inhouden tussen koud en warm
Moderators: denny, vtspower, webmasters
inhouden tussen koud en warm
Beste AX-liefhebbers,
Hoewel ik zeer tevreden ben over mijn AX 1.1 TGE '91, heb ik sinds kort het volgende probleem: de auto start in eerste instantie goed en rijdt ook verder goed weg. Echter, na een minuut of 5 gaat de motor ineens erg inhouden en slaat af zodra je het gas eraf haalt. Met kunst en vliegwerk is de auto nog aan de praat te houden (veel gas). Uiteindelijk (1 a 2 minuten) wordt de motor weer rustig en is er niets meer aan hand. Welke AX-kenner(s) (her)kent dit probleem en belangrijker nog: weet wat hieraan is te doen?!
groetjes, Benjamin
Hoewel ik zeer tevreden ben over mijn AX 1.1 TGE '91, heb ik sinds kort het volgende probleem: de auto start in eerste instantie goed en rijdt ook verder goed weg. Echter, na een minuut of 5 gaat de motor ineens erg inhouden en slaat af zodra je het gas eraf haalt. Met kunst en vliegwerk is de auto nog aan de praat te houden (veel gas). Uiteindelijk (1 a 2 minuten) wordt de motor weer rustig en is er niets meer aan hand. Welke AX-kenner(s) (her)kent dit probleem en belangrijker nog: weet wat hieraan is te doen?!
groetjes, Benjamin
Allereerst welkom hier!
('t wordt op prijs gesteld als je je even voorstelt bij "Wie is Wie" )
Waar ik nu ff mee zit is of 't nu een carb of een injectie type is.
In geval van carb heb je -als het goeD is- een handbediende choke en kan het zijn dat je motor na 5 minuten gewoon verzuipt door het te veel aan brandstof wat er door het nog open staan van de choke bij komt.
In geval van injectie zou ik denken aan slechte stekkerverbindingen op 't injectiehuis of een probleem met de stationair-stappenmotor en/of gasklap potmeter.
('t wordt op prijs gesteld als je je even voorstelt bij "Wie is Wie" )
Waar ik nu ff mee zit is of 't nu een carb of een injectie type is.
In geval van carb heb je -als het goeD is- een handbediende choke en kan het zijn dat je motor na 5 minuten gewoon verzuipt door het te veel aan brandstof wat er door het nog open staan van de choke bij komt.
In geval van injectie zou ik denken aan slechte stekkerverbindingen op 't injectiehuis of een probleem met de stationair-stappenmotor en/of gasklap potmeter.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Het eerste wat je moet checken is de lambdasonde.
Het is nl. zo dat de computer de eerste 5 minuten de lambdasonde-waarde negeert.
Lambdasonde bevat een verwarmingselement dat ervoor zorgt dat lambda opwarmt en vervolgens goede metingen kan doen.
Nou denk ik dus dat bij jou het verwarmingsgedeelte van de sonde niet goed werkt.
Na 5 min. de computer de lambdawaardes lezen en gaat aan de hand daarvan de motor bijstellen.
Als nu dus het verwarmingselement van de lambdasonde niet goed werkt lambda geeft foute waardes door motor loopt beroerd.
Een paar minuten erna zou de lambdasonde door de uitlaatgassen wel goed opgewarmd kunnen zijn, waardoor het probleem weggaat.
Aan de lambda zitten 2 stekkers: de ene is voor het verwarmingsgedeelte en heeft 2 draden van (meestal) gelijke kleur (vaak wit). Tussen deze 2 draden moet 12 Volt constant staan.
Andere stekker met ook 2 draden is voor het signaal, deze geeft ruwweg een voltage dat ergens tussen 0 en 1 Volt zit.
Wat je kunt nagaan:
- draden van de sonde helemaal heel en de stekkerverbindingen corrosievrij ?
- Voltages goed?
- mocht je er dan niet uitkomen, de verwarmingsstekker (die met constant 12V) v.d. lambda los en ga rijden: Nog steeds hetzelfde probleem: Dan is het toch de lambdasonde of de draden/stekkers er naartoe.
Is het dit niet, dan moet je injectie of andere sensoren die computer gebruikt gaan checken.
Succes ermee en laat ff horen wat het nou was
Het is nl. zo dat de computer de eerste 5 minuten de lambdasonde-waarde negeert.
Lambdasonde bevat een verwarmingselement dat ervoor zorgt dat lambda opwarmt en vervolgens goede metingen kan doen.
Nou denk ik dus dat bij jou het verwarmingsgedeelte van de sonde niet goed werkt.
Na 5 min. de computer de lambdawaardes lezen en gaat aan de hand daarvan de motor bijstellen.
Als nu dus het verwarmingselement van de lambdasonde niet goed werkt lambda geeft foute waardes door motor loopt beroerd.
Een paar minuten erna zou de lambdasonde door de uitlaatgassen wel goed opgewarmd kunnen zijn, waardoor het probleem weggaat.
Aan de lambda zitten 2 stekkers: de ene is voor het verwarmingsgedeelte en heeft 2 draden van (meestal) gelijke kleur (vaak wit). Tussen deze 2 draden moet 12 Volt constant staan.
Andere stekker met ook 2 draden is voor het signaal, deze geeft ruwweg een voltage dat ergens tussen 0 en 1 Volt zit.
Wat je kunt nagaan:
- draden van de sonde helemaal heel en de stekkerverbindingen corrosievrij ?
- Voltages goed?
- mocht je er dan niet uitkomen, de verwarmingsstekker (die met constant 12V) v.d. lambda los en ga rijden: Nog steeds hetzelfde probleem: Dan is het toch de lambdasonde of de draden/stekkers er naartoe.
