Kabelboom type 2 en 3
Moderators: vtspower, webmasters
Kabelboom type 2 en 3
Wie o wie kan mij vertellen, of de kabelboom bij de tellerbak van een type 3 hetzelfde is als bij de type 2?
Misschien dat het anders is vanwege het magneti marelli gedoe. Moet namelijk weten of er bij mij dus ook al een kabel voor de toerenteller ligt... Dus als ze niks hebben veranderd bij de type 3 is het ok?...
groetjes Sander
Misschien dat het anders is vanwege het magneti marelli gedoe. Moet namelijk weten of er bij mij dus ook al een kabel voor de toerenteller ligt... Dus als ze niks hebben veranderd bij de type 3 is het ok?...
groetjes Sander
Denk dat bij 'n T3 de kans alleen maar groter is dat die toerentellersignaal-kabel is voorbereid.
Wordt gewoon een kwestie van proberen hoor! Je weet het nooit namelijk, maar als de kabel er niet mocht zijn.. die kan je gewoon zelf aanleggen hoor (heb ik ook moeten doen) (Type 2, 1.0i, Bosch 3.0, karige dashboard met vak)
Wordt gewoon een kwestie van proberen hoor! Je weet het nooit namelijk, maar als de kabel er niet mocht zijn.. die kan je gewoon zelf aanleggen hoor (heb ik ook moeten doen) (Type 2, 1.0i, Bosch 3.0, karige dashboard met vak)
waarom denk je dat die kans groter is?Glenn@nl wrote:Denk dat bij 'n T3 de kans alleen maar groter is dat die toerentellersignaal-kabel is voorbereid.
Wordt gewoon een kwestie van proberen hoor! Je weet het nooit namelijk, maar als de kabel er niet mocht zijn.. die kan je gewoon zelf aanleggen hoor (heb ik ook moeten doen) (Type 2, 1.0i, Bosch 3.0, karige dashboard met vak)
en hoe heb je die kabel aangelegd en aangesloten?
Type 3 is vaak al van een luxer dash voorzien als de type 2 (mijn dash had zelfs nog een uitkerving voor de handchoke), ook is de type 3 vaak (zo niet altijd) ook al voorzien van CV, dus sowiezo al luxere kabelboom.
Maar ik zou zeggen, haal je huidige tellerbak er eens uit, en kijk eens naar de bedrading!
Je ziet snel genoeg of daar een draadje zit op de plek bestemd voor de toerenteller! (Van de gele stekker is dan pin 1 of 2 bedraad, toerenteller heeft 2 signaalingangen, waarvan 1 wordt gebruikt)
Als daar geen draad aanwezig is, zal je 'm zelf moeten trekken. Dat blokstekkertje is met 'n beetje gepruts uit elkaar te halen, dan kan je er 'n draad in vast klemmen. En deze via een voorscherm naar voren leiden. Daar moet je opzoek naar de juiste toerenteller draad bij de centrale ronde stekker van het motorblok (achter/onder het luchtfilter). Daar moet je de groene draad hebben die uitkomt op pin 9 van die bewuste zwarte ronde stekker.
Maar misschien is bovenstaand verhaal wel helemaal niet van toepassing, en ligt alles al voorbereid
(anders wil ik je tzt wel helpen met aanleggen)
Maar ik zou zeggen, haal je huidige tellerbak er eens uit, en kijk eens naar de bedrading!
Je ziet snel genoeg of daar een draadje zit op de plek bestemd voor de toerenteller! (Van de gele stekker is dan pin 1 of 2 bedraad, toerenteller heeft 2 signaalingangen, waarvan 1 wordt gebruikt)
Als daar geen draad aanwezig is, zal je 'm zelf moeten trekken. Dat blokstekkertje is met 'n beetje gepruts uit elkaar te halen, dan kan je er 'n draad in vast klemmen. En deze via een voorscherm naar voren leiden. Daar moet je opzoek naar de juiste toerenteller draad bij de centrale ronde stekker van het motorblok (achter/onder het luchtfilter). Daar moet je de groene draad hebben die uitkomt op pin 9 van die bewuste zwarte ronde stekker.
Maar misschien is bovenstaand verhaal wel helemaal niet van toepassing, en ligt alles al voorbereid

