Hallo allemaal,
Ik heb recent een AX 1.1i First Impression uit '94 gekocht. Zag er goed uit , was recent (dezelfde dag) gekeurd, had maar 92000km op de tellen en reed vrij aardig, maar blijkt toch wel wat mis mee te zijn.
Het begon allemaal eigenlijk met een geluid wat leek op stromend water achter het dashboard. Na wat zoekwerk zag ik dat dat kan komen omdat het koelsysteem niet goed ontlucht is, ik heb nog niet geprobeerd het zelf te ontluchten maar ik geloof er eigenlijk niet zo in, lijkt me niet dat er recent iets aan het koelsysteem gedaan is.
Later vertoonde hij wat startproblemen.. Soms na 1x starten bromt hij even en valt dan direct weer uit, soms start ie na 1x gewoon niet. 2e keer heb ik hem nog nooit zien starten, meestal de derde keer komt ie wat onrustig op gang.
Ik heb hem toen op aanraden van mijn vader weggebracht bij een Citroen dealer hier in de buurt, waar ze 1100 euro aan reparaties willen uitvoeren Onder andere: Accu vervangen (zelf nog niks aan gemerkt), Gordel gesp vervangen (veertje is stuk, vragen ze 215 euro voor!!! Haal ik wel op de sloop ), wat bouten vervangen in de achterbankleuning die missen (klopt ook wel, fix ik zelf wel), distributieriem vervangen (schijnen scheurtjes in te zitten), remschijven en blokken vervangen en een grote beurt geven inclusief filtertjes, bougies en benzinefilter. Ik heb hem daar toen maar snel weggehaald en ben zelf met een vriend op onderzoek uit gegaan.
Remschijven hebben we opgemeten, zijn 6,5 mm, dat gaat dus nog wel even goed (6mm minimum volgens ATH).
De radiateur is een beetje vaag verhaal, volgens hun mist er dus een bevestigingsbeugel en als ik het koelvloeistof reservaar een beetje beweeg zit dat ook wel een beetje los, maar nou niet echt zo ernstig dat hij er onderuit kan vallen. Dit samen met het water geluid achter het dashboard vertrouw ik het toch niet helemaal. Onderop de auto (achter de voorbumper op het chassis) is wel een beugeltje te zien wat een beetje ingebogen is en waar onder ook wat schade aan het chassis te zien is wat gelast is.
Lang verhaal Waar ik dus eigenlijk graag jullie mening over wil hebben is of de radiateur en koelvloeistofreservaar een beetje speling hoort te hebben, wat dat stromend water geluid achter het dashboard te betekenen kan hebben en wat die startproblemen zou kunnen veroorzaken.
Alvast bedankt
Vaag verhaal radiateur en startproblemen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Re: Vaag verhaal radiateur en startproblemen
Radiant wrote:Later vertoonde hij wat startproblemen.. Soms na 1x starten bromt hij even en valt dan direct weer uit, soms start ie na 1x gewoon niet. 2e keer heb ik hem nog nooit zien starten, meestal de derde keer komt ie wat onrustig op gang.
Heeft mijn Volcane ook last van.
Als het goeD is, start 'ie w?l meteen de eerste keer als je 't gaspedaal een heel klein beetje intrapt en dan (tegelijkertijd) start.
'k Moet bij mijn AX nog eens kijken of dat probleem is opgelost met een ander injectie-huis, maar dan moet ik CitroCin nog eens lieF aankijken en vragen os ze nog een andere heeft war de benzineslangen w?l op passen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Wat het starten betreft:
Start je hem meteen, of zet je hem eerst op contact (alle lampjes gaan branden), wacht je een paar seconde en start je hem dan?
De tweede methode is de juiste namelijk. Je brandstofpomp heeft wat tijd nodig om druk op te bouwen. Zodra je een heel zacht "klikje" onder de achterbank hoort kun je starten....
Als ik hem meteen probeer te starten valt hij bij mij (ook een 1.1i uit 94) ook meteen uit. De methode van MNM(tm) werkt trouwens ook wel...
Start je hem meteen, of zet je hem eerst op contact (alle lampjes gaan branden), wacht je een paar seconde en start je hem dan?
De tweede methode is de juiste namelijk. Je brandstofpomp heeft wat tijd nodig om druk op te bouwen. Zodra je een heel zacht "klikje" onder de achterbank hoort kun je starten....
Als ik hem meteen probeer te starten valt hij bij mij (ook een 1.1i uit 94) ook meteen uit. De methode van MNM(tm) werkt trouwens ook wel...
Yep ik wacht heel eventjes voordat ik start, misschien dat ik iets meer geduld moet hebben. Ik heb gas geven nog niet kunnen proberen, hij heeft de laatste paar dagen wel normaal gestart, vaag ding
Ontluchten ga ik binnenkort eens proberen Hoe is dat het beste te doen? Ik lees vullen, dopjes los en dan starten en stationair laten draaien tot het eruit stroomt, en weer ergens anders gas geven tot het eruit spuit
Kan ik de vuldop ook gewoon van het reservoir af laten terwijl de motor warm loopt?
Ontluchten ga ik binnenkort eens proberen Hoe is dat het beste te doen? Ik lees vullen, dopjes los en dan starten en stationair laten draaien tot het eruit stroomt, en weer ergens anders gas geven tot het eruit spuit
Kan ik de vuldop ook gewoon van het reservoir af laten terwijl de motor warm loopt?