nog meer ?
*Is dus schavend geluid
*Hoort het vooral als je wat gas los moet laten (bijv voor stoplichten) en is "verdwenen" zolang je het gas erop houd
*Eerste paar meter hoor je niks,net alsof je eerst wat warm moet rijden waardoor er iets uitzet ofzo ?
*Koppeling of rem intrappen maken géén verschil
*Stuur (indien mogelijk) naar links sturen verminderd het geluid...voor mij teken dat het van rechtsvoor komt.
Wiel er dinsdag af gehad,gevoeld of er speling op wiel zat,niet dus.
Gekeken of er iets tussen remmen zou zitten dmv krassen op de schijf,niet dus
Iets anders vreemds te zien was,niet dus
Enige wat recent (weekend ervoor) vervangen is ,is een andere startmotor verder niks aangeraakt om te vervangen ofzo
Ik dacht wiellager altijd zoemend geluid was....?
RaRaRa....ik word er gek van
HELP
-
- AX liefhebber
- Posts: 452
- Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
- Location: Poortvliet
- Contact:
Kan ook een band of banden zijn, vooral Pirelli p5000 heeft hier een houtje van.
Ook wel cuppen genaamd,klinkt inderdaad ook als een versleten lager en is enorm irritant.
En even een quote van een andere site van een bandenspecialist;
Door dit samenspel kunnen de banden (meestal achter) van de auto een onregelmatige slijtage gaan vertonen en dit
heet cuppen of ook wel zaagtandslijtage. Deze vorm van slijtage geeft in de auto een irritant geluid alsof er
een wiellager kapot is. De einige oplossing was, de banden vervangen of het geluid voor lief nemen.
Ook wel cuppen genaamd,klinkt inderdaad ook als een versleten lager en is enorm irritant.
En even een quote van een andere site van een bandenspecialist;
Door dit samenspel kunnen de banden (meestal achter) van de auto een onregelmatige slijtage gaan vertonen en dit
heet cuppen of ook wel zaagtandslijtage. Deze vorm van slijtage geeft in de auto een irritant geluid alsof er
een wiellager kapot is. De einige oplossing was, de banden vervangen of het geluid voor lief nemen.
Re: Kan dit een kapot wiellager zijn ??
bluecalou wrote:Het eerste waar het mij aan deed denken was het geluid wat je hoort als je met je band over zo'n ribbelige witte streep rijd (bijv op snelwegen)
*Hoort het vooral als je wat gas los moet laten (bijv voor stoplichten) en is "verdwenen" zolang je het gas erop houd
*Stuur (indien mogelijk) naar links sturen verminderd het geluid...voor mij teken dat het van rechtsvoor komt.
Controleer ook je aandrijfashoesjes 's goed.
De drie punten die ik quote heb ik letterlijk exact hetzelfde gehad.
Dat was een gescheurd ashoesje, waarna na een week of drie, vier de as begon te tikken.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Oke even wat dingen waar ik dus misschien wat mee kan
1. Ik zal morgen eens even een stukje rijden met 13"staal met 155 erop (zijn voor winterproject maar kunnen nu even uitsluitsel geven of het wel of niet de banden zijn) Banden op de ecco's zijn redelijk op vandaar dat ik het wel even wil testen.
2. Rogier,aandrijfashoesjes waren kapot (apk afkeur) en zijn toen met kit gelijmd.Stel even dat dit niet helemaal 100% gebeurd zou zijn,kan ik dus de aandrijfashoes ook niet uitsluiten.Alleen spreek jij over "tikken" ik meer over "schaven/schuren"
3.Duff ik durf je nu al met bijna 100% zekerheid te geven dat hij het dan doet,mits ik gas loslaat,laat ik motor wat trekken zal ik het niet horen....maar ik zal het straks ook nog keer checken...
Word vervolgd.....
1. Ik zal morgen eens even een stukje rijden met 13"staal met 155 erop (zijn voor winterproject maar kunnen nu even uitsluitsel geven of het wel of niet de banden zijn) Banden op de ecco's zijn redelijk op vandaar dat ik het wel even wil testen.
2. Rogier,aandrijfashoesjes waren kapot (apk afkeur) en zijn toen met kit gelijmd.Stel even dat dit niet helemaal 100% gebeurd zou zijn,kan ik dus de aandrijfashoes ook niet uitsluiten.Alleen spreek jij over "tikken" ik meer over "schaven/schuren"
3.Duff ik durf je nu al met bijna 100% zekerheid te geven dat hij het dan doet,mits ik gas loslaat,laat ik motor wat trekken zal ik het niet horen....maar ik zal het straks ook nog keer checken...
Word vervolgd.....