Belangrijk is iig...
Het toerentellersignaal wordt bij 'verdelerloze injectiesystemen', zoals de Bosch M.A. 3.0 en Magnetti Marrelli, verzorgt door de injectiecomputer (ECU). Mijn ervaring is dat de draad voor het toerentellersignaal iig aanwezig is tot de centrale motorblokstekker.
Bij injectiesystemen met verdeler (Bosch 2.2, en carburateurs) komt het toerentalsignaal van de bobine!
Het toerentellersignaal wordt bij 'verdelerloze injectiesystemen', zoals de Bosch M.A. 3.0 en Magnetti Marrelli, verzorgt door de injectiecomputer (ECU). Mijn ervaring is dat de draad voor het toerentellersignaal iig aanwezig is tot de centrale motorblokstekker.
Bij injectiesystemen met verdeler (Bosch 2.2, en carburateurs) komt het toerentalsignaal van de bobine!
Even een overzicht van de aansluitstekkers achterop de tellerbak van een Volcane (standaard met toerenteller). Er gaan 5 stekkers achterop de tellerbak, elk met een ander aantal contactpunten.
Gezien vanop de achterkant van de tellerbak noem ik de connectoren van links naar rechts A, B, ..., E, waarbij A dus 6 contacten heeft en E er 9 heeft.
Misschien handiger om het maar meteen van alle 5 connectoren te noemen: A: 6, B: 8, C: 10, D: 7, E: 9
Hieronder de functie van de betreffende contacten per connector:
A1: n.c.
A2: -BN
A3: BN-METER
A4: n.c.
A5: n.c.
A6: GND BN-METER
B1: TT
B2: MR?
B3: KL
B4: OP?
B5: OP?
B6: OP?
B7: -MC
B8: -4WD
C1: RA-L
C2: RA-R
C3: GND RA-L/RA-R/VL/DL/GL/VC
C4: -PR/-RVN
C5: -ABS
C6: -VGO
C7: +12V
C8: -KF ?
C9: IV
C10: IV
D1: RBS
D2: RBS
D3: KVN
D4: LC
D5: GND KVN/LC
D6: n.c.
D7: n.c.
E1: -OD & -KT
E2: -KT
E3: -KVN ?
E4: KT-METER
E5: -KAT
E6: VL
E7: DL
E8: GL
E9: VC
Gebruikte afkortingen komen overeen met die uit het Kluwer ATH.
Afkortingen waar een - voor staat, betekent dat de betreffende indicator gaat branden als het betreffende contact aan GND wordt gelegd (door de sensor).
?) Motorregeling, niet op printje achterop meter aangesloten
?) Oliepeil / oliedruk meter?
Ps.: ik ben niet echt consequent geweest met vanaf waar ik begon met nummeren: de letters van de connectoren beginnen links, terwijl de cijfers van de contacten van de connectoren rechts beginnen.
Dus de contacten lopen zo:
A6 A5 A4 A3 A2 A1 | B8 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 | C10 C9 C8 C7 C6 C5 C4 ...
Okeej, n?g meer duidelijkheid:

Gezien vanop de achterkant van de tellerbak noem ik de connectoren van links naar rechts A, B, ..., E, waarbij A dus 6 contacten heeft en E er 9 heeft.
Misschien handiger om het maar meteen van alle 5 connectoren te noemen: A: 6, B: 8, C: 10, D: 7, E: 9
Hieronder de functie van de betreffende contacten per connector:
A1: n.c.
A2: -BN
A3: BN-METER
A4: n.c.
A5: n.c.
A6: GND BN-METER
B1: TT
B2: MR?
B3: KL
B4: OP?
B5: OP?
B6: OP?
B7: -MC
B8: -4WD
C1: RA-L
C2: RA-R
C3: GND RA-L/RA-R/VL/DL/GL/VC
C4: -PR/-RVN
C5: -ABS
C6: -VGO
C7: +12V
C8: -KF ?
C9: IV
C10: IV
D1: RBS
D2: RBS
D3: KVN
D4: LC
D5: GND KVN/LC
D6: n.c.
D7: n.c.
E1: -OD & -KT
E2: -KT
E3: -KVN ?
E4: KT-METER
E5: -KAT
E6: VL
E7: DL
E8: GL
E9: VC
Gebruikte afkortingen komen overeen met die uit het Kluwer ATH.
Afkortingen waar een - voor staat, betekent dat de betreffende indicator gaat branden als het betreffende contact aan GND wordt gelegd (door de sensor).
?) Motorregeling, niet op printje achterop meter aangesloten
?) Oliepeil / oliedruk meter?
Ps.: ik ben niet echt consequent geweest met vanaf waar ik begon met nummeren: de letters van de connectoren beginnen links, terwijl de cijfers van de contacten van de connectoren rechts beginnen.

Dus de contacten lopen zo:
A6 A5 A4 A3 A2 A1 | B8 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 | C10 C9 C8 C7 C6 C5 C4 ...
Okeej, n?g meer duidelijkheid:

Last edited by MNM(tm) on SatJun30, 2007 7:19:08 PM, edited 2 times in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

MNM(tm) wrote:Gebruikte afkortingen komen overeen met die uit het Kluwer ATH.

