massaprobleem?? Of niet??
Moderators: vtspower, webmasters
massaprobleem?? Of niet??
Mijn vriendin rijdt dus sinds kort een ax 1.1i axion.
Nu hebben we het volgende.
De kachelblower werkt alleen op stand 3. En het accu lampje brandt heel zwak. Maar als je de blower op 3 aanzet dan brandt ie wat feller.
Ook zien we de koplampen in de nacht wat knipperen en dat geldt ook voor het dashboard verlichting en de rest.
Net alsof de verlichting wat danst. Dit merk je ook in het rijden van de auto.
Als je in bv de 2e versnelling rijdt en je hebt de lampen aan dan voel je de auto stoten. Doe ik de lampen uit dan is het over.
wie o wie weet dit.
accu is nieuw btw.
Nu hebben we het volgende.
De kachelblower werkt alleen op stand 3. En het accu lampje brandt heel zwak. Maar als je de blower op 3 aanzet dan brandt ie wat feller.
Ook zien we de koplampen in de nacht wat knipperen en dat geldt ook voor het dashboard verlichting en de rest.
Net alsof de verlichting wat danst. Dit merk je ook in het rijden van de auto.
Als je in bv de 2e versnelling rijdt en je hebt de lampen aan dan voel je de auto stoten. Doe ik de lampen uit dan is het over.
wie o wie weet dit.
accu is nieuw btw.
Slechte spanningsregelaar gok ik.
Ik had min of meer hetzelfde, mijn AX leek afgelopen november bij het starten de eerste minuut bijna een kermis attractie zoveel stond de verlichting te knipperen.
Toen heb ik de spanningsregelaar en de koolborsteltjes vervangen (dat is overigens dezelfde unit op de dynamo) en zowel dat stoten als het knipperen waren weg.
Ik ben toen bij een dynamo-revisie bedrijf langsgeweest, zij wisten precies wat ik nodig had. En met die unit in de hand is het ook snel duidelijk wat je aan je huidige dynamo los moet schroeven
Ik had min of meer hetzelfde, mijn AX leek afgelopen november bij het starten de eerste minuut bijna een kermis attractie zoveel stond de verlichting te knipperen.
Toen heb ik de spanningsregelaar en de koolborsteltjes vervangen (dat is overigens dezelfde unit op de dynamo) en zowel dat stoten als het knipperen waren weg.
Ik ben toen bij een dynamo-revisie bedrijf langsgeweest, zij wisten precies wat ik nodig had. En met die unit in de hand is het ook snel duidelijk wat je aan je huidige dynamo los moet schroeven

K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Ik vermoed dat bij mij de spanningsregelaar ook bijna defect is ik heb soms ook dezelfde klachten maar meer als ie stationair draait en dan met wat meer verbruikers aan (s'ochtends als het koud is) en soms blijft mijn acculampje branden bij het starten. Accu is in orde en zit een nieuwe v-snaartje op. Maar waar haal je een spanningsregelaar? Gewoon bij een automaterialen zaak? of moet je toch naar een dynamorevisiebedrijf?
En hoeveel kost zoiets?
Djoeri
Ps. dat van je kachelblower op stand 3 heeft denk ik niet met je dynamo/massa te maken. Waarschijnlijk is je kachelweerstand defect, stand 3 is een rechtstreekse aansluiting dus die werkt altijd en stand 1 en 2 wordt via die weerstand geregeld. Deze zit waarschijnlijk rechts onder/achter je dashbord in de buurt van je kachelmotor.
En hoeveel kost zoiets?
Djoeri
Ps. dat van je kachelblower op stand 3 heeft denk ik niet met je dynamo/massa te maken. Waarschijnlijk is je kachelweerstand defect, stand 3 is een rechtstreekse aansluiting dus die werkt altijd en stand 1 en 2 wordt via die weerstand geregeld. Deze zit waarschijnlijk rechts onder/achter je dashbord in de buurt van je kachelmotor.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Even hard roepen op dit forum of nog iemand voor een zacht prijsje een dynamo voor je heeft.Djoeri wrote:... Ps. dat van je kachelblower op stand 3 heeft denk ik niet met je dynamo/massa te maken. Waarschijnlijk is je kachelweerstand defect, stand 3 is een rechtstreekse aansluiting dus die werkt altijd en stand 1 en 2 wordt via die weerstand geregeld. Deze zit waarschijnlijk rechts onder/achter je dashbord in de buurt van je kachelmotor.
Verder laat je niet misleiden door de schakelaar van de kachelventilator als het er ??n is met de standen 0 - 1 - 2 - 3.
De ventilator draait alleen in de stande 2 en 3 met dien verstande dat stand 2 lage snelheid is en stand 3 hoge snelheid. Stand 1 doet niets, volgens het instructieboekje heb je dan de rijwind maar dat geld ook voor stand 0 maar daar praten ze niet over, typisch gevalletje Citroën.
Dit is het geval bij de Plaisir en Axion.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Ik was eerst ook naar een automaterialenzaak gegaan, maar daar willen ze weten of het Valeo is of Bosch of weetikwatiknietweet.Djoeri wrote:Maar waar haal je een spanningsregelaar? Gewoon bij een automaterialen zaak? of moet je toch naar een dynamorevisiebedrijf?
En hoeveel kost zoiets?
Dus doorgereden naar de Citroën garage, en zij hadden mij weer doorgestuurd naar het dynamorevisiebedrijf op hetzelfde bedrijventerrein.
Dus wellicht is ff kijken in de telefoongids sneller