Ik heb een lager gehad met een roestig balletje (lullig als dat je 100 euro kost ) en dat was meer boenkend. In het algemeen, zo heb ik me laten vertellen bij de garage, hoor je bij een versleten een zoevend geluid als je hard aan het wiel draait (wieltjes in de lucht natuurlijk ) en dan goed luistert bij dat wiel.
Maar wat jij beschrijft klinkt eigenlijk niet echt als een wiellager als je het mij vraagt...
Maar wat jij beschrijft klinkt eigenlijk niet echt als een wiellager als je het mij vraagt...
Kijk uit, een Cactussssss
@Duff : heb 70 gereden in z'n 3 en nee je hoort het niet totdat ik gas loslaat (zoals ik elke versnelling lijkt..)
@wouterL : geloof dat duff dat ook had,heb zijn geluidsfilmje geluisterd (gevonden via zoeken wiellager hier op forum) en klinkt niet hetzelfde als bij Duff
@dvdoornik: hoe check je een versleten stuurkogel ?
@pcprodent: ik dacht idd ook dat een wiellager meer zoemde.Wij hebben volgens mij niet het wiel rond gedraaid maar alleen toen auto op krik stond van boven naar benenden gewiebeld zeg maar om te voelen of er speling op zat..
To be continued...
@wouterL : geloof dat duff dat ook had,heb zijn geluidsfilmje geluisterd (gevonden via zoeken wiellager hier op forum) en klinkt niet hetzelfde als bij Duff
@dvdoornik: hoe check je een versleten stuurkogel ?
@pcprodent: ik dacht idd ook dat een wiellager meer zoemde.Wij hebben volgens mij niet het wiel rond gedraaid maar alleen toen auto op krik stond van boven naar benenden gewiebeld zeg maar om te voelen of er speling op zat..
To be continued...
Nog niet aan testen toegekomen maarrrrrrrrrrrr :
Neem ik vandaag wéér een volwassen persoon naast me mee in de auto om de kwaal te laten horen.....wat denk je....hetzelfde als toen robert zondag mee reed: Het is gewoon over !!!!
De hele week zit de kleine naast me en hoor je het enorm hard,zodra er op diezelfde stoel een volwassenen zit is het over...rara ? (en nee nu niet grappig zijn en zeggen dat het aan dochterlief ligt )
Neem ik vandaag wéér een volwassen persoon naast me mee in de auto om de kwaal te laten horen.....wat denk je....hetzelfde als toen robert zondag mee reed: Het is gewoon over !!!!
De hele week zit de kleine naast me en hoor je het enorm hard,zodra er op diezelfde stoel een volwassenen zit is het over...rara ? (en nee nu niet grappig zijn en zeggen dat het aan dochterlief ligt )
Hoi bluecalou, ik heb het zelfde probleem. Het is een half jaar geleden begonnen voor de 1e keer en het duurde één dag. Nu 7000 km verder ben ik ver van huis voor een paar maanden en het is de hele tijd te horen de laatste 500 km. De wiellagers zijn het denk ik niet, ik kan geen speling of weerstand ontdekken. Ik heb nog wat research gedaan en kwam bij een bericht van onze buren in het oosten: http://www.ax-club.de/axforum/showtopic ... t=gerausch. Hier wordt gezegd dat het een versleten aandrijfas kan zijn in een verder gevorderd stadium van verslijten. Ze lossen het ‘kortstondig’ op door de aandrijfashoezen te vullen met olie.
Ik heb besloten om mijn linker as te gaan vervangen, hiervoor heb ik wat gereedschap verzameld en as besteld (duur hier, á 140€). Vandaag even de auto opgebokt en de wielen één voor één vrij laten lopen, in de 5e versnelling tot 130 km/h. Bij de linker as was een geluid te horen, niet geheel vergelijkbaar met normale storende geluid bij 100 km/h en gas loslaten.
Na dit alles ben ik vandaag nog een keerring gaan halen bij de Citroen dealer die 40 km ver weg is van hier. En wat denk je, het schurende geluid heb ik niet meer gehoord. Maar toch volgende week de as vervangen want die knakt en de hoes is stuk. Ik denk er nu pas aan dat ik het opbokken en vrij laten lopen de eerste keer ook heb gedaan en toen dus zo 6500 km niets meer gehoord. Ik schat dat het vet nu dan weer op een goede plaats is komen te zitten? Misschien heb je hier iets aan of niet, in ieder geval succes.
Ik heb besloten om mijn linker as te gaan vervangen, hiervoor heb ik wat gereedschap verzameld en as besteld (duur hier, á 140€). Vandaag even de auto opgebokt en de wielen één voor één vrij laten lopen, in de 5e versnelling tot 130 km/h. Bij de linker as was een geluid te horen, niet geheel vergelijkbaar met normale storende geluid bij 100 km/h en gas loslaten.