Is het dit niet, dan moet je injectie of andere sensoren die computer gebruikt gaan checken.
Succes ermee en laat ff horen wat het nou was
Mjah, maar met jouw verhaal, wat ik overigens heel goed snap, ga je er wel volledig vanuit dat 't een injectie-type motor is, terwijl dat in de startpost niet is aangegeven.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Hmm, ik ging er eigenlijk vanuit dat een 1.1 TGE van '91 altijd een injectiemotor heeft?
Nou is mijn kennis van alle types niet echt helemaal briljant, dus
Maar gezien de aard van het probleem lijkt het me sowieso sterk dat het een probleem is van een carburateurmotor.
Maar goed, we horen het vanzelf wel of het injectie- of carburateurmotor betreft, h? Benjamin?
Nou is mijn kennis van alle types niet echt helemaal briljant, dus
Maar gezien de aard van het probleem lijkt het me sowieso sterk dat het een probleem is van een carburateurmotor.
Maar goed, we horen het vanzelf wel of het injectie- of carburateurmotor betreft, h? Benjamin?
In deze tijd van het jaar wil het resetten van de ecu ook vaak helpen. Staat op het forum in meerdere topics hoe dat gaat.
Verhaal van Lucske is erg helder, zelf ook weer wat van geleerd, zou dat zeker ff nalopen en dan meteen de ecu resetten.
Verhaal van Lucske is erg helder, zelf ook weer wat van geleerd, zou dat zeker ff nalopen en dan meteen de ecu resetten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
vanmiddag ff de ecu gereset. Helaas, dat heeft het probleem niet opgelost. De motor liep eerst prima maar sloeg steeds af op het moment dat de ie behoorlijk warm werd. Even voor het moment dat de fan aansloeg werd ie weer rustig en liep verder als een zonnetje. Aangezien ik nog niet beschik over een vraagbaak (besteld) kon ik de sensoren die mogelijk het probleem zijn niet vinden en moet dus wachten totdat het boek binnen is. Trouwens (Daan) is het terecht om te stellen dat als de fan aanslaat dat de temp. sensor naar behoren werkt? Vrijdag as nog een x proberen. Uiteraard tips welkom!
AX:veel voor weinig!
Haynes 'vraagbaak' staat hier ook op de site om te downloaden. Als je met de Engelse termen overweg kunt, werkt het prima. Ook staat er veel informatie en ook howto's op het forum, zodat je ook veel zonder vraagbaak af kunt.
Voor meer gegevens over de sensoren, zie de Sensoren-faq: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=6789
Die lambdasonde waar ik het over had zit in de voorpijp geschroefd, in het verticale uitlaatstuk dat achter je radiateur langs loopt. Draden die eruit komen volgen en bij de stekkers die je tegenkomt meten, op de manier zoals ik al aangegeven had.
Overigens is die sensor waar Daan het over heeft een andere dan die jij bedoelt. Die jij bedoelt zit in de radiateur, die Daan bedoelt zit in het thermostaathuis aan de rechterkant van het motorblok. Dit is de koelwatertemperatuursensor van de ECU.
Ik vind het redelijk onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt, dan zou ie dus net bij een bepaalde temperatuur van het koelwater een intern los contact moeten krijgen, waardoor ie geen goede waarde doorgeeft en de motor dan niet lekker loopt. Als het koelwater dan nog wat warmer wordt, dan zou ie weer verbinding gaan maken en loopt je motor weer goed...........het kan, maar de kans is erg klein.
Voor meer gegevens over de sensoren, zie de Sensoren-faq: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=6789
Die lambdasonde waar ik het over had zit in de voorpijp geschroefd, in het verticale uitlaatstuk dat achter je radiateur langs loopt. Draden die eruit komen volgen en bij de stekkers die je tegenkomt meten, op de manier zoals ik al aangegeven had.
Overigens is die sensor waar Daan het over heeft een andere dan die jij bedoelt. Die jij bedoelt zit in de radiateur, die Daan bedoelt zit in het thermostaathuis aan de rechterkant van het motorblok. Dit is de koelwatertemperatuursensor van de ECU.
Ik vind het redelijk onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt, dan zou ie dus net bij een bepaalde temperatuur van het koelwater een intern los contact moeten krijgen, waardoor ie geen goede waarde doorgeeft en de motor dan niet lekker loopt. Als het koelwater dan nog wat warmer wordt, dan zou ie weer verbinding gaan maken en loopt je motor weer goed...........het kan, maar de kans is erg klein.
Kans is idd klein, doch zeker niet onmogelijk: heb als eens zo'n geintje gehad met m'n CV-ketel. Sensor had 'n crash-punt tussen 53?en 56?. Daaronder en daarboven werkte die wel normaal. Echter bij het oplopen van de temperatuur (bij tappen warm water) liep de temperatuur (uiteraard) gewoon met een bepaalde snelheid op, maar stuiterde flink tussen de eerder genoemde waarden. Dat vond de regelcomputer in de ketel niet grappig en zette daarom steeds het systeem stil met de storing: "Temperatuur stijgt te snel."Lucske wrote:...Ik vind het redelijk onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt, dan zou ie dus net bij een bepaalde temperatuur van het koelwater een intern los contact moeten krijgen, waardoor ie geen goede waarde doorgeeft en de motor dan niet lekker loopt. Als het koelwater dan nog wat warmer wordt, dan zou ie weer verbinding gaan maken en loopt je motor weer goed...........het kan, maar de kans is erg klein.
Na vervangen van de sensor nooit meer problemen gehad.
Dussssssss.... 't k?n wel...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM