CV probleeem

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

CV probleeem

Post by grietje »

Ik heb in de blauwe CV, nu wil het vanaf het begin al niet zoals het hoort, maar dat daargelaten.

Nu het volgende, motoren zitten nu goed in de deuren, stekkers/draden zijn naar mijn idee goed aangesloten (orginele draadboom erbij)
+ en - zitten direct op de accu

Soms doet ie het gewoon, dus op beide deuren open en dicht en alles (ook klep) gaat mee. Geen probleem

maar soms, vaak als ie een dag niet gebruikt is, gaat er niets mee op de CV, en dus alleen de deur waar je je sleutel in stopt open.
Dan stap ik in, doe bestuurders deur opslot door pin naar beneden te drukken
en vervolgens trek ik het pinnetje aan passagiers zijde omhoog, en KLIK, alles gaat open. Dan doet het pinnetje van de bestuursdeur het ook weer zonder problemen, en eigenlijk de hele dag zonder problemen, tot de volgende ochtend.....

En gister brak het pinnetje van de passagier af, dus krijg mijn klep niet meer open, ja alleen via binnen...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Slecht contactje, lijkt me.
Anders een brakke cv-unit.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

menno wrote:Slecht contactje, lijkt me.
Anders een brakke cv-unit.
CV units heb ik al meerdere geprobeerd

Slecht contact, waar zou dat dan moeten zitten? heb alle stekkers en aansluitingen met contact spray bewerkt enziezo goed schoongemaakt, en de + en - zit direct op de accu...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Poging tot logisch nadenken:

D'r zijn nogal veel schema's denkbaar om de boel aan te sturen. Maar de meeste komen min of meer op hetzelfde neer:
cv-motortje krijgt gelijkstroom... draairichting van motortje omdraaien door + en - om te wisselen. Dat doet de cv-unit... cv-unit krijgt signaal van afstandsbediening (heb je die? En heb je dan ook problemen?), of van voelertje bij de deursloten (sleutel als je van buitenaf bedient en pinnetje als je in de auto zit, die zitten aan hetzelfde mechaniekje).

Heb je alleen problemen met de deur aan de bestuurderskant? --> ergens in het circuit van het voelertje van die deur is het gaar, op de een of andere manier. Slecht contactje, draadbreukje, klein kortsluitinkje (niet onwaarschijnlijk met een kabelboom die door kabeldoorvoeren door deur en carrosserie moet, en daar makkelijk in de knel komt).

Ook problemen met het voelertje aan de passagierszijde (zal wel niet, getuige je omschrijving)? Dan ?f beide circuits van de voelertjes gaar, ?f een storing op een centralere plek, dus cv-unit.

Als de cv-unit alleen maar de stuurstroom geeft op diverse relais, en die relais zitten NIET in de cv-unit ge?ntegreerd, dan kan het ook nog aan de relais liggen.

Sorry als dat wat abstract klinkt, maar ik weet niet hoe e.e.a. er op jouw AX uitziet. Met foto's of een schema wordt 't makkelijker om mee te denken.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik zal even uitleggen /schematiseren wat ik nu heb

Van de Accu naar CV unit lopen + en -

van CV unit naar passagiersdeur loopt een groene (+ neem ik aan) een bruine (aarde neem ik aan), een oranje (open en/of dicht sensordraadje?) en een blauwe (zelfde idee)

Naar bestuurders deur het zelfde, en afgetapt hier van gaat er een groene en bruine naar de achterklep

Er zitten nergens relais tussen (dat zal het probleem wel zijn) en ook geen zekeringen

Als hij het niet doet, doet ie het op beide deuren niet! Heel de CV doet niets, er gaat maar 1 deur open. Tot ik ingestapt ben en een paar keer pinnetjes op en neer heb gedrukt, dan schiet plotseling alles op CV open, en daarna doet ie het ook gewoon op alle sloten.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

is dat aan allebei de kanten? Dus als je aan de passagierskant de sleutel omdraaid, gaat dan ook alleen maar die deur open?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

dvdoornik wrote:is dat aan allebei de kanten? Dus als je aan de passagierskant de sleutel omdraaid, gaat dan ook alleen maar die deur open?
yup!!!

