Hallo,
ik hoor veel verhalen dat de aandrijfassen van de AX nogal eens problemen geven.
-Geldt dit ook voor de diesel?
-Hoe merk je het als ze kapot zijn?
-Moet je ze dan meteen vervangen of kun je ermee doorrijden (of veroorzaakt dit nog meer schade)?
-Kun je ze ook tweedehands kopen of beter nieuw (omdat de gebruikte misschien ook al -bijna- kapot zijn?
Ik merk namelijk met mijn AX 14 diesel phase 2 dat bij achteruitrijden hij klonkende geluiden maakt, alsof er iets op zijn plaats springt.... Nou vraag ik me af of dit de aandrijfassen zijn...
Bedankt alvast voor de reacties!
Bart
Hoe zit dat met de aandrijfassen?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
Hoe zit dat met de aandrijfassen?
En weer een dag waarin ik met veel plezier heb genoten van het dieselen in mijn AXje 

-
- Archivaris
Re: Hoe zit dat met de aandrijfassen?
Een AX is een AX, en ook een diesel heeft aandrijassenkickassbart wrote:-Geldt dit ook voor de diesel?

gas geven in een bocht naar links en naar rechts, als je dan getik uit het ooronder hebt dan zijn ze gaar.kickassbart wrote:-Hoe merk je het als ze kapot zijn?
De AX van mijn ouders heeft het nu een jaar of 1,5 ? 2, en alles doet het nog. Maar gezond is het eigenlijk niet denkkkickassbart wrote:-Moet je ze dan meteen vervangen of kun je ermee doorrijden (of veroorzaakt dit nog meer schade)?
Het beste is nieuwe kopen of je moet zeker weten dat de 2e handsjes nog erg jong zijn!kickassbart wrote:-Kun je ze ook tweedehands kopen of beter nieuw (omdat de gebruikte misschien ook al -bijna- kapot zijn?
-
- Welkom nieuw AX lid
Oke, bedankt voor de reacties!
De mijne maakt inderdaad een rammelend geluid op een klaverblad of rotonde. Ik dacht zelf eerst dat het de homokineten waren, maar jullie denken dus de aandrijfassen....
koppel van de diesel aan moeten kunnen.
De mijne maakt inderdaad een rammelend geluid op een klaverblad of rotonde. Ik dacht zelf eerst dat het de homokineten waren, maar jullie denken dus de aandrijfassen....
Hmm, kan dus niet heel veel kwaad, maar toch bij de volgende APK maar eens een prijsopgave laten maken, ik gok op een eurootje of 200 met een beetje geluk?De AX van mijn ouders heeft het nu een jaar of 1,5 ? 2, en alles doet het nog. Maar gezond is het eigenlijk niet denkk
Ja oke, je comprends, ik neem alleen aan dat de aandrijfassen van een diesel anders zijn dan die van een benzine, omdat ze het monsterlijkeEen AX is een AX, en ook een diesel heeft aandrijassen Wink

En weer een dag waarin ik met veel plezier heb genoten van het dieselen in mijn AXje 

homokineet is onderdeel van je askickassbart wrote: dacht zelf eerst dat het de homokineten waren, maar jullie denken dus de aandrijfassen....
assen kun je kopen van 50 tot 150 (of meer?) euro per stuk.kickassbart wrote: Hmm, kan dus niet heel veel kwaad, maar toch bij de volgende APK maar eens een prijsopgave laten maken, ik gok op een eurootje of 200 met een beetje geluk?
koop ze bij voorkeur nieuw of goed gereviseerd en struin het forum even af voor adresjes waar je ze vooral NIET moet kopen
het erin zetten kost ook iets van 50 euro volgens mij, maar het is ook goed zelf te doen
nb alle info slaat op benzine ax - geen idee of het bij een diesel meer/minder geld/moeite kost
groet,
elsje

Done: ax kopen
elsje

Done: ax kopen
-
- AX Master Spammer
Diesel assen zijn zeker sterker, maar ook die slijten. Mijn diesel begon het lichtjes bij 160dkm.
Mijn eerste ax (1.1carb) Had het al flink bij de 150dkm en heb er mee doorgereden tot de 220duizend kilomter! Daarna wassie gaar. (koppeling, ollielekkages, roest, koppakking, remmen etc etc)
Vervangen is dus niet perse gelijk noodzakelijk, maar het rijd wel fijner als je dat geklop in de bochten niet hebt...
Mijn eerste ax (1.1carb) Had het al flink bij de 150dkm en heb er mee doorgereden tot de 220duizend kilomter! Daarna wassie gaar. (koppeling, ollielekkages, roest, koppakking, remmen etc etc)
Vervangen is dus niet perse gelijk noodzakelijk, maar het rijd wel fijner als je dat geklop in de bochten niet hebt...

Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)