Na dit alles ben ik vandaag nog een keerring gaan halen bij de Citroen dealer die 40 km ver weg is van hier. En wat denk je, het schurende geluid heb ik niet meer gehoord. Maar toch volgende week de as vervangen want die knakt en de hoes is stuk. Ik denk er nu pas aan dat ik het opbokken en vrij laten lopen de eerste keer ook heb gedaan en toen dus zo 6500 km niets meer gehoord. Ik schat dat het vet nu dan weer op een goede plaats is komen te zitten? Misschien heb je hier iets aan of niet, in ieder geval succes.
Tom.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Het klinkt als hetzelfde probleem wat ik heb sinds mijn vakantie in augustus. Op hogere snelheden - vanaf een kilometer of 50 al, maar vooral vanaf 80-90-100km - maakt mijn AX (1.1inj '91) een gierend/zoemend geluid alsof er iets aanloopt, slipt of resoneert. Het geluid is vooral te horen wanneer je gas terugneemt. Houd je het gas er op en rijd je in de hoogste versneling (4), dan is er niks aan de hand.
Ik heb een geluidsopname gemaakt (kwaliteit is matig, maar het geluid is herkenbaar..): Bestandje verwijderd. Mail even als je het geluid wilt horen. (ca. 730kb)
Ik zal de uitlaat eens checken naar aanleiding van het verhaal van WouterL, aangezien er voor de vakantie een nieuwe uitlaat onder mijn auto is gekomen.
Probleem is alleen dat dit niet het enige geluid is. Bij (scherp) naar rechts sturen klinkt er vanaf het rechterwiel een klepperend ("tak tak tak tak") geluid. Naar links gebeurt het volgens mij niet.
Als ik de verhalen hier op het forum lees zouden dit dus de aandrijfas kunnen zijn. Toch? Is die dan kapot/versleten? Of moet er iets gesmeerd worden (de homokineten?). En hoe kom ik er achter of er niet gewoon een lager kapot is? En wat kost zo'n grapje ongeveer?
Zelf weet ik niet heel veel van auto's, al vind ik het geen probleem om een beetje te sleutelen als iemand duidelijke aanwijzingen heeft hoe ik e.e.a. kan checken.
Ik zit niet heel breed en bovendien wil ik niet heel veel meer in deze auto investeren die toch wel oud begint te worden (vakantie heeft me al een nieuwe accu en spanningswisselaar gekost PLUS uitlaat voor de vakantie .. ). Mocht iemand dus een goedkope goede garage in Utrecht weten (die eventueel ook wel met tweedehands materiaal wil werken) dan hoor ik het graag.
Ik heb een geluidsopname gemaakt (kwaliteit is matig, maar het geluid is herkenbaar..): Bestandje verwijderd. Mail even als je het geluid wilt horen. (ca. 730kb)
Ik zal de uitlaat eens checken naar aanleiding van het verhaal van WouterL, aangezien er voor de vakantie een nieuwe uitlaat onder mijn auto is gekomen.
Probleem is alleen dat dit niet het enige geluid is. Bij (scherp) naar rechts sturen klinkt er vanaf het rechterwiel een klepperend ("tak tak tak tak") geluid. Naar links gebeurt het volgens mij niet.
Als ik de verhalen hier op het forum lees zouden dit dus de aandrijfas kunnen zijn. Toch? Is die dan kapot/versleten? Of moet er iets gesmeerd worden (de homokineten?). En hoe kom ik er achter of er niet gewoon een lager kapot is? En wat kost zo'n grapje ongeveer?
Zelf weet ik niet heel veel van auto's, al vind ik het geen probleem om een beetje te sleutelen als iemand duidelijke aanwijzingen heeft hoe ik e.e.a. kan checken.
Ik zit niet heel breed en bovendien wil ik niet heel veel meer in deze auto investeren die toch wel oud begint te worden (vakantie heeft me al een nieuwe accu en spanningswisselaar gekost PLUS uitlaat voor de vakantie .. ). Mocht iemand dus een goedkope goede garage in Utrecht weten (die eventueel ook wel met tweedehands materiaal wil werken) dan hoor ik het graag.
Last edited by DaveH on SunSep21, 2008 4:44:44 PM, edited 2 times in total.
bonkend/ratelend/ tik tik tik geluid in een bocht is inderdaad de aandrijfas.
Test even of dit geluid als je gas geeft in een bocht komt, en als je gas los laat juist weggaat, dan is hethelemaal zeker weten aandrijfas.