Was geloof ik iets van 14 eu kwijt.
Vervangen is een beetje onhandig omdat je een schroevendraaier tussen het spruitstuk en de dynamo moet zien te manouvreren, maar met een krik verder wel te doen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

@:Henk Bats, Ik heb toevallig gisteren nog gekeken naar de kachelventilator in mijn ax en op stand 1 blaast ie wel gewoon en stond nog gewoon stil. Dus een kachelweerstand lijkt mij geen gekke optie wat defect zou zijn, zie het vaak genoeg op mijn werk bij auto's.Verder laat je niet misleiden door de schakelaar van de kachelventilator als het er ??n is met de standen 0 - 1 - 2 - 3.
De ventilator draait alleen in de stande 2 en 3 met dien verstande dat stand 2 lage snelheid is en stand 3 hoge snelheid. Stand 1 doet niets, volgens het instructieboekje heb je dan de rijwind maar dat geld ook voor stand 0 maar daar praten ze niet over, typisch gevalletje Citroën.
@:Rio97 demontage e.d. is geen probleem voor mij werk zelf in een garage dus als ik mijn spanningsregelaar wil vv haal ik hem er gewoon uit. En ik weet hier een dynamorevisie bedrijf in almere, maar die levert niet altijd meer losse delen meestal is het gewoon ruil. Dus vroeg me af of je het dus ook kon halen bij een automaterialenzaak.
Djoeri
Nou ik ga morgen even wat sloperijen af.
Even een dynamo scoren en even een kachelweerstand.
We hebben vanavond laadstroom gemeten, Zodra je alle verbruikers aan zet dan zakt zoveel dat ie niet voldoende laadt.
Dus even een andere erop.
Zonder verbruikers gaf hij 14.0V aan en zodra je alles aan zet dan zakt hij naar 11.8V.
Dat verschil is net even te groot.
Even een dynamo scoren en even een kachelweerstand.
We hebben vanavond laadstroom gemeten, Zodra je alle verbruikers aan zet dan zakt zoveel dat ie niet voldoende laadt.
Dus even een andere erop.
Zonder verbruikers gaf hij 14.0V aan en zodra je alles aan zet dan zakt hij naar 11.8V.
Dat verschil is net even te groot.
Stand 1 blaast bij mij ook gewoon. 0 = rijwind. Dat staat ook in je boekje. Moet altijd frisse lucht binnen kunnen komen. 1 = zachtjes 2 middel en 3 max.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Dat wilde ik ook maar ff melden. Bij Citroën doen ze niet aan zinloze zaken. Alles wat ze doen, heeft zin. (Hoewel het nut van sommige dingen wel errug moeilijk in te zien zijn.Mark wrote:Stand 1 blaast bij mij ook gewoon. 0 = rijwind. Dat staat ook in je boekje. Moet altijd frisse lucht binnen kunnen komen. 1 = zachtjes 2 middel en 3 max.

Trouwens, volgens het schema in het ATH zijn er dus wel degelijk 3 effectieve standen, waarvan 2 via weerstanden en 1 direct (= stand 3).

Last edited by MNM(tm) on SatJun30, 2007 7:10:49 PM, edited 2 times in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