M'goe, 'k ben de moeilijkste niet, dus hier ook nog ff een lijstje van de gebruikte afkortingen:
BN = Brandstof Niveau
TT = ToerenTeller
MR = Motor Regeling
KL = Klok
OP = Olie Peil
MC = Motor Controle
4WD = Vierwiel-aandrijving
RA-L = Richting Aanwijzer Links
RA-R = Richting Aanwijzer Rechts
PR = Parkeerrem (handrem)
RVN = RemVloeistof Niveau
ABS = Anti-Blokkeer remSysteem
VGO = Veiligheidsgordel
KF = KoolstofFilter
RBS = RemBlokSlijtage
KVN = KoelVloeistof Niveau
LC = Laadstroom Controle
OD = Olie Druk
KT = Koelvloeistof Temperatuur
KAT = KATalysator
VL = VerLichting (stadslicht)
DL = DimLicht
GL = GrootLicht
VC = Voorgloeitijd Controle
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Ik hoor dat iemand er hier verstand van heeft.
Weet jij toevallig ook waar welke pin van de ECU het toerental signaal uitzend? En zou je me een foto kunnen laten zien van die bewuste zwarte ronde stekker? Of in ieder geval erg duidelijk vertellen waar die zich bevind.
Want mijn toerenteller werkt niet en ik wil eens kijken of die kabel er inderdaad wel zit.
Weet jij toevallig ook waar welke pin van de ECU het toerental signaal uitzend? En zou je me een foto kunnen laten zien van die bewuste zwarte ronde stekker? Of in ieder geval erg duidelijk vertellen waar die zich bevind.
Want mijn toerenteller werkt niet en ik wil eens kijken of die kabel er inderdaad wel zit.
Heb ff in onderstaande foto met een rode pijl aangegeven op welk contact het toerenteller signaal de tellerbak binnen moet komen. Op de connector van de kabelboom moet op die positie dus een draad aan de connector zitten. Zit die er niet: andere dash kabelboom zoeken (en kans is groot dat de betreffende draad dan ook niet in de motorruim kabelboom zit).
De grote ronde stekker van de kabelboom die de verbinding vormt tussen de kabelboom in 't motorruim en het deel dat binnen zit, zit achter het zijscherm links voor. Binnen zit die zo'n beetje ter hoogte van de zekeringkast, tegen de linker zijkant van 't chassis. << was hier in de war met de kleine kabelboom voor CV en Elektr. ramen.
Als je een Bosch 3 ECU hebt, zou het toerenteller signaal op pin 21 moeten zitten. Voor Magnetti Marelli weet ik het (nog) niet.

De grote ronde stekker van de kabelboom die de verbinding vormt tussen de kabelboom in 't motorruim en het deel dat binnen zit, zit achter het zijscherm links voor. Binnen zit die zo'n beetje ter hoogte van de zekeringkast, tegen de linker zijkant van 't chassis. << was hier in de war met de kleine kabelboom voor CV en Elektr. ramen.

Als je een Bosch 3 ECU hebt, zou het toerenteller signaal op pin 21 moeten zitten. Voor Magnetti Marelli weet ik het (nog) niet.

Last edited by MNM(tm) on SatJun30, 2007 7:20:07 PM, edited 2 times in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Toevallig heb ik een Magneti Marelli ECU. Maar ik heb al verder zitten kijken op jullie forum en heb gevonden dat hij bij Magneti op pin 6 zit.
Bron: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11419
Bron: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11419
glenn vertelt met pulsen, wat me logisch lijkt, en er zit zowieso geen verschil tussen de toerentel signalen van bosch en magneti...MartijnZ wrote:Weet jij toevallig ook of het toerentalsignaal met variabel voltage werkt of met pulsen? En of er een verschil is tussen het signaal dat de 2 type ECUs uitzenden? (Bosch of Magnetti).
Meer mensen van de club hebben namelijk bij hun magneti gedoe een toerenteller aangesloten, en aangezien de toerentellers niet voor de 1.1 magneti's zijn gemaakt...
Euh, wel dus: mijn Volcane is origineel uitgerust met Magnetti Marelli ?n een toerenteller!Pixels66 wrote:Meer mensen van de club hebben namelijk bij hun magneti gedoe een toerenteller aangesloten, en aangezien de toerentellers niet voor de 1.1 magneti's zijn gemaakt...

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

was jouw volcane een type 3 dan? of is magneti ook bij type 2 geleverd?MNM(tm) wrote:Euh, wel dus: mijn Volcane is origineel uitgerust met Magnetti Marelli ?n een toerenteller!Pixels66 wrote:Meer mensen van de club hebben namelijk bij hun magneti gedoe een toerenteller aangesloten, en aangezien de toerentellers niet voor de 1.1 magneti's zijn gemaakt...
Want als het uitgezonden signaal bij beide ECUs hetzelfde is (alleen komt het vanaf een andere pin) dan zou het theoretisch toch niet uit hoeven maken wat voor toerenteller je erop zet? Dan zijn die toch uitwisselbaar?
Ik ga in ieder geval morgen even kijken of de kabel er ligt (nu te donker) en als hij er ligt ga ik hem zsm doormeten.
Ik ga in ieder geval morgen even kijken of de kabel er ligt (nu te donker) en als hij er ligt ga ik hem zsm doormeten.