Iemand anders zou even moeten vertellen welke het dan is, ik vergis me daar altijd in!
Als je wiellager niet goed is zou je met lage snelheid langs een muur met raampje open moeten rijden, je zou dan echt een schrapend geluid moeten horen...
Test even of dit geluid als je gas geeft in een bocht komt, en als je gas los laat juist weggaat, dan is hethelemaal zeker weten aandrijfas.
Iemand anders zou even moeten vertellen welke het dan is, ik vergis me daar altijd in!
Als je wiellager niet goed is zou je met lage snelheid langs een muur met raampje open moeten rijden, je zou dan echt een schrapend geluid moeten horen...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Hey bedankt!
Het geluid in de bochten is inderdaad vooral bij extra gas. Zal dus inderdaad wel een aandrijfas zijn. Schrapend geluid klinkt me niet bekend in de oren, dus wiellager is het denk ik niet dan.
De AX "kleppert" bij het insturen naar rechts; het geluid komt ook duidelijk uit de rechter wielkap. Neem aan dat het dan wel gewoon rechts is en niet de tegenovergestelde kant
Nu maar op zoek naar een goedkope oplossing voor mijn aandrijfas... m'n autootje heeft me in de anderhalve maand dat ik hem heb al iets te veel gekost (..(al kreeg ik de auto wel gratis...)
* 200 euro uitlaat plus kleine beurt
* 140 euro accu (door de garage die me wegsleepte in Italie, geen keus dus)
* 270 euro nieuwe spanningswisselaar (de accu was waarschijnlijk niet eens kapot, bleek zo'n 70km verder en 2 dagen later.. de spanningswisselaar was het probleem)
Het geluid in de bochten is inderdaad vooral bij extra gas. Zal dus inderdaad wel een aandrijfas zijn. Schrapend geluid klinkt me niet bekend in de oren, dus wiellager is het denk ik niet dan.
De AX "kleppert" bij het insturen naar rechts; het geluid komt ook duidelijk uit de rechter wielkap. Neem aan dat het dan wel gewoon rechts is en niet de tegenovergestelde kant
Nu maar op zoek naar een goedkope oplossing voor mijn aandrijfas... m'n autootje heeft me in de anderhalve maand dat ik hem heb al iets te veel gekost (..(al kreeg ik de auto wel gratis...)
* 200 euro uitlaat plus kleine beurt
* 140 euro accu (door de garage die me wegsleepte in Italie, geen keus dus)
* 270 euro nieuwe spanningswisselaar (de accu was waarschijnlijk niet eens kapot, bleek zo'n 70km verder en 2 dagen later.. de spanningswisselaar was het probleem)
tja dat is vaak met zeer goedkope auto's he...
Maar vaak, als je even investeerd heb je daarna dan ook wel een goede betrouwbare en vooral goedkope auto!
aandrijfassen zijn prijzig. Ik zou zelf geen gereviseerde nemen, die zijn zo weer stuk, maar gewoon nieuwe. Volgens mij zijn ze 60 tot 80 euro nieuw.
Maar vaak, als je even investeerd heb je daarna dan ook wel een goede betrouwbare en vooral goedkope auto!
aandrijfassen zijn prijzig. Ik zou zelf geen gereviseerde nemen, die zijn zo weer stuk, maar gewoon nieuwe. Volgens mij zijn ze 60 tot 80 euro nieuw.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Klinkt als je aandrijfas links, die wordt in een bocht naar rechts het meest belast.DaveH wrote: Bij (scherp) naar rechts sturen klinkt er vanaf het rechterwiel een klepperend ("tak tak tak tak") geluid. Naar links gebeurt het volgens mij niet.
Om vervelende misverstanden te voorkomen zou ik wel aanraden om het over bestuurderskant en passagierskant te hebben. De "linker en rechter" as verschillen behoorlijk van elkaar.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
En als je stilstaat en gas geeft en gas los laat. wat doet ie dan?bluecalou wrote:@Duff : heb 70 gereden in z'n 3 en nee je hoort het niet totdat ik gas loslaat (zoals ik elke versnelling lijkt..)
@wouterL : geloof dat duff dat ook had,heb zijn geluidsfilmje geluisterd (gevonden via zoeken wiellager hier op forum) en klinkt niet hetzelfde als bij Duff
@dvdoornik: hoe check je een versleten stuurkogel ?
@pcprodent: ik dacht idd ook dat een wiellager meer zoemde.Wij hebben volgens mij niet het wiel rond gedraaid maar alleen toen auto op krik stond van boven naar benenden gewiebeld zeg maar om te voelen of er speling op zat..
To be continued...
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.