Of hij doet het gewoon, of hij doet het helemaal nergens en dan is het net alsof ik geen cv heb
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Afgaand op je beschrijving:

Twee van de vier draadjes naar elke deur zijn voor de motor. Daar zit geen massa bij, die twee draadjes zijn afwisselend plus en min, afhankelijk van of het slot open of dicht moet (min verschilt van massa doordat massa via de carrosserie de stroomkring sluit, en een min doet dat alleen door de draad. Met afwisselend plus en min kan je geen gebruik maken van massa, anders wordt het kermis in de auto). En de voeding komt dus vanaf je cv unit. Die weet welke draadjes plus moeten krijgen, door de signalen die die krijgt van de andere 2 draadjes uit de deuren, die zitten dus aan je voelertjes.

Heb je de hele draadboom gecheckt? Relais zitten nog wel eens ergens onderweg verstopt. Als ze er echt niet zijn, dan heb je een systeem zonder aparte relais. Makkelijk: wat er niet zit, gaat ook niet kapot. Dan heeft de cv-unit dus een ge?ntegreerde schakeling en geeft-ie de voedingspuls.

Aangezien cv-unit wisselen niet helpt, en je alle contactjes al hebt gedaan, lijkt het me zinnig om de draadjes maar eens goed te controleren op breuken of weggesleten isolatie, met name de stukken bij de doorvoeren door de koets. 't Is gewoon vrij storingsgevoelig: de draden zijn al dun, moeten door verschillende delen gevoerd worden en liggen vrij scherp geknikt bij een dichte deur, en worden bij openen flink gestrekt.
Gegeven de klachten (als-ie stoort, dan doet geen enkel motortje het nog en de storing treedt op ongeacht de kant waar je de sleutel in stopt), verdenk ik de voelerdraden aan beide kanten nog het meest.

Nu is draadbreuk niet altijd even makkelijk om te vinden, dus misschien maar gewoon nieuwe draden leggen. Een originele draadboom van de sloop kan ook al slecht zijn. En let ff op dat de doorvoeren netjes gevoerd zijn met rubber (maar ook weer niet zo dik dat de draden heel scherp worden geknikt bij een dichte deur).

N.B: de voelertjes zelf kunnen ook slecht zijn. De signalen die daaruit komen, volgen ook uit het sluiten van een stroomkring. Mocht je dat nog niet hebben gecheckt, dan dat ook doen. Lijkt me niet zo waarschijnlijk, trouwens.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik denk dat ik inderdaad die draaden nog maar eens zelf ga trekken. De draadboom komt niet van de sloop o.i.d. maar is werkend uit de auto gehaald waar de CV ook uit kwam. Hij lijkt goed, maar was doorgeknipt op idd de oranje en blauwe draad en dat heb ik met kroonsteentjes gepoogd te verhelpen, maar nu jij aangeeft dat de storing waarschijnlijk daar zit trek ik ze nog maar eens opnieuw.

ik ga ook nog maar een keer de motoren in de deur nakijken, of dat -nog steeds- goed zit; en nog een keer proberen de hoofunit te vervangen.

Zit er overigens verschil in een unit voor 3 of 5 deurs? Heb namelijk maar 1 andere 3 deurs die voor die rode eigenlijk is en 2 5 deurs units die geen toekomst hebben.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Verschil tussen 3/5 deurs? Lijkt me niet, tenzij ze complete schema's gewisseld hebben. En dat is niet onmogelijk, die fransozen hebben wel meer rare dingen uitgehaald in de tijd dat AX'jes werden gemaakt. :?
Wat ook wel weer z'n charmes heeft :wink:

3 of 5 deurs is in principe niet meer dan 3 of 5 voelertjes en motortjes parallel aansluiten, dus dat maakt weinig uit. Hooguit iets in door te geven stroomsterkte, maar daar hoef je geen complete andere principes voor te verzinnen.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

De 3 en 5 deurs werken volgens hetzelfde principe... De 2 achterportieren zijn qua aansluiting te vergelijken met de achterklep; enkel een + en - voor de motortjes.

Post